Ååh...jag kan inte bestämma mig! :/ :P

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skyblueangel14
    • January 2006
    • 111

    Ååh...jag kan inte bestämma mig! :/ :P

    hejsam hejsan!!

    jo jag har ett 65L akvarium och ett stoooort dilema!
    jo för först ville jag ha en kamphane och så räkor/snäckor, och senare ville jag ha kamphane med neontetror och kanske en otocinclus och sen efter det ville jag ha dvärgciklider(typ kakadua, palett och brevis, fast bara EN av dom tre dårå!) + ngn annan fisk...
    och Nu funderar jag på att ha typ guppy och platys och dom dära... levnadsfödare tror jag dom heter(?)
    för jag vill ha fina(färgranna), fredliga och så lättodlade fiskar... :/
    men jag kan inte bestämma mig för vad jag vill ha....!!!
    Guppy lär ju yngla av som som f*n... Men guppy e så 'vanliga' eller vad man ska säga... alla börjar typ med dom eftersom dom är en bra 'nybörjarfisk'..
    Platy och svärbärare dom e fina tycker jag... men också vanliga och inte spec. färgranna...
    Paletter är ju väääldigt fina! men dom kan visst vara lite aggro när dom ruvar/passar sitt bo/ sina ägg.... :/ men om ajg vill ha dom akn ajg bara ha 2st(hane+hona)
    och kakaduor e ju också otroligt fina, men ska jag ah dom akn jag också bara ha hane+hona... :/
    Neontetror/kanidral(lär mig aldrig stava den andra fisken namn! -.-) e fina och färgranna, men svår lekta har jag hört/läst...och rätt så känsliga..
    Kampfiskar e ju oootroligt fina, emn om ajg ska ha en kamphane kan jga ju bara ha en + ngn annan fisk som inte har långa fenor/och inte är fenbitare... :/

    Kan inte ngn här hjälpa mig? För jag kommer verkligen ingen vart... !!!!
    jag vill alltså ha en fisk som är färgglad/färgrann och är fredlig och lättodlad..!
    och den ska inte vara så svår att ha, eftersom jag e nybörjare...
    ngn som har ngt tips?
    //Betty.
  • birgitta-lundin
    • January 2006
    • 114

    #2
    Dvärg Gurami föreslår jag Har haft ljusblå, två var röd/grå/blå/ jättefina går att ha med kampfisk är av samma släkte

    Kommentar

    • skyblueangel14
      • January 2006
      • 111

      #3
      Ursprungligen postat av birgitta-lundin
      Dvärg Gurami föreslår jag Har haft ljusblå, två var röd/grå/blå/ jättefina går att ha med kampfisk är av samma släkte
      åh, dvärg Gurami har jag inte tänkt på ... Hur många kan jag ha i mitt 65L? Är dom lättlekta? okej så man kan ha dom tsm med kampisar? Men vad bra
      behöver dom pump och sånt där? eller klarar dom sig utan(som kampisar) om man har mkt, mkt växter?
      ska läsa/kolla på artbeskrivningen här på zoopet, tack för tipset!

      ** Fler svar är välkomna! **
      //Betty.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Kampisar och dvärggurami har nästan exakt samma krav, och leker på liknande sätt. Mycket bra akvariekompisar. Bägge är också rätt lättlekta.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • skyblueangel14
          • January 2006
          • 111

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Kampisar och dvärggurami har nästan exakt samma krav, och leker på liknande sätt. Mycket bra akvariekompisar. Bägge är också rätt lättlekta.
          okej, men isåfall så ska jag väl ha en Dväg Gurami-hane och så 2-3 Dvärg Gurami-honor?
          För så ska man ju göra med kampisarna? asså ha en hane och flera honor för om man bara har en hane och en hona så stressar hanen sönder honan?
          Och med kampisar kan man ju bara ha en hane, för annars dödar dom varran(om man har två hanar), är det samma sak med Dvärg Guramin?
          Men hur många Dvärg Guramisar kan jag ha i mitt kar om jag också har en Kamphane? (jag har ett 65L kar)
          Men om båda fiskarna(fiskarterna) är labyrit fiskar så behövs ingen pump? utan man kan istället har mkt, mkt växter? För kampfiskar trvis ju bäst utan pump...Är det samma med Dvärg Guramin?

          **Fler svar är välkomna**
          //Betty.

          Kommentar

          • skyblueangel14
            • January 2006
            • 111

            #6
            jag har läsa/hört att Dvärg Guramisarna är väldigt känsliga, stämmer det?
            Ngn som kan svara på mian frågor? ^_^
            //Betty.

            Kommentar

            • skyblueangel14
              • January 2006
              • 111

              #7
              Ingen som vet?
              Ingen som kan svara på mina frågor?
              //Betty.

              Kommentar

              • Erk
                • September 2006
                • 43

                #8
                Nja, så jätte känsliga har inte jag märkt att de kan vara men om du har ett litet akvarium finns risken för att hanen gärna jagar honan/honorna om du har 1-2 st. Om han får 3 st honor att jaga så kanske han inte lyckas stressa ihjäl någon.
                Jag skriver låtar åt Mats Rådberg....2 stycken.

                Kommentar

                • skyblueangel14
                  • January 2006
                  • 111

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erk
                  Nja, så jätte känsliga har inte jag märkt att de kan vara men om du har ett litet akvarium finns risken för att hanen gärna jagar honan/honorna om du har 1-2 st. Om han får 3 st honor att jaga så kanske han inte lyckas stressa ihjäl någon.
                  okej ^^ (jippey jag fick ett svar!! )
                  men jag har 65L kar..räknas det som litet då eller?
                  //Betty.

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ja 63 liter är ju ett litet akvarium. Enligt vad jag läst så trivs dvärggurami i par (till skillnad från de flesta andra guramis), men i ett så litet akvarium är det kanske bäst med flera honor och en hane (3+1 kanske?). Dvärgguramihonor är dock inte alls lika färgglada som hanarna.

                    Beträffande filter så skulle jag ändå rekommendera ett litet filter. Då får du både lite vattencirkulation och akvariet blir lite lättare att sköta.

                    Betträffande guppy så finns det faktiskt ovanliga sådana som är ganska färgglada. Jag tänker nämligen på en del vildformer av guppy som t ex "trinidad". Själv har jag 12 endlers (mycket närbesläktade med guppy) i mitt SA-akvarium.
                    Bifogade filer
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • skyblueangel14
                      • January 2006
                      • 111

                      #11
                      Nej, jag tror jag skippar kampisen och Dvärg Guramisarna och statsar på levnadsfödarna, ska nog ha ett litet sällskapsakvarium!
                      har tänkt mig:
                      1+3svärbärare(en hanar + tre honor)
                      1+2guppy(en hane +två honor)
                      2+3 platy(en hane + två honor)
                      Sedan tänkte jag mig, 1 eller 2 otocinclus... det blir väl bra?
                      finns det några andra levnadsfödare, som är lättskötta och ynglar av sig lätt?
                      //Betty.

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Jag skulle satsa på platy och skippa svärdbärare. Platy är både mindre och trevligare. Svärdbärare blir ganska stora, är ganska snabba och kan vara lite aggro. Dessutom tycker jag inte man ska ha både svärdbärare och platy i samma akvarium eftersom de kan korsas med varandra (precis som man inte ska ha både guppy och endlers i samma kar).

                        Otocinclus är stimfiskar så mist 5-6 bör du ha i så fall. Måste dock informera dig om att otocinlus är väldigt känsliga fiskar och risken att de svälter ihjäl i ett litet akvarium är faktiskt rätt stor. Istället för otocinclus skulle du kunna ha algätande räkor eller snäckor. Dessa är inte bara bättre algätare än otocinclus, utan äter även matrester och sånt som ligger kvar på botten. Bra städare alltså.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • skyblueangel14
                          • January 2006
                          • 111

                          #13
                          Ursprungligen postat av batski
                          Jag skulle satsa på platy och skippa svärdbärare. Platy är både mindre och trevligare. Svärdbärare blir ganska stora, är ganska snabba och kan vara lite aggro. Dessutom tycker jag inte man ska ha både svärdbärare och platy i samma akvarium eftersom de kan korsas med varandra (precis som man inte ska ha både guppy och endlers i samma kar).

                          Otocinclus är stimfiskar så mist 5-6 bör du ha i så fall. Måste dock informera dig om att otocinlus är väldigt känsliga fiskar och risken att de svälter ihjäl i ett litet akvarium är faktiskt rätt stor. Istället för otocinclus skulle du kunna ha algätande räkor eller snäckor. Dessa är inte bara bättre algätare än otocinclus, utan äter även matrester och sånt som ligger kvar på botten. Bra städare alltså.

                          okej, men då blir det nog platy och guppy, och sen så räkor(amono?) och sniglar(posthorn?)
                          //Betty.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13132

                            #14
                            Ursprungligen postat av skyblueangel14
                            okej, men isåfall så ska jag väl ha en Dväg Gurami-hane och så 2-3 Dvärg Gurami-honor?
                            För så ska man ju göra med kampisarna? asså ha en hane och flera honor för om man bara har en hane och en hona så stressar hanen sönder honan?
                            Och med kampisar kan man ju bara ha en hane, för annars dödar dom varran(om man har två hanar), är det samma sak med Dvärg Guramin?
                            Men hur många Dvärg Guramisar kan jag ha i mitt kar om jag också har en Kamphane? (jag har ett 65L kar)
                            Men om båda fiskarna(fiskarterna) är labyrit fiskar så behövs ingen pump? utan man kan istället har mkt, mkt växter? För kampfiskar trvis ju bäst utan pump...Är det samma med Dvärg Guramin?

                            **Fler svar är välkomna**
                            gurami ställer stora krav på vattenkvaliten och därför bör du använda ett filter... Att dem har ett labyrint organ innebär inte att dem klara sig i ett syrefattigt vatten bättre än andra fiskar!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            Arbetssätt...