Fråga om ljus - och mörker

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MaNy
    • September 2006
    • 11

    Fråga om ljus - och mörker

    Hej!

    Jag har ett Aquael akvarium med solid ljusramp och det gör att på mornarna när det blir ljust i rummet så kommer den huvudsakliga ljuskällan, innan rampen slagits på, från sidan. Detta leder i sin tur att mina små rosentetror simmar på "snedden". Det verkar som att de vill rikta ryggen mot ljuskällan samtidigt som något i dem, simblåsan antar jag, vill räta upp dem. Jag kanske är överdrivet pjåskig men jag undrar om det här är rktigt nyttigt för dem. Borde jag lägga något skynke över akvariet?

    Maria
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    #2
    precis så gör mina guldbarber! Dom har alltid gjort så,jag tror inte att det är nått farligt.
    Man blir aldrig fullärd ....

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Hos en del fiskar är ballanssinnet kopplat till synen så de uppfattar alltid ljuset som kommandes uppifrån. Så det är som du säger att det som är upp blir en mellanting mellan zenit och ljusets infallsvinkel.

      Fast jag tror inte att det skadligt för dem.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • MaNy
        • September 2006
        • 11

        #4
        Tack!
        Då kan jag ta det lugnt och forsätta titta på mina snedsimmare på mornarna.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13132

          #5
          Ursprungligen postat av MaNy
          Tack!
          Då kan jag ta det lugnt och forsätta titta på mina snedsimmare på mornarna.
          så gör nästan alla fiskar då det är släckt i karet och det kommer ljus från en annan källa... dem lägger sig helt enkelt lite på sidan för att hålla koll neråt och mot golvet där ljuset faller
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          Arbetssätt...