behöver lite hjälp.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • turbofreak
    • September 2006
    • 5

    behöver lite hjälp.

    Hejsan..

    jag är som så många andra nybörjare inom denna otroligt fina hobby

    Det är så att jag köpte mej ett begagnat 310Liters akvarium med diverse tillbehör.

    jag skulle behöva har lite råd om hur jag ska inreda akvariumet så att fiskarna trivs och mår bra..ska man satsa på levande växter eller ska man inrikta sej på mera plastväxter.
    för problemet med levande växter är väl att den smutsar ner hel del?

    Fick med vit sten när jag köpte akvariumet ca 50kg..har läst lite här på zoopet att man ska lite grus med stämmer det?

    jag fick med 2 stora rötter,ska jag sikta in mej på mera rötter eller ska jag köpa mera grottor eller liknande saker för fiskarna att gömma sej i?

    sen så till fiskar. vad ska man inrikta mej på?
    har inskaffat 2 stora malar 1hane&1hona, kampfiskar 1 hane&2 honor, Skalar'er, en drös neon tetra, Segelfensmolly 1hane&1hona
    någon annan fisk (fiskar) som är lätt att sköta&fina för en nybörjare som jag?

    mycket tacksam för lite råd&rön så jag kan få en fin möbel att kika på där hemma

    //Henrik
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Helt klart ska du ha levande vattenväxter - och ganska många!
    De skitar inte ner - utan nästan tvärt om. Och bidrar till den biologiska balansen i akvariet! Och syresättningen!

    Alla begagnade saker du tänker använda (rötter, grus o dyl) - KOKA dem innan! Grus ska du naturligtvis ha, för att kunna fästa växter bl.a.
    Köp gärna även lite småsten - fint som dekoration.

    Grottor behövs inte köpas - de bygger man
    Köp en liten blomkruka av dendär roströda sorten på vilken plant-affär som helst, gräv ner halva i gruset, lägg småsten ovanpå - grotta.
    Eller en skifferplatta + 2 större stenar - grotta
    Koka naturligtvis allt innan.