Kan snäckor spridas med fisken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ceci
    • September 2006
    • 124

    Kan snäckor spridas med fisken?

    Hej.
    Jag har en vän som haft akvarium i flera år, under sommarhalvåret bor fiskarna i hennes trädgårdsdamm.
    Nu har hon tänkt lägga ner denna hobby, hon har försökt bli av med en snäckinvasion i akvariet, men tröttnat.
    Fiskarna, en kopparbarb, en mal, och guppys med yngel, bor ute i dammen.
    Om jag skulle adoptera hennes fiskar, kan jag få in snäckor i mitt akvarium?
    ©eci, 112L & 96L Zoonen Photobucket
    "Contrary to popular belief, biology does not set limits, it demolishes them." Zuk
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #2
    Det kanske kan följa med någon liten snäcka i håven om man är oförsiktig.
    Men det är ingen katastrof att få snäckor i akvariet. Så länge man inte matar fiskarna för mycket håller sig antalet på en lagom nivå och då finns bara fördelar med snäckor (kanonbra städare, till exempel i yngelakvarier).
    Själv ser jag till att det finns snäckor i alla akvarier. Ampullaria har blivit ny favorit.
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Håller 100% med daniel, och jag ser också till att det alltid finns snäckor i alla akvarier.

      Till den ursprungliga frågan: nej, fisken i sig har inga snäckor med sig. Däremot kan det som sagt hamna snäckor på håven.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Ceci
        • September 2006
        • 124

        #4
        Tack för era svar! Nu behöver jag inte vara så orolig. Men jag undrar: finns det inte olika snäckor (sniglar?) sådana man köper och "ohyre-snäckor"?
        ©eci, 112L & 96L Zoonen Photobucket
        "Contrary to popular belief, biology does not set limits, it demolishes them." Zuk

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #5
          Jo det finns ohyresnäckor och det är framförallt dom man köper. Halva Asiens dammar är förstörda av en snäcka (golden apple snail) från Sydamerika och samma sak kan hända här.

          Dom som du får in från naturen kan kasnke drabba ditt akvarium men det är ju bara att hälla ut vattnet och flytta fiskarna så blir du av med dom. Det är mycket väre om det kommer ut främmande arter i naturen. Inte lika lätt att hälla av vattnet i naturen.

          Kommentar

          • Daniel Blom
            • June 2003
            • 1670

            #6
            Ursprungligen postat av Krax
            Jo det finns ohyresnäckor och det är framförallt dom man köper. Halva Asiens dammar är förstörda av en snäcka (golden apple snail) från Sydamerika och samma sak kan hända här.
            Intressant! Jag tvivlar dock på att värmeälskande äppelsnäckor kan bli något problem på våra breddgrader (fast man vet förstås inte denna rekordvarma höst...).
            Enligt denna artikel är det Pomacea canaliculata som blivit en pest i Sydostasien. Alltså inte P. bridgesi, äppelsnäckan i våra akvarier.
            Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
            och framgången är given.
            Samuel Clemens
            Mina bilder

            Kommentar

            • Krax
              • December 2005
              • 1329

              #7
              Ja, jag menade att samma sak men med en annan art kan hända här.

              Kommentar

              • Björken
                • November 2005
                • 1174

                #8
                Någon som vet om snäckornas ägg kan överleva uttorkning, så att t.ex en sten, en pump eller en håv som varit i ett akvarium med snäckor kan ge sniglar även om de legat och torkat i en vecka eller så?

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  "Ohyra" i akvariet är väldigt relativt. Jag har säkert ett antal tusen malajsiska sandsnäckor i mitt 160 liters, men jag betraktar dem inte som ohyra.

                  Pomacea canaliculata, som är äppelsnäckan Krax talar om, och Jätteposthornssnäcka (Marisa cornuarietis) skulle jag däremot betrakta som ohyra i akvariet fast de normalt sett förökar sig mycket långsamt - eftersom de äter växter och andra snäckor.

                  Pomacea bridgesii, den vanligaste arten äppelsnäcka i handeln, är däremot växt-säker och en himla trevlig snäcka. Den är himla bra att ha som renhållningspatrull i yngelakvarier t.ex.

                  Nej, snäck-ägg, i alla fall inte av de arter som blir aktuella här, dvs i praktiken äggsnäckor (Physa spp.), överlever inte hård uttorkning.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • PetitJolie
                    • September 2006
                    • 362

                    #10
                    Jag hade lite vattensniglar ett tag. Men de var så pass få att jag kunde utrota dem pånågon månad genom att plocka bort snigelbäbisarna.
                    jag tror att de kom från min vattenpest som jag köpte. -_-
                    /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

                    Kommentar

                    • Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

                      #11
                      Som jag förstått det är det snäckor och inte sniglar, så länge de har vad vi amatörer upplever som ett rejält skal, det hela blir inte bättre av att engelskans snail betyder snäcka och slug är snigel.

                      Icke växtätande snäckor blir som sagt sällan ett verkligt problem så länge man har akvarium som prydnad, eftersom man kan/bör mata ganska måttligt, när man odlar icke snäckätande arter kan snäckor vara ett problem.

                      Och så lite tillägg om Ampullariiderna som nämns; Pomacea bridgesii, den i Svenska akvarier vanliga äppelsnäckan är som sagt en mycket trevlig art, Pomacea canaliculata har tydligen dykt upp i svenska butiker, så man måste kolla vad man köper, både P. canaliculata och Marisa cornuarietis kan föröka sig explosivt om de får bra miljö, men könsmogna exemplar är så stora att det knappast är problem att hitta och plocka ur dem ur ett akvarium. Dessutom lägger Pomacea-arterna äggen ovanför vattenytan så man kan lätt kontrollera förökningen på de arterna totalt om man vill.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...