Andra akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jespan
    • August 2006
    • 16

    Andra akvariet

    Hej !
    Köpte att 54-liters akvarium i vintras och har nu vuxit ut det helt. Letar efter ett i storlek ca 120 liter då vi inte har så mycket plats. Det nuvarande akvariet köptes i paket och jag fick allt med. Så jag kan använda både reningsverk och doppvärmare upp till 150 l. Jag undrar nu vad som är bäst, )tänkte nämligen köpa bara akvarium och lysramp), att köpa med fast kåpa eller köpa en lös ramp. Har tidigare haft lös ramp med glödlampor vilket fungerat bättre än nuvarande fasta kåpa. Trots flera lampbyten så når inte ljuset ut i hela akvariet och jag tänker mig att det kanske är bättre med en lös ramp. Vilket är då bäst, lysrör eller glödlampsramp? Är lysrör väldigt känsliga?
    Ge mig gärna råd!
    Fisk i karet är mollys (allt för många), platys, guppys och ottocinclusar (felstavat). Skulle gärna uttöka i ett större akvarium.
    Hälsningar
    Jespan
  • alcar
    • April 2005
    • 1398

    #2
    jag tycker att du ska köpa en större pump en vad som sitter i ett 54 l och jag tycker att du ska köpa lysrörsramp inte glödlampramp doppvärmaren vet jag inte om du behöver en större det breor ju på vilken temp man har i karet
    mvh alexander
    min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

    Kommentar

    • Jespan
      • August 2006
      • 16

      #3
      Tack för svaret. Pumpen som sitter i är en powerclean och har kapacitet på upp till 150 liter, den är ställbar så jag tänkte pröva. Ska kolla runt på lysrörslampor, vad är bäst ett eller två rör? Kan man använda vanliga rör eller bör man ha speciellrör?
      Hälsningar
      Jespan

      Kommentar

      • spazm
        • August 2006
        • 315

        #4
        Tänker du ha mycket växter i ditt akvarium så skall du sattsa på två rör. Vanliga rör funkar också men dina växter trivs så klart bäst om du skaffar riktiga växtrör. Jag tycker även att många av de växtrör som finns ger fiskarna väldigt mycket vackrare färger och framförallt varmare färger.
        Ad nocendum potenses sumus

        Kommentar

        • fredrikakesson
          • November 2003
          • 1363

          #5
          Hej

          Ett tips är att du åker till Akvarieleasing i Sundbyberg.Dom säljer dina f.d uthyrningskar till bra priser.
          Fredrik

          Kommentar

          Arbetssätt...