Nytt akvarium...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frankieboy
    • March 2006
    • 116

    Nytt akvarium...

    Hejsan alla glada.
    Jag har för tillfellet två akvarium, 50l båda två. Men nu funderar jag på att skaffa ett Juwel vision 260. Förhoppningsvis hittar jag ett begangnat fint akvarium på nått år med lite tillbehör (växter, sand mm)
    Mitt problem är vilka fiskar jag ska ha. Vill gärna kunna släppa ner fiskarna från de två andra små akvarierna i det men även fylla på med lite nya
    De flästa av mina fiskar är sydafrikanska (dvs platy, riotetra och Ancistrus)
    Mina två slöjsjärtar får nog simma kvar själv.

    Mitt dilemma är nu om man skulle sattsa på sydamerekanska fiskar. Har tittat på sydamerikanska dvärgciklider men även på skalar (vet att de vill har 275 men 15 liter) gillar dem så mycket.
    Det andra jag har tänkt på är de afrikanska cykliderna, mäst för att de värkar vara "lättare att ha" (lägre svårighetsgrad) Problemet med detta är att de inte värkar vilja ha några växter, eller att de inte blir några kvar. Tycker även om växter så de är något som slår i mot.

    Det känns just nu som att jag skulle vilja sattsa sydamerikanskt.
    Finns det då några lämplig dvärgciklider som jag skulle kunna ha med mina (möjligen tillkommande) skalar. Har tittat på t.ex fjärilsciklid men skulle hämst gärna vilja ha 2 kakadua ciklider. Dessa ser så himla coola ut men värkar inte leva länge...

    Är väldigt tacksam för hjälp...

    /frank
    frank
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Platy Centralamerikansk, riotetra och Ancistrus Sydamerikanska. Har inte helt säker på om skalarer skulle kunna äta riotetror, iaf om du vill fylla på stimmet kan det vara en risk, annars borde det vara ganska riskfritt att skaffa skalarer och någon fredlig sydamerikansk dvärgciklid, fjärilar eller kakaduor som du nämner borde gå alldeles utmärkt.

    Blande de Afrikanska cikliderna finns det väldigt många arter, och väldigt många av dem vore direkt olämpliga som sällskap till dina andra fiskar. De allra flesta av de afrikanska cikliderna går mycket väl att hålla med lite mer hårdföra växter, utan att någon lider av det.

    Ett tips är att inte stirra sig blind på vilken världsdel fiskarna kommer ifrån, det säger inte alltid så mycket om fisken, om du väljer att ha små fredliga regnskogsfiskar så spelar det inte stor roll vilken världsdel de kommer ifrån, det är mer vikigt att de passar bra ihop.

    Kommentar

    • frankieboy
      • March 2006
      • 116

      #3
      Joo som du säger ska man nog inte stirra sig blind på var de kommer i från men är det inte så att sydamerikanska fiskar vil ha lite surare vatten medans afrikanska vill ha vatten som är lite alkaliskt?

      Riotetran är en väldigt "tjock" fisk, för att vara så kort. ca. 1 cm hög och 3 cm lång nu. Om det blir skalar så är dessa ochså väldigt små i början, ca 5 cm var de som min fiskaffär hade nu. Dässutom har jag läst här på zoopet att de inte är lika "benägna" att ta småfisk om de växt upp med dem.

      Sen gillar jag värkligen att ha växter i akvariumet. mina två adobterade slöjsthärttar är nog de värsta jag gjort... de små liven käkar mina växter. Brukar nu flytta växter från platyakvariumet till de andra så att de inte är så tomt. Endast anubiasen är kvar.

      frank
      frank

      Kommentar

      Arbetssätt...