Lämplig algätare i 105 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eldhroka
    • September 2006
    • 207

    Lämplig algätare i 105 liters

    Hej igen!

    Sitter och planerar vidare för mitt framtida akvarium. (som jag ju inte ens har fått än men troligen får jag det nästa vecka ).

    När man så småningom börjat ha nytta av en algätare, vilken kan då tänkas trivas i mitt så pass lilla akvarium?

    Jag tycker om de siamesiska algätarna men har även fastnat för Clown Pleco. I första hand vill jag ha en randig algätare av något slag, då jag gillar randiga fiskar bäst.

    mvh Anna
    54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    L066 kanske, randig och fin och inte så stor. Fast kanske inte så randig som fullvuxen, men mina småttingar är i alla fall randiga och jättesöta
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • Healena
      • May 2006
      • 1440

      #3
      Hehe...har en clown pleco - som är bland det slöaste i malväg jag sett!
      Han heter "Bullen", så då förstår du..

      Han är inte alls så flitig - varken på rutan eller botten, utan knaprar mest algtabletter & sörplar cyklops

      Däremot har jag hittat MIN mal - favorit! Ancistrus! Hade lyckan att ha en liten sådan i c.a en vecka (i mitt 115 L), och DEN var det minsann fart på! Den var ÖVERALLT!!! Och så HIMLA söt! Den skulle bli c.a 5 cm eller något större. Prickig med randiga fenor!!!! Jätterolig att titta på - som en liten turbo!!

      Tyvärr så passade den nyfikne rackaren på att simma in i insuget till pumpen (när jag höll på med filtret), och jag upptäckte inte det förrän efter några timmar!! Så då var det gonatt .

      Hade jag inte i samma veva fått in vitaprick (därav filterstöket) i akvariet - hade ja BUMS åkt och köpt en ny! Jag hade sorg i flera dagar....
      Blir nog TVÅ nya snart..närsomhelst...
      Senast redigerad av Healena; 13 September 2006, 20:54.
      Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
      // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av eldhroka
        Jag tycker om de siamesiska algätarna men har även fastnat för Clown Pleco. I första hand vill jag ha en randig algätare av något slag, då jag gillar randiga fiskar bäst.
        Hej Anna!

        Clown plecos är inga algätare, utan de äter mest animaliskt och så äter de trä och bajsar en massa.

        Siamensis är fina men behöver ganska mycket utrymme, så de är inte lämpliga algätare för ett akvarium av den storleken. Även ancistrus ska ha minst 120 liter.

        Om du kan får tag på pitbull plecos (Parotocinclus jumbo/LDA25) så kan du ha ett litet stim på 6 individer i ditt akvarium.

        Annars kan du ha ett gäng amanoräkor eller andra algätande räkor.

        Det finns även snäckor som äter alger.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • eldhroka
          • September 2006
          • 207

          #5
          Å, tack för era svar Jag sökte på algätare igår och det var då jag fick fram clown pleco´n. Är räkorna svåra att få att överleva? Behöver de något särskilt och hur många bör man ha för att de ska trivas och göra sitt jobb?

          Stallägaren hade en räka men den syntes inte till så ofta, hon såg den för någon vecka sen men då hade den inte visat sig på flera månader

          Jag blir mer och mer otålig i väntan på mitt akvarium

          Igår började jag föreslå att kanske min brorsa och hans flickvän skulle ta akvariet istället då de avlivade sin hund igår Jag sa det dock inte till dem och när jag bara sa orden till min sambo så kände jag att nej, jag vill ha fiskarna själv..*egoistisk*

          mvh Anna
          54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Räkorna är väl lika svåra som fiskarna En ensam räka blir nog väldigt skygg. De är ganska små så du kan nog ha så där 6-10 tror jag.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • eldhroka
              • September 2006
              • 207

              #7
              Oki, tack för svaret Då är det nog därför som stallägarens räka inte syns till då. Jag satsar på att planera in 6 st räkor. Tror ni att det funkar med körsbärsräkor?

              mvh Anna
              54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ja de är bra algätare men de är väldigt små, så du får inte ha dem tillsammans med för stora fiskar.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • eldhroka
                  • September 2006
                  • 207

                  #9
                  Guppy och Svärdbärare? Det är de fiskar som jag har tänkt mig till en början iaf, sen skulle jag gärna vilja ha några neontetror om något år eller så.

                  mvh Anna
                  54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Det borde funka. Fast jag skulle rekommendera platy istället för svärdbärare. De är faktiskt trevligare. En del svärdbärare kan vara lite aggro ibland.

                    Och vad gäller guppy låt mig fresta dig med dessa istället http://www.timstropicals.com/Invento...EndlerInfo.asp
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Fiddan
                      • June 2006
                      • 885

                      #11
                      Endlers är ricktigt snygga.
                      ang räkorna, jag väntade ca 1,5 månader med mitt akvarium innan jag planterade in fiskarna och vad jag inte hade märkt var att det hade lagt sig ett tjockt lager alger och skit på mina mangrove rötter och på bakrunden, när mina 3 amon räkor dök i akvariet så blev det snabt nästan helt grumligt effter ca 3 timmar så lade sig skiten och och man säg algerna och 1 vecka effter så var det nästan algfritt och 2 utav räkorna ömsade skal.. Räkorna är ricktigt grymma på att sköta renhållningen i akvariet.
                      skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

                      Kommentar

                      • eldhroka
                        • September 2006
                        • 207

                        #12
                        Tack än en gång

                        Anledningen till att jag tänkte ha just Guppy och Svärdbärare är att jag får dem, guppies av stallägaren och svärdbärare av en arbetskompis som har för många. Arbetskompisen pratade dock om att de har svärdbärare i alla möjliga storlekar, det fick mig att fundera på om några av dem kan vara Platy´s? Eller är jag helt ute och cyklar nu Hon sa att några av dem var ungefär lika stora som guppies.

                        mvh Anna
                        54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Vad jag förstått så kan svärdbärare och platies para sig med varandra...
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          Arbetssätt...