Yngel dör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emmelie
    • August 2006
    • 107

    Yngel dör?

    Jag har haft yngel som dött när de är runt en månad eller något och jag undrar varför de gör det? För de äter mat och ser ut att trivas. Behöver yngel någon speciell skötsel? Som speciell mat eller någon annan temperatur? Skulle vara bra att veta, för snart får jag platy yngel och de vill ja så gärna att de överlever.
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    #2
    vad är det för yngel som har dött?
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!

    Kommentar

    • Emmelie
      • August 2006
      • 107

      #3
      För en månad sedan fick ja två guppy yngel de dog båda två, och samtidigt fick ja ett platy sunset yngel och det dog igår, och nu har jag en 30 andra guppy yngel och vill förhindra att de dör de med.(de är ungefär en månad gamla) och kommande platy corall yngel.
      Har ett problem till med dem och det är att de inte verkar växa.

      Kommentar

      • sunkan aspidoras
        • June 2005
        • 925

        #4
        växer dem inte så får dem för lite mat...3ggr om dan är bra om dem får mat, fast lite åt gången! att dem dött förut beror antagligen på otillräckliga vattenförhållanden så som felaktiga vattenbyten och/eller ej tillräckligt filter..

        Kommentar

        • Emmelie
          • August 2006
          • 107

          #5
          Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
          växer dem inte så får dem för lite mat...3ggr om dan är bra om dem får mat, fast lite åt gången! att dem dött förut beror antagligen på otillräckliga vattenförhållanden så som felaktiga vattenbyten och/eller ej tillräckligt filter..

          Okej, mer mat kanske kan vara bra, men de sjuker så snabbt till botten att de knappt hinner reagera på att det kommer mat. Jag har ett plastakvarium och inget filter utan bara en luftpump. jag byter vatten en gång i veckan fyller då med hälften nytt och hälften från det stora akvariet. eller ja mer en gång i veckan. men de är nog dumt att fylla från de stora akvariet. men att byta vatten varje dag, är det bra?

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #6
            tror du inte att fiskarna kan äta på botten då?
            vattenbyte en gång i veckan när du inte har ett filter?? det verkar dumt..

            där har du nog orsaken.
            byt vatten en gång om dagen istället.. kanske 20% och sug upp all skit på botten så ska nog dina yngel klara sig
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • Emmelie
              • August 2006
              • 107

              #7
              Ursprungligen postat av andreassofus
              tror du inte att fiskarna kan äta på botten då?
              vattenbyte en gång i veckan när du inte har ett filter?? det verkar dumt..

              där har du nog orsaken.
              byt vatten en gång om dagen istället.. kanske 20% och sug upp all skit på botten så ska nog dina yngel klara sig

              Jo de tror jag säkert att de kan, det är bara det att ja måste ta upp alla yngel varje gång eftersom de kan sugas upp. himlans ordnande och donande. de kostar ju endel med filter eller?

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #8
                de behöver du inte göra.. dom aktar sig nog.. o skulle du suga med nån så kan du ju ta upp den igen, för du suger inte rätt ner i avloppet eller?

                en pump med filter är inte så dyrt,, eller hur stort e karet?

                kanske e därför dom dör oxå eftersom du flyttar omkring på fiskarna varje gång du ska byyta vatten,, du kanske stressar ihjäl dina fiskar..
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av Emmelie
                  Okej, mer mat kanske kan vara bra, men de sjuker så snabbt till botten att de knappt hinner reagera på att det kommer mat.
                  Det finns yngelmat att köpa i akvariumbutiker. Den är väldigt finsmulad och lägger sig på ytan. Den innehåller även mer protein som de behöver när de växer upp.

                  Sen håller jag med andreassofus. Inte alls bra att köra utan filter. Du får säkert både ammoniak och nitrit i vattnet. Har du mycket växter? Och så tycker jag heller inte du ska ta upp ynglen varje gång du byter vatten. Du ska inte byta allt vatten heller. Det blir ju en shock för fiskarna. Mindre vattenbyten oftare är mycket bättre. Men filter tycker jag definitivt du ska investera i. Det är nog inte så dyrt i fall det rör sig om ett litet akvarium.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Emmelie
                    • August 2006
                    • 107

                    #10
                    Ursprungligen postat av andreassofus
                    de behöver du inte göra.. dom aktar sig nog.. o skulle du suga med nån så kan du ju ta upp den igen, för du suger inte rätt ner i avloppet eller?

                    en pump med filter är inte så dyrt,, eller hur stort e karet?

                    kanske e därför dom dör oxå eftersom du flyttar omkring på fiskarna varje gång du ska byyta vatten,, du kanske stressar ihjäl dina fiskar..

                    hehe ja de hoppas ja att de gör.
                    mitt akvarium är 12 liter, men egentligen har ja funderat på att köpa ett på 26 liter i glas. de är bättre. De akvariet ja har får dela doppvärmare med de stora och ja flyttar det mellan akvarierna. Har agenligen funderat på att llåna filtret någon gång i de lilla men de går inte för det är för stort.

                    altså de två första som dog har ja inte flyttat på, de bodde i en yngelkasse i de stora akvariet. så de vet ja i så fall inte varför de dog, för de hade då både filter och inget nitrit i vattnet eftersom ja testade de en gång i veckan då.

                    Kommentar

                    • Emmelie
                      • August 2006
                      • 107

                      #11
                      Ursprungligen postat av batski
                      Det finns yngelmat att köpa i akvariumbutiker. Den är väldigt finsmulad och lägger sig på ytan. Den innehåller även mer protein som de behöver när de växer upp.

                      Sen håller jag med andreassofus. Inte alls bra att köra utan filter. Du får säkert både ammoniak och nitrit i vattnet. Har du mycket växter? Och så tycker jag heller inte du ska ta upp ynglen varje gång du byter vatten. Du ska inte byta allt vatten heller. Det blir ju en shock för fiskarna. Mindre vattenbyten oftare är mycket bättre. Men filter tycker jag definitivt du ska investera i. Det är nog inte så dyrt i fall det rör sig om ett litet akvarium.

                      Ja det kanske skulle kunna vara bra. Har sett att man ska variera fodret, kan de äta frysta mygglarver eller är det för speciella fiskar?

                      hmm nee jag har några som ligger på ytan men som egentligen ska sitta på botten, men de klarar sig ändå. Det är svårt att sätta dit de, gruset är så poröst att ja inte får ner de små rötterna. Men de verkar som de gillar att ha de flytande eftersom de kan gömma sig ibland dem.

                      okej mer vattenbyten. det låter mer klokt. Känner mig dum som inte riktigt fattat att ja stressar dem kanske. men de är bara en som dött av de ja har nu. och han såg ut som en ostbåge, det kan hända att jag råkat skada honom kanske, för ingen av de andra fiskarna såg ut så. eller har jag helt fel igen?

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av Emmelie
                        mitt akvarium är 12 liter, men egentligen har ja funderat på att köpa ett på 26 liter i glas. de är bättre. De akvariet ja har får dela doppvärmare med de stora och ja flyttar det mellan akvarierna. Har agenligen funderat på att llåna filtret någon gång i de lilla men de går inte för det är för stort.
                        Så får du inte hålla på. Man måste ha ett filter som är igång hela tiden och såna ständiga svängningar i temperaturen är inte alls bra för fiskarna. Tänk på att yngel är mycket känsligare än vuxna.

                        Och så är 12 liter för litet för dem att vara i så länge. Så det är bra om du skaffar större. Undra om det inte är bättre att låta dem gå i föräldrarakvariet istäellet. I fall du har gott om flytväxter och finbladiga växter finns det en chans att iaf några av dem klarar sig.

                        Mygglarver är nog för stora för små yngel.

                        Det ynglet som var krokig kan ha lidit från ett genetiskt fel. Det händer.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Emmelie
                          • August 2006
                          • 107

                          #13
                          Nu har jag i alla fall köpt annat foder till dem som jag hoppas ska vara bra. det verkade som det hann sjunka innan de hann äta något men sedan såg jag att de åt på botten lite.

                          Jag har nu som det är hälften i ett yngelnät och hälften i plastakvarium. Jag har sett att många av fiskarna är krokiga, typ missbildade, är det säkert att de kommer dö eller kan de överleva? De är många som det är ändå och jag tror att massa yngel har dött fast jag inte sett någon. I helgen har mamma fiskat upp 2 stycken och nu när jag städade hittade jag ett till, något som jag aldrig sett förut. Har även sett en simma på sidan och andra saker. Jisses vad ska jag göra för dem? Det känns ju som jag skött dem jätte dåligt

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Att de är missbildade och simmar konstigt behöver inte alls vara ditt fel. Det kan bero på dåliga gener. Inte så ovanligt med guppy tyvärr.

                            Men det finns en del du kan göra för att ge dem bättre förutsättningar för en bra start i livet. Filter, bra vatten, tillräckligt med utrymme, jämn temperatur och yngelmat borde de ha. Tänk på att de är bäbisar och är känsligare än vuxna fiskar.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Annaica
                              • February 2006
                              • 1177

                              #15
                              Måste erkänna, orkade inte riktigt läsa igenom hela tråden innan jag jag skriver detta. Men ah, jag skriver det ändå.

                              1. Du borde verkligen ha filter i karet istället för att byta vatten så ofta. Yngel är väldigt känsliga för att man byter vatten hos dom och man ska helst undvika det när dom är väldigt små

                              2. Det finns yngel-mat på flaska, i vätskeform. Minns inte vad det heter nu men det innehåller plankton, och sånt kan man ge istället för tex. mygglarver iom att dom ofta är för stora, medans planktonen är små
                              Räkbiten


                              Kommentar

                              Arbetssätt...