Hur varmt ska vattnet vara när man byter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    #16
    Ursprungligen postat av MagicFingers
    jag kör ofta kallt vatten vid bytena..., slang in och slang ut, och så får det hålla på en 30min eller mer..., kanske börjar vid 30C, och så när jag é färdig é det nere på 23 kanske... (fiskarna brukar oftast leka precis efter så... dom klagar nog inte)
    använder du 2 slangar och fyller på och tömmer samtidigt? Hmmm det skulle ju förkorta vatten bytar tiden till hälften Om man suger upp bajs/mat med "hävert effekten" och samtidigt fyller på nytt vatten!
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      #17
      Jag tror inte mina diskus skulle uppskatta 23 grader!
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #18
        Ursprungligen postat av solbacka
        använder du 2 slangar och fyller på och tömmer samtidigt? Hmmm det skulle ju förkorta vatten bytar tiden till hälften Om man suger upp bajs/mat med "hävert effekten" och samtidigt fyller på nytt vatten!

        japp. 2 slangar.

        jag suger docj inte upp något ur min botten, det skulle rubba hela balansen i karet...
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #19
          Mina sulle dö i ett berg av skit om jag inte tog bort det
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • gudsson
            • July 2006
            • 342

            #20
            Jag brukar faktiskt hälla i kallvatten i mitt akvarie (220 liter). Fiskarna brukar inte märkbart må dåligt utan lattjar i strömmen från slangen. Jag byter max en tredje del och då droppar tempen några grader, från 26 till 24-23. Min doppvärmare värmen sedan vattnet på en knapp timme och allt är återställt i akvariet.
            375 L sydamerikaliknande
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

            Kommentar

            • MaNy
              • September 2006
              • 11

              #21
              Kallvatten = regnvatten

              Hej!

              Jag kan inte låta bli att tycka att om man inte byter så mycket, t ex 10 %, (kanske t.o.m. lite mer) borde det vara helt OK att ta kallvatten. Att temperaturen sjunker ett par grader skall fiskarna klara. Det är ju precis vad som händer i naturen när det regnar kraftigt och det dör de ju inte av. Däremot kanske det skulle var stressframkallandet med snabba temperaturökningar eftersom de inte stöter på det fenomenet naturligt.

              Bara en tanke.

              Kommentar

              Arbetssätt...