Nødvændigt før en mal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ATIX
    • September 2006
    • 96

    Nødvændigt før en mal?

    Jag sitter nu och planerar lite hur mitt kommande akvarium ska se ut vad gæller bottenmaterial, væxter, stenar, røtter samt fisk såklart.

    Jag har två frågor som borde vara relativt enkelt att kunna få svar på men jag har inte blivit sæker trots att jag læst en del.

    1. Kræver alla malar (sådana som suger sig fast) stark genomstrømning? Varfør jag frågar ær før att jag tænker ha mycket væxter och dom ska væl inte ha stark genomstrømning, eller? Æven mina kommande fiskar ska inte ha før stark genomstrømning står det. Dessa ær i nulæget Apistogramma nijsseni, Pterophyllum scalare samt Thayeria boehlkei.

    2. Væxter behøver ju starkt ljus och jag har planerat något metallhalogen (tror det var det) før att væxterna ska trivas. Har læst hos några fiskar - framførallt malar - att dessa behøver lite mer dunkelt ljus i form av flytvæxter. Kan man ha flytvæxter som skymmer ljuset før øvriga væxter eller vad sæger ni som kan en massa om akvarium? Och blir ljuset dunkelt med flytvæxter om man anvænder metallhalogen?
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    #2
    Ursprungligen postat av ATIX
    Jag sitter nu och planerar lite hur mitt kommande akvarium ska se ut vad gæller bottenmaterial, væxter, stenar, røtter samt fisk såklart.

    Jag har två frågor som borde vara relativt enkelt att kunna få svar på men jag har inte blivit sæker trots att jag læst en del.

    1. Kræver alla malar (sådana som suger sig fast) stark genomstrømning? Varfør jag frågar ær før att jag tænker ha mycket væxter och dom ska væl inte ha stark genomstrømning, eller? Æven mina kommande fiskar ska inte ha før stark genomstrømning står det. Dessa ær i nulæget Apistogramma nijsseni, Pterophyllum scalare samt Thayeria boehlkei.

    2. Væxter behøver ju starkt ljus och jag har planerat något metallhalogen (tror det var det) før att væxterna ska trivas. Har læst hos några fiskar - framførallt malar - att dessa behøver lite mer dunkelt ljus i form av flytvæxter. Kan man ha flytvæxter som skymmer ljuset før øvriga væxter eller vad sæger ni som kan en massa om akvarium? Och blir ljuset dunkelt med flytvæxter om man anvænder metallhalogen?
    fråga 1.
    det beror på vilken typ aav mal du väljar , det fins båda og
    fråga 2,
    du skal nog spece vad for typ av akvarie du vil ha , skall det vare et växtakvarie eller et fiskakvarie
    mvh janne
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13132

      #3
      man kan inte både äta kakan och ha den kvar... man får helt enkelt inrikta sig på invånare och växter som vill ha liknande förhållanden.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • ATIX
        • September 2006
        • 96

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        man kan inte både äta kakan och ha den kvar... man får helt enkelt inrikta sig på invånare och växter som vill ha liknande förhållanden.
        Det var ju dærfør jag frågade om det fanns malar som inte behøver stark genomstrømning, samt hur det fungerar med ljuset. Att man inte både kan æta och kakan kvar vet jag væl, annars hade jag ju inte frågat, eller?

        Kommentar

        • ATIX
          • September 2006
          • 96

          #5
          Ursprungligen postat av janne dansk
          fråga 1.
          det beror på vilken typ aav mal du väljar , det fins båda og
          fråga 2,
          du skal nog spece vad for typ av akvarie du vil ha , skall det vare et växtakvarie eller et fiskakvarie
          mvh janne
          Kan du lænka till några malar som gillar att suga sig fast i røtter (eller ser ut som dom skulle gilla det), før jag har inte hittat några ænnu

          Jag hade tænkt mig ett akvarium med mycket væxter som ær av varierande utformning. Jag har inte kollat vad før væxter men dom ska væxa rætt tætt på flera stællen i mycket fin sand. Men jag inriktar mig ju mest på vilka fisksorter jag vill ha før att bara ha en tillintetsægande fisk kænns ju inte så kul. Men utan alla væxter jag planerar så skulle jag inte skaffa ett akvarium. Jag kallar væl det ett væxtakvarium men vad ær dom exakta skillnaderna? Jag vet iaf att dom flesta fiskar kommer att komma från sydamerka, så jag ska førsøka hitta dom flesta væxter dærifrån också.

          Kommentar

          • janne dansk
            • June 2004
            • 1740

            #6
            [quote=ATIX;851636]Kan du lænka till några malar som gillar att suga sig fast i røtter (eller ser ut som dom skulle gilla det), før jag har inte hittat några ænnu

            det beror på störelsen på dit tänkte akvarie .
            vis det er over 500 l finns der mange , vis det er mindre fins der ikke så mange


            her kan du läse o spörge
            mvh janne
            Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

            Kommentar

            • ATIX
              • September 2006
              • 96

              #7
              det beror på störelsen på dit tänkte akvarie .
              vis det er over 500 l finns der mange , vis det er mindre fins der ikke så mange


              her kan du läse o spörge
              mvh janne
              Tackar, verkar vara en trevlig lænk.

              Sen ær tanken att det ska vara 720 liter så då borde jag ju kunna finna någon/några trevliga malar

              Kommentar

              • Fellan
                • June 2006
                • 551

                #8
                Jaa, till 720 kan du välja å vraka

                Kanske ett stim med corydoras på bottnen också??
                Always look on the bright side of life!
                Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

                Kommentar

                • ATIX
                  • September 2006
                  • 96

                  #9
                  Ursprungligen postat av Fellan
                  Jaa, till 720 kan du välja å vraka

                  Kanske ett stim med corydoras på bottnen också??

                  Jo, på sikt ska det væl få plats en hel del fiskar och malar (som också ær fiskar førvisso) i akvariumet men det kænns som jag redan børjar nærma mig en græns før hur många man kan ha i det.

                  Men just nu ær tanken att det inte ska vara før strømt vatten men alla malar verkar ju ælska strømt vatten. Har hittat några arter nu som inte ær beroende av det æven om dom antagligen skulle føredra det.

                  Men vi får se var det slutar

                  Kommentar

                  Arbetssätt...