Fler fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Fler fiskar?

    Har ett 54-liters akvarium hemma som just nu innehåller:
    1 Kamphane
    10 Glödbandstetror
    10 Neontetror
    1 Platy
    1 Mal

    Jag vill ju skaffa min platy sällskap men vill inte heller ha en massa yngel som överbefolkar karet. Så jag undrar om det finns plats för en lite större fredlig fisk som inte ger sig på de andra fiskarna och som kamphanar brukar funka med?
  • Tossan
    • May 2006
    • 138

    #2
    Det låter som om du har ganska fullt i ditt akvarium. Varför inte satsa på att köpa ett större? Det är mycket roligare och du kan ha fler och större fiskar! Kolla på internet efter något begangnat, dom fungerar utmärkt och du hittar säkert något till ett vettigt pris Dvärgguramisar är en mellanstor fisk jag verkligen kan rekommendera, men då måste du nog skaffa dig ett större kar eller göra dig av med lite fisk...
    Spana in min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=512836

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Har nu bara 8 av de 10 neontetrorna kvar Köpte dem ju idag och nu ikväll blev 2 ihjälbitna av kamphanen. Han åkte raskt upp och bor nu i en liten burk som rymmer ca 2,5 dl. Vad ska jag göra med honom? Köpa ett mindre plastkar och ha det stående ovanför akvariumet? Eller avliva honom? Kan ju inte ha en fisk som biter ihjäl de andra

      Okej, får vänta tills det blir mer plats då.
      kan inte skaffa ett större då det inte finns utrymme.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Eller fråga i affären om de kan ta tillbaka honom?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Trolgen omöjligt eftersom jag haft honom i ett ½ år

          Kommentar

          • jesper_b
            • June 2006
            • 1201

            #6
            Ursprungligen postat av gickan_87
            Trolgen omöjligt eftersom jag haft honom i ett ½ år
            Jag gav bort fiskar som jag haft i ett år, finns alltid folk som vill köpa fiskar som är äldre och större. gav även bort en mal på 20 cm till zoo affären dom blev jätte glada och jag fick till och med en liten slant för den..

            Så gå iväg och fråga iaf.
            www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
            Mina Malar:
            L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

            Kommentar

            • gickan_87
              • November 2003
              • 1873

              #7
              Den enda zooaffären i min närhet tar inte emot fiskar från privat personer

              Kommentar

              • Piccola
                • September 2006
                • 175

                #8
                Om du inte har plats för ett till akvarium och det inte finns någon som kan ta hand om kampisen - varför inte prova ett riktigt litet kar eller lättplacerad skål med filter etc? Vad som helst är väl bättre än en burk på 2,5 dl? I alla fall fram till du har hittat en bättre lösning. Ett är i alla fall klart - det känns inte bra när de börjar äta upp varandra i akvariet... Hoppas det löser sig!
                Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
                Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

                Kommentar

                • gickan_87
                  • November 2003
                  • 1873

                  #9
                  ska köpa ett mindre kar på måndag

                  Kommentar

                  • gickan_87
                    • November 2003
                    • 1873

                    #10
                    Tror ni ett plastakvarium med plsatnät ovanpå kan fungera? Har tyvärr bara plats för ett 2-4 liters Har ju ett fint 35 liters kar nere i källaren men har ingen plats för det, annars har jag tagit upp det på stört!

                    Kommentar

                    • Traci
                      • October 2006
                      • 22

                      #11
                      en kampfiskhane kan man absolut int ha tillsammans med andra hanar men dom funkar utmärkt med honor

                      Kommentar

                      • gickan_87
                        • November 2003
                        • 1873

                        #12
                        Ursprungligen postat av Traci
                        en kampfiskhane kan man absolut int ha tillsammans med andra hanar men dom funkar utmärkt med honor
                        Vart har jag skrivit att jag har 2 kamphanar tillsammans?

                        Min kamphane käkar ju upp neontetrorna.

                        Kommentar

                        • Ainon
                          • August 2006
                          • 83

                          #13
                          Karet tilll kampfiskhanen bör vara på minst 15L.
                          Har du bara plats med ett 2-4L så är det nog bättre att du ger bort, eller om det är omöjligt, nackar honom.
                          42L växtkar: platys, ancistrus, neontetra körsbärsräkor
                          4,5L Nano: 3st körsbärsräkor
                          +Amazonpapegoja och undulat

                          Kommentar

                          • gickan_87
                            • November 2003
                            • 1873

                            #14
                            Ainon: Hade tänkt behålla honom i tanken ett par dagar tills neontetrorna fått bli hemmasstadda ordentligt, sedan tänkte jag försöka sätta i honom igen.Kan det funka eller är det lika bra att jag nackar honom nu på en gång? :/

                            Kommentar

                            • Anneth
                              • August 2006
                              • 412

                              #15
                              Har du kanske ngn kompis som vill ha en kampfisk. Eller så gör du som du har tänkt att du väntar några dagar och sedan stoppar honom i akvariet igen. Har du mycket växter i akvariet så att neontetrorna kan komma undan kampisen om det skulle behövas.
                              Jag håller tummarna & hoppas att det ordnar sig för din kampfisk så att du slipper avliva honom.

                              Hälsningar Anneth
                              Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
                              Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...