fiskar i 65L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skyblueangel14
    • January 2006
    • 111

    fiskar i 65L?


    hej hej!
    Jag har ett tomt 65L akvarium som jag ska starta upp efter jul... Först hade jag tänkt mig en kamphane och sen typ några snäckor och räkor...
    men nu funderar jag ist på att skippa kampisen och räkorna/snäckorna och ist köpa några andra, roligare fiskar, som kan yngla av sig och sådär... Skulle uppskatta tips! både på fiskar som ajg akn ah i akvarioumet och sen gärna tips på algätare, i ett annat forum fick jag tips på en siamesisk algätare, funkar dom i 65L ? Är dom fredliga och så?

    Sen en annan grej, jag sitter här med en bok i handen och så ser jag att dom har gett tips på vilka fiskar man kan ha i ett akvarium som är 60x30x30cm, vad bra tänkte jag...Men en grej bara, Det verkar som om dom har skrivit i lite för mkt fiskar, för fort!!! fast jag kan ju ha helt fel...kan ngn rätta mig isåfall?
    okej såhär står det dårå:


    Förslag 1:
    3-5dagar efter inredningen:
    1 antenmal
    Efter yttligare 6 dagar:
    7neonfiskar, 5kilfläcksbora, 5dvärgbotia
    Efter 3 veckor:
    4 guppy(eller 4 platy)

    Förslag 2:
    3-5dagar efter inredningen:
    1 antenmal
    Efter yttligare 6 dagar:
    8sebrafiskar, 5tigerbarber, 3pansarmalar
    Efter 3 veckor:
    4platy(eller 4 black molly)

    Förslag 3:
    3-5dagar efter inredningen:
    1 antenmal
    Efter yttligare 6dagar:
    8sebrafiskar, 5sorgmanteltetra, 3pansarmalar
    Efter 3 veckor:
    4 platy(eller 4 black molly)

    Förslag 4:
    3-5dagar efter inredningen:
    1 antenmal, 3ormgrönligar(vad det nu e för fisk ., ngn som vet?)
    Efter yttligare 6 dagar:
    8svart neon, 5 rosentetra
    Efter 3veckor:
    3 slöjkampfiskar(1hane, 2 honor)

    asså, det är inte ALLA förslagen i ett och samma, utan 4 olika förslag på hur många/vilka fiskar man kan ha i sitt 54L(står det i boken)..
    men är inte det för mkt fisk, för fort? eller e jag helt ute och cyklar nu?
    //Betty.
  • mmm
    • June 2004
    • 901

    #2
    Siamesisk algätare blir ca 15 cm, så de blir lite för stora för ett 65 liters. De är annars fredliga. De är bra på tofsalger, men jag vet inte om de är så bra på andra alger. I ett 65 liters så kan man ha räkor eller sniglar som du funderat på tidigare som algätare. Man kan även ha Otocinclus, finns några olika sorter t.ex. dessa: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=873, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329. Otocinclus är dock relativt känsliga vilket kan vara bra att veta. Det finns nog några till malar som eventuellt kan fungera, t.ex. Pitbull Pleco.

    Om du vill ha roliga fiskar som kan yngla av sig, så tycker jag du ska pröva med någon sorts dvärgciklid. Finns en massa olika att välja på . https://Här är några: http://www.zoo...er&ORDNING=all

    Håller med om att det låter som rätt mycket fisk i förslagen .
    /Mattias

    Kommentar

    • skyblueangel14
      • January 2006
      • 111

      #3
      Ursprungligen postat av mmm
      Siamesisk algätare blir ca 15 cm, så de blir lite för stora för ett 65 liters. De är annars fredliga. De är bra på tofsalger, men jag vet inte om de är så bra på andra alger. I ett 65 liters så kan man ha räkor eller sniglar som du funderat på tidigare som algätare. Man kan även ha Otocinclus, finns några olika sorter t.ex. dessa: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=873, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329. Otocinclus är dock relativt känsliga vilket kan vara bra att veta. Det finns nog några till malar som eventuellt kan fungera, t.ex. Pitbull Pleco.

      Om du vill ha roliga fiskar som kan yngla av sig, så tycker jag du ska pröva med någon sorts dvärgciklid. Finns en massa olika att välja på . Här är några: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_grupp_resultat.php?GRUPP=Ciklider%20-%20Sydamerika%20-%20Dvärgciklider&ORDNING=all

      Håller med om att det låter som rätt mycket fisk i förslagen .
      aha... misstänke det...asså att siamesen skulle bli för stor.. :/
      Okej, men är otocinclus:arna svåra att få tag på(han nämligen aldrig hört talas om dom förut..)?
      Pittbull pleco har jag också funderat på, men hittar ingen fakta om dom här på zoopet(?) ngn vänlig själ som kanske kan berätta lite om dom? hur dom är att ha? är dom bra algätare, fredliga/snälla mot andra fiskar, o.s.v?
      hmm, tyvärr funkade inte länken du skickade(om dvärgciklider) men ska söka lite här på forumet och på artbeskrivningarna

      Tack för svaret 'mmm'!
      //Betty.

      Kommentar

      • skyblueangel14
        • January 2006
        • 111

        #4
        ååh! ååh! WOW!
        jag har hittat tre olika dvärciklider som passar i mitt akvarium!
        På första plats ligger: (Apistogramma cacatuoides) Kakaduacikliden!
        På andra plats ligger: (Mikrogeophagus ramirezi) Fjärilscikliden!
        På tredje plats ligger: (Apistogramma viejita) Víejita's ciklid!

        Åh vad fina dom e! Speciellt kakdua'n!
        Har lite frågor...
        ...Om kakaduor:
        1.Hur många kakaduor kan man ha i ett 65L kar?
        2. Går det att ha andra fiskar med kakaduorna elelr är dom agressiva?
        3.Kan man ha två hannar i ett 65L kar? eller är det för litet?
        ...Om fjärilarna:
        1. hur många fjärilar kan man ha i ett 65L kar?
        2. Går det att ha andra fiskar tsm med fjärilarna? eller är dom agressiva?
        3. Kan man ha två(eller fler) hannar i ett 65L kar?
        ...Om viejita's:
        1. hur många viejita's går det att ah ett 65L kar?
        2. Går det att ah andra fiskar tsm med viejita's:arna? eller är dom agressiva?
        3. Kan man ah 2(elelr fler) hannar i ett 65L kar?

        Tacksam för svar!
        //Betty.

        Kommentar

        • mmm
          • June 2004
          • 901

          #5
          Otocinclus borde inte vara så svår att få tag på, pitbull plecon kan nog vara lite svårare. Lite information om pitbull plecon hittar du här: http://www.planetcatfish.com/catelog...species_id=236 Den anses vara en av de bättre algätarna och är väldigt snäll.

          Kakaduacikliden är väldigt populär, även om jag tycker det finns många Apistogramma som är finare, t.ex. Viejita. Men kakaduan är också en lätt dvärgciklid, fjärilscikliden kan däremot vara lite känslig.

          Du kan ha ett par av dvärgcikliderna i ditt kar, eventuellt kan du ha 1 hane och 2 honor av Apistogramma-sorterna. 2 hanar bör du undvika i ditt lilla kar . Du kan ha andra fiskar tillsammans med dem, det kan t.o.m. vara en fördel att ha någon stimfisk som gör att dvärgcikliderna känner sig lite säkrare. Så ett stim med tetror brukar gå bra, nackdelen är att tetrorna troligtvis kommer försöka ta ciklidernas yngel, men eventuellt kan cikliderna klara att skydda dem. Du kan även ha t.ex. guppys med dem.
          /Mattias

          Kommentar

          • skyblueangel14
            • January 2006
            • 111

            #6
            Ursprungligen postat av mmm
            Otocinclus borde inte vara så svår att få tag på, pitbull plecon kan nog vara lite svårare. Lite information om pitbull plecon hittar du här: http://www.planetcatfish.com/catelog...species_id=236 Den anses vara en av de bättre algätarna och är väldigt snäll.

            Kakaduacikliden är väldigt populär, även om jag tycker det finns många Apistogramma som är finare, t.ex. Viejita. Men kakaduan är också en lätt dvärgciklid, fjärilscikliden kan däremot vara lite känslig.

            Du kan ha ett par av dvärgcikliderna i ditt kar, eventuellt kan du ha 1 hane och 2 honor av Apistogramma-sorterna. 2 hanar bör du undvika i ditt lilla kar . Du kan ha andra fiskar tillsammans med dem, det kan t.o.m. vara en fördel att ha någon stimfisk som gör att dvärgcikliderna känner sig lite säkrare. Så ett stim med tetror brukar gå bra, nackdelen är att tetrorna troligtvis kommer försöka ta ciklidernas yngel, men eventuellt kan cikliderna klara att skydda dem. Du kan även ha t.ex. guppys med dem.

            Men vad bra!
            Då tror jag det bli 1+2 Kakaduor(1hane+2honor), och så börjar jag nog med ca 2+3 guppy(2hanar+3honor) och så ev. en eller två pittbullpleco eller en eller två otocinclus(inte båda algätarena utan en av arterna!), men får alla dom här fiskarna plats? eller blir det överbefolkning?
            Kommer dom här fiskarna trivas i ett och samma kar(65Liter)?
            vilka växter vill dom ha(har dom några spec. favoriter?)? vilket sorts grus? stenar(eng. sjösten .tex), grus eller fin,fin sand? mörk, ljus? rötter? stengrottor?

            haha nu belv det sådär mkt frågor igen... ojsan *rodnar*
            //Betty.

            Kommentar

            • mmm
              • June 2004
              • 901

              #7
              Jag tror det kommer att fungera jättebra, och det blir inte alls fullt. Jag är inte helt säker på hur guppysarna fungerar med kakaduorna, men jag tror inte det ska vara några problem. Dessutom tror jag inte de utgör lika stort hot mot kakaduornas yngel som tetror.
              Egentligen trivs båda malsorterna bäst i grupp, det är väl enda nackdelen. Jag har själv haft pitbull pleco ensam och det gick väl ganska bra.

              Kakaduorna föredrar nog sand, men det borde gå bra med grus också. Själv använder jag ljus sand (biltemas blästersand), har dock inte kakaduor men en del andra dvärgciklider. Rötter är ju bra eftersom det sänker pH-värdet lite. Kakaduorna vill ha någon sorts grotta, stenar går bra, men annars kan man t.ex. ta en halv kokosnöt som man gör en liten öppning i.
              /Mattias

              Kommentar

              • jesper_b
                • June 2006
                • 1201

                #8
                Måste bara säga gratis om du väljer att skaffa dvärgciklider!
                Dom är så fina, jag har själv 3 stycken Fjärilsciklider finns bilder på minzoon länk längre ner. Ska i veckan iväg och kolla på Kakadua ciklid blir nog ett par såna med..

                Lycka till med valet...
                www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                Mina Malar:
                L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                Kommentar

                • skyblueangel14
                  • January 2006
                  • 111

                  #9
                  Ursprungligen postat av mmm
                  Jag tror det kommer att fungera jättebra, och det blir inte alls fullt. Jag är inte helt säker på hur guppysarna fungerar med kakaduorna, men jag tror inte det ska vara några problem. Dessutom tror jag inte de utgör lika stort hot mot kakaduornas yngel som tetror.
                  Egentligen trivs båda malsorterna bäst i grupp, det är väl enda nackdelen. Jag har själv haft pitbull pleco ensam och det gick väl ganska bra.

                  Kakaduorna föredrar nog sand, men det borde gå bra med grus också. Själv använder jag ljus sand (biltemas blästersand), har dock inte kakaduor men en del andra dvärgciklider. Rötter är ju bra eftersom det sänker pH-värdet lite. Kakaduorna vill ha någon sorts grotta, stenar går bra, men annars kan man t.ex. ta en halv kokosnöt som man gör en liten öppning i.
                  Okej, men kommer pitbullen bli ledsen om man bara har en eller två stycken? har jag plats för flera än två st(tänk på att guppysarna säkert kommer yngla av sig..)?
                  Men jag tror det blir 1+2(1hane och 2honor) kakaduor, sedan en eller två (eller fler om det går)pitbulls och sedan 2+3(2hanar+3honor)guppy...
                  //Betty.

                  Kommentar

                  • skyblueangel14
                    • January 2006
                    • 111

                    #10
                    Ursprungligen postat av smegga
                    Måste bara säga gratis om du väljer att skaffa dvärgciklider!
                    Dom är så fina, jag har själv 3 stycken Fjärilsciklider finns bilder på minzoon länk längre ner. Ska i veckan iväg och kolla på Kakadua ciklid blir nog ett par såna med..

                    Lycka till med valet...
                    hehe.. Tack tack
                    ååh va fin din fjäril är! (asså den på din zoonen-bild)
                    //Betty.

                    Kommentar

                    • mmm
                      • June 2004
                      • 901

                      #11
                      Ursprungligen postat av skyblueangel14
                      Okej, men kommer pitbullen bli ledsen om man bara har en eller två stycken? har jag plats för flera än två st(tänk på att guppysarna säkert kommer yngla av sig..)?
                      Nä, det är ju tveksamt om du får plats med fler än 2 . När jag skaffade min första så fanns det inte så mycket information att hitta om dem men enligt affären där jag köpte dem gick de bra att ha både ensamma och i grupp. Så jag hade en ensam, och jag tyckte den verkade trivas . Men det är mycket möjligt att det är bättre att ha dem i grupp.
                      /Mattias

                      Kommentar

                      • Vinter
                        • August 2006
                        • 248

                        #12
                        Har ett fjärilsciklid par och två guppy hanar + en liten algätare, kan jag ha blästersand till dem?
                        Och hur blir det när man 'dammsuger' botten? Följer inte sanden med? Och ska jag skölja den sanden som vanligt innan jag har i det i karet?
                        Har alltid undrat vad det där är för sand som jag ser över allt, o nu vet jag!

                        EDIT: har läst att fjärilarna gräver en grop där dem har sina yngel när dem kläckts, kan man då ha så pass finkorning sand? Kanske om man gör nån grotta av något slag till dem?
                        Senast redigerad av Vinter; 09 October 2006, 10:18.
                        19L Räkor
                        63L
                        240L under uppstart

                        Kommentar

                        • mmm
                          • June 2004
                          • 901

                          #13
                          Ja, det är klart du kan ha blästersand till dem . Dvärgciklider föredrar ju sand, då det är lättare för dem att gräva i. Fjärilscikliderna behöver du inte ha någon grotta till, de lär i alla fall ändå inte använda den. Blästersanden finns i två storlekar, jag har den grövre (0,2-1,0 mm), den mindre kan vara för finkornig.

                          Med sand så lägger sig smutsen ovanpå, så man dammsuger vanligtvis över sanden. Har man dessutom en lite vidare "dammsugare" så blir det också svårare för sanden att följa med. Jag har sköljt sanden innan jag haft i den, men vad jag hört så ska det inte behövas.
                          Senast redigerad av mmm; 09 October 2006, 11:07.
                          /Mattias

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av skyblueangel14
                            Okej, men kommer pitbullen bli ledsen om man bara har en eller två stycken? har jag plats för flera än två st(tänk på att guppysarna säkert kommer yngla av sig..)?
                            Men jag tror det blir 1+2(1hane och 2honor) kakaduor, sedan en eller två (eller fler om det går)pitbulls och sedan 2+3(2hanar+3honor)guppy...
                            Enligt djurskyddslagen måste stimfiskar hållas i stim. Så det är faktiskt inte ens lagligt att hålla en stimfisk ensam. De känner sig tryggare i stim. För pitbull plecos funkar det med 5-6 stycken.

                            Annars funkar det med räkor. Även de bör hållar i grupp, men det finns räkarter som är väldigt småväxta och tar därför inte så mycket plats.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Vinter
                              • August 2006
                              • 248

                              #15
                              Ursprungligen postat av mmm
                              Ja, det är klart du kan ha blästersand till dem . Dvärgciklider föredrar ju sand, då det är lättare för dem att gräva i. Fjärilscikliderna behöver du inte ha någon grotta till, de lär i alla fall ändå inte använda den. Blästersanden finns i två storlekar, jag har den grövre (0,2-1,0 mm), den mindre kan vara för finkornig.

                              Med sand så lägger sig smutsen ovanpå, så man dammsuger vanligtvis över sanden. Har man dessutom en lite vidare "dammsugare" så blir det också svårare för sanden att följa med. Jag har sköljt sanden innan jag haft i den, men vad jag hört så ska det inte behövas.
                              Ok, härligt, då kan jag börja inreda mitt akvarie på riktigt!
                              Har sett halvdant ut sen jag satte igång det.
                              Tack!
                              19L Räkor
                              63L
                              240L under uppstart

                              Kommentar

                              Arbetssätt...