Hur ser en fena ut som fått ett bett?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sister_of_the_moon
    • September 2006
    • 73

    Hur ser en fena ut som fått ett bett?

    Min svärdbärarhona ser ut att ha fått sig ett nyp, det är som en rund bit längst ut på ena sidofenan som är vit i kanterna, hon simmar på som vanligt med båda fenorna, och ser absolut inte ut att störas utav det...
    Tänkte om bett brukar se ut så, eller om det är något annat otrevligt..
    ~* Where is the reason? Don´t blame it on me, Blame it on my wild heart..*~
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    #2
    Kan mycket väl vara ett bett. Håll bara koll så det inte blir Svamp eller röta eller nåt annat otrevligt. Så länge kanten ser "ren" ut och det inte blir mer och mer är det nog ingen fara.
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Vid bett saknas helt enkelt en del av fenan.
      När fenskador börjar läka får man en tunn vit kant kring skadan. Fenskador läker sen vanligen mycket snabbt, ofta inom dagar.

      Ser det vita luddigt & trådigt ut, är det troligen däremot fråga om fenröta.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Sister_of_the_moon
        • September 2006
        • 73

        #4
        Hej, det är precis så som du beskriver ett bett som skadan ser ut, så jag tror inte att det är en fråga om röta.
        Det är inget jag ska göra för att hjälpa henne? Salt Tex?..
        ~* Where is the reason? Don´t blame it on me, Blame it on my wild heart..*~

        Kommentar

        Arbetssätt...