behöver lite hjälp.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • turbofreak
    • September 2006
    • 5

    behöver lite hjälp.

    Hejsan..

    jag är som så många andra nybörjare inom denna otroligt fina hobby

    Det är så att jag köpte mej ett begagnat 310Liters akvarium med diverse tillbehör.

    jag skulle behöva har lite råd om hur jag ska inreda akvariumet så att fiskarna trivs och mår bra..ska man satsa på levande växter eller ska man inrikta sej på mera plastväxter.
    för problemet med levande växter är väl att den smutsar ner hel del?

    Fick med vit sten när jag köpte akvariumet ca 50kg..har läst lite här på zoopet att man ska lite grus med stämmer det?

    jag fick med 2 stora rötter,ska jag sikta in mej på mera rötter eller ska jag köpa mera grottor eller liknande saker för fiskarna att gömma sej i?

    sen så till fiskar. vad ska man inrikta mej på?
    har inskaffat 2 stora malar 1hane&1hona, kampfiskar 1 hane&2 honor, Skalar'er, en drös neon tetra, Segelfensmolly 1hane&1hona
    någon annan fisk (fiskar) som är lätt att sköta&fina för en nybörjare som jag?

    mycket tacksam för lite råd&rön så jag kan få en fin möbel att kika på där hemma

    //Henrik
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Helt klart ska du ha levande vattenväxter - och ganska många!
    De skitar inte ner - utan nästan tvärt om. Och bidrar till den biologiska balansen i akvariet! Och syresättningen!

    Alla begagnade saker du tänker använda (rötter, grus o dyl) - KOKA dem innan! Grus ska du naturligtvis ha, för att kunna fästa växter bl.a.
    Köp gärna även lite småsten - fint som dekoration.

    Grottor behövs inte köpas - de bygger man
    Köp en liten blomkruka av dendär roströda sorten på vilken plant-affär som helst, gräv ner halva i gruset, lägg småsten ovanpå - grotta.
    Eller en skifferplatta + 2 större stenar - grotta
    Koka naturligtvis allt innan.

    HAR du redan fiskar? Var har du dem? Planerar du att redan stoppa i så många i nystartat akvarium? Då är det en ren chansning på att alla överlever.
    Då lär du vara noga med vattenbyten, och absolut ha nyttobakterier i från dag ett! Och skaffa stickor för att kunna kolla nitrit/ammonium..

    Annars brukar det sägas man ska vänta MINST en vecka från det man färdiginrett akvariet, tills man stoppar i fisk. Och då börja med ett par stycken.

    LYCKA TILL
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • turbofreak
      • September 2006
      • 5

      #3
      Hejsan Helena.

      stort tack för ditt svar

      Jag stoppade i fiskarna 1dag efter jag satte igång det.hällde i lite Tetra Aquasafe också i samma veva. än så länge så verkar det funkar bra. dom äter och det är bra fart i dom
      ska dock lugna ner mej med att handla fiskar på nån vecka nu.kostar tillräckligt med allt annat runt omkring när man ska starta ifrån noll.

      jo jag var nere på stranden och plockade diverse sten som är kokad en bra stund. det var svårare att hitta platta stenar,hittade några ialla fall,skall kokas imorrn
      rötterna kokades innan dom sattes ner i akvariumet.

      då så ska det handlas levande växter på fredag då det blir en runda in till guldfisken.ser ut som att jag får åka till blomsteraffären och köpa lite krukor med,

      stort tack än en gång..

      //Henrik

      Kommentar

      Arbetssätt...