Ska jag byta vatten efter en vecka??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Qharma
    • September 2006
    • 71

    Ska jag byta vatten efter en vecka??

    Hej
    Startade upp ett akvarium i onsdags.. Ska jag redan börja byta vatten efter en vecka?? Står ju så i bladet jag fick från djuraffären..
    Införskaffade mina första fiskar i igår och det var inte så många.. När kan jag köpa flera?`
    Det är mitt första akvarium så förslåt för konstiga frågor..
    Jo tänkte på en annan sak,,Algätaren får ju algtabletter.. Hur vet jag om han äter den och inte fiskarna?? Gav honom en bit igår kväll innan jag släckte akvariet och på morgonen var den borta..
  • Fiddan
    • June 2006
    • 885

    #2
    vad jag har läst så ska du inte det, inte under de 4 första veckorna själv gjorde jag inte så..

    Men kanske mindre vattenbyte kan vara okey
    skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #3
      Hej

      Om du inte har problem med nitrit eller att det ligger skit och mat löst på botten så ser jag ingen anledning till att byta.Men håll stenkoll på dina vattenvärden den första månaden.Jag skulle göra ett 20%:igt vattenbyte efter ca 2 veckor och fortsätta så i en eller två månader så att floran kommer igång.Därefter så byter man när nitratvärdet börjar gå upp.I mina kar där det är rätt så mycket växter så byter jag kanske 20% en gång/3:e vecka
      Fredrik

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av Qharma
        Hej
        Startade upp ett akvarium i onsdags.. Ska jag redan börja byta vatten efter en vecka?? Står ju så i bladet jag fick från djuraffären..
        Införskaffade mina första fiskar i igår och det var inte så många.. När kan jag köpa flera?`
        Det är mitt första akvarium så förslåt för konstiga frågor..
        Jo tänkte på en annan sak,,Algätaren får ju algtabletter.. Hur vet jag om han äter den och inte fiskarna?? Gav honom en bit igår kväll innan jag släckte akvariet och på morgonen var den borta..
        Hur stort är akvariet och hur många fiskar har du och av vilka arter? Om akvariet är nystartat antar jag att du tillsätter bakteriekultur och matar sparsamt under de första veckorna.

        Det tar lite drygt 1 månad innan du har fått en väletablerad bakteriflora som kan bryta ner ammoniak och nitrit: http://www.bestfish.com/newtank3.html

        Så skaffa inga fler fiskar förrän om 1 månad. Då kan du successivt börja utöka antalet invånare med 2-3 veckors mellanrum.

        Vad är det för en algätare? Om det är en ancistrus så äter h*n på natten. Så du kan mata henne/honom när belysningen är släckt. BTW du borde verkligen investera i en timer som tänder och släcker belysningen vid regelbundna tider. Det mår både fiskarna och växterna bra av. Alger däremot gynnas av variation.
        Senast redigerad av batski; 02 October 2006, 12:10.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Qharma
          • September 2006
          • 71

          #5
          Jag har ett 57 Liters akvarium och där har jag en ancistrus en äppelsnäcka, 3platy och 5 st stimm fiskar kommer inte ihåg vad dom heter men dom lyser oranget på mitten av kroppen..

          Ska investera en timer imorgon.. Kan hålla med om att de kan vara bra att ha tänt och släckt exakt samma tider. .Men hur många timmar ska det vara tänt??

          Kommentar

          • albjohn
            • March 2006
            • 1179

            #6
            10-12 timmar
            Mvh Leif

            Kommentar

            • Qharma
              • September 2006
              • 71

              #7
              Tänkte på en annan sak.. Mina stimmfiskar beteer sig underligt på kvällen mår dom dåligt eller leker dom??
              Dom simmar i strömmen som blir av pumpen framm och tillbaka och simmar upp och ner , framm och tillbaka. Detta gör dom bara på kvällen är det normal?? Eller är dom sjuka i huvudet?? En av mina fiskar har bara ett öga, den är pigg, men kan dom leva med bara ett öga??

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Klart fiskar kan leva med bara ett öga. Men varför har h*n forlorat ett öga? Har det hänt hos dig eller var h*n redan så när h*n kom?

                Kan de vara glödsbandstetror, eller drottnigrasboror? Försök iaf ta reda på vad det är för art. Det är inte bra att ha fiskar som man inte vet arten, för då vet man inte heller hur eller om man kan uppfylla deras behov. Ditt akvarium är tyvärr alldeles för litet för en ancistrus: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315

                Det du beskriver låter inte som lekbeteende. Dessutom brukar fiskar (även stimfiskar) leka parvis, inte i grupp.

                Om du har 9 fiskar och 1 snäcka i ett nystartat akvarium av den storleken är risken mycket stor att du kommer att få en dödlig nitritspik inom 1-2 veckor. Så du får mata mycket sparsamt under de 3-4 kommande veckorna och hålla stenkoll på nitriten. Och om du inte tillsätter bakteriekultur tycker jag du ska börja göra det så snart som möjligt.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Qharma
                  • September 2006
                  • 71

                  #9
                  JO ja tillsätter bakteri kultur..Och stimm fisken heter drottnigrasboror hittade kvittot där det står det.. Men dom på djuraffären sa att ancistrus gick alldeles utmärkt i akvariet.. den är väldigt liten endast 3 cm..Dom sa även att den itne skulle klara ta hand om hela akvariet och att jag skulle köpa en till senare..

                  drottnigrasborans öga var borta rendan när jag fick den så det har hänt i djuraffären tror jag.. Eller jag såg det första dagen..

                  Ge fiskarna jätte lite mat krossar 2-3 flingor är det mycket??

                  Kommentar

                  • albjohn
                    • March 2006
                    • 1179

                    #10
                    Drottningrasboran brukar simma som du beskriver så det är nog normalt.

                    Några flingor blir nog bra, men du måste även ge ancistrusen mat ibland, tex en liten bit av en maltablett.

                    Den kommer även att bli för stor med tiden så du kommer att behöva omplacera den men nog kan du ha den tillsvidare.

                    Men det är som Batski säger att risken för nitrit är stor så du får hålla koll på det.

                    Ang vattenbyte så brukar jag göra så att jag byter inget under dom första två veckorna och när två veckor gått byter jag ca 20-25% och därefter 20-25% i veckan ett tips ang vatten byte, spola gärna upp vattnet i hinkar kvällen före eller lufta ur det med en syresten så minskar risken för alger.
                    Men det är mitt upplägg och det finns olika strategier för detta.

                    Men får du nitrit så måste du byta mer och snabbare.
                    Mvh Leif

                    Kommentar

                    • Qharma
                      • September 2006
                      • 71

                      #11
                      Jag ger min mal algtablett en liten bit på kvällen..Var å¨två olika djuraffärer och frågade idag och dom sa att ancistrusen gick alldeles utmärkt att ha i mitt akvarium.. Och att den inte alls blir så stor jag hadr tydligen en mindre sort..
                      Kan tillägga att inatt har jag fått yngel.. Snabba ryck..

                      Varför ska jag få nitrit?? Är det för att jag har 8 fiskar i akvariet?? Blev jätte rädd nu ska alla mina fiskar dö??Hur ska jag göra så att de inte dör??

                      Snälla hjälp mej..

                      Kommentar

                      • Healena
                        • May 2006
                        • 1440

                        #12
                        Lugn..inte tror jag alla dina fiskar kommer dö!!
                        Nitrit blir det (OM det blir alltså) när det inte finns några nyttiga bakterier som kan bryta ner fiskarnas "avföring" och överblivna matrester..och det gör det inte i ett nystartat akvarium!

                        - Men du tillsätter ju nyttobakterier för att befrämja denna process !
                        - Och du matar sparsamt!!

                        Att det börjar pratas om nitrit beror på att du som väldans många andra haft lite bråttom med att stoppa ner fisk Ju mer fisk - destu mer skit - som ska brytas ner... Därmed inte sagt att ALLA KOMMER DÖ!!
                        Säger som jag sagt förut...om alla fiskar jämt skulle dö för alla som gör detta nybörjarfel (och DET är VÄLDANS många) - skulle det inte finnas några glada akvarister kvar vid dethär laget Däremot kanske man mister någon eller några om man har otur - men då vet man varför!

                        Gå och köp tester för att hålla koll på dina vattenvärden, och testa & var vaksam helt enkelt! Var beredd på att en topp kan komma efter 1-2 veckor.

                        Eftersom ditt akvarium är ganska litet och du redan har fisk i, så skulle jag nog göra ett vattenbyte - ändå och iallafall. Byt c.a 25 %..
                        Ju mindre akvarium destu känsligare är det. Hade du haft ett på en bra bit över
                        100 L hade du nog däremot kunnat vänta.
                        Senast redigerad av Healena; 03 October 2006, 15:37.
                        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av Qharma
                          Var å¨två olika djuraffärer och frågade idag och dom sa att ancistrusen gick alldeles utmärkt att ha i mitt akvarium.. Och att den inte alls blir så stor jag hadr tydligen en mindre sort..
                          En sak som de flesta akvaristerna får lära sig rätt så snabbt är att ta det de säger i djuraffärer med en stoooor nypa salt. Visst finns det seriösa affärer men tyvärr verkar det som om de flesta har ganska begränsade kunskaper och mest vill sälja.

                          Beträffande olika ancistrusarter har jag kollat upp det och den minsta arten jag hittat information om bli ca 10cm lång. Alltså inte så mycket mindre än den vanliga ancistrusen som blir ca 13cm.

                          Så vad de än säger i djuraffärerna tror jag tyvärr inte att din ancistrus kommer att trivas i ditt akvarium mer än några månader, så du måste nog omplacera den sen. Som algätare kan du istället ha ett gäng sötvattensräkor. De är faktiskt bättre än ancistrus iom att d även äter en del matrester och sånt.

                          Ursprungligen postat av Qharma
                          Varför ska jag få nitrit?? Är det för att jag har 8 fiskar i akvariet??
                          För att det i ett nystartat akvarium inte finns nån etablerad bakterieflora som kan bryta ner ammoniak och nitrit. Det tar lite drygt en månad (även om man tillsätter bakteriekultur) innan bakterierna har hunnit föröka sig och etablera sig i filtret. Och som Healena redan sagt ju fler fiskar desto mer skit -> ammoniak -> nitrit.


                          Ursprungligen postat av Qharma
                          Blev jätte rädd nu ska alla mina fiskar dö??Hur ska jag göra så att de inte dör??
                          Du får fortsätta att tillsätta bakteriekultur (överdosera gärna) och mata sparsamt under de kommande 3-4 veckorna. Skaffa dig ett nitrittest och hålla koll på vattnet under den första månaden. Nitriten brukar komma efter nån vecka och i fall man inte gör något åt det tar det ytterligare 2-3 veckor till innan det försvinner.

                          Så med en del jobb kan du förhoppningsvis rädda fiskarna. Så länge nitriten ligger under 0,2ml/l ska det inte vara nån fara (men helst ska det vara 0), men skulle nivåerna börja stiga över det värdet får du göra ett stort vattenbyte. Mät sen nitritnivåerna igen. Om de fortfarande är för höga får du fortsätta att byta vatten tills de sjunkit till ofarliga nivåer. Det finns även en produkt som heter Toxivec som ska ta ner nitriten. I fall du tillsätter Toxivec blir det hela mycket enklare.

                          Ursprungligen postat av Healena
                          Däremot kanske man mister någon eller några om man har otur - men då vet man varför!
                          Mister man en fisk pga av ammoniak eller nitrit så har man inte riktigt lyckats tycker jag. Fiskar är inte slit och släng och ska inte betraktas eller behandlas som sånt. Varje fisk är en kännande varelse som är rädd om sitt liv precis som vi och att dö förgiftningsdöden är ingenting som ligger i en fisks intresse.

                          Jag förstår att du är rädd om dina fiskar och att du har skaffat så många för att du inte visste om detta med nitrit. Det är inte ditt fel. MEN det är ju under all kritik att djuraffärer inte tillhandarhåller seriös information om hur man startar upp ett akvarium utan att riskera fiskarnas hälsa och liv.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          Arbetssätt...