För många invånare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • moc
    • September 2006
    • 110

    För många invånare?

    Nu har vi funderat och funderat.. hade tänkt skaffa diskusar men karet är för litet Så vad gör vi nu?
    Planen ser ut så här..
    Två olika dvärgciklidpar
    4-6st corydoras (små)
    ett stim smyckestetror på ca 6st
    ett stim rödmunstetror på ca 6st
    samt en golden nugget mal
    Går detta eller blir akvariet överbefolkat?
    Har redan köpt en golden nugget L018 är akvariet för litet för denna? Har fått en del olika besked om hur mycket vatten de behöver,står ju här att de ska ha minst 200l vtn

    Vad tror ni? Tacksam för råd!
    Senast redigerad av moc; 11 September 2006, 12:11.
    112 l amazonas
    360 l med slimline BTN bakgrund under uppbyggnad
    Tilltänkt population:
    *Diskus
    *Nugge(vår älskade L18..)och kanske några L-malar till
    *Tetror tetror tetror
    *Såklart ett gäng corydoras
  • moc
    • September 2006
    • 110

    #2
    En yttrrligare fråga.. mitt akvarium ser "dimmigt" ut trots upprepade vattenbyten. Har köpt en ny pump som är starkare med ett nytt filter, kan det bero på detta??? Har även planterat en planta som det troligen var stenull på (läst det nu) som vi ej tagit bort innan plantering ( de sa i affären att vi endast skulle klippa bort krukan...) Bör jag dra upp den och ta bort ullen? Kan den skada mina fiskar???!!? Har slutat lita på zooaffärer nu! Ska hedanefter läsa mig till ALLT själv!
    112 l amazonas
    360 l med slimline BTN bakgrund under uppbyggnad
    Tilltänkt population:
    *Diskus
    *Nugge(vår älskade L18..)och kanske några L-malar till
    *Tetror tetror tetror
    *Såklart ett gäng corydoras

    Kommentar

    • Hella2
      • July 2005
      • 1158

      #3
      Hej Det enda jag kan hjälpa er med är att ni ska ta bort ullen från plantan och sätta ner den igen så den kan växa fritt! hoppas ni snart får svar på fiskarna.
      Man blir aldrig fullärd ....

      Kommentar

      • moc
        • September 2006
        • 110

        #4
        Tack Hella! Ska genast gå och blöta ner mig! Men du tror inte att ullen kan skada fiskarna?
        112 l amazonas
        360 l med slimline BTN bakgrund under uppbyggnad
        Tilltänkt population:
        *Diskus
        *Nugge(vår älskade L18..)och kanske några L-malar till
        *Tetror tetror tetror
        *Såklart ett gäng corydoras

        Kommentar

        • moc
          • September 2006
          • 110

          #5
          Någon som kan svara på resten??
          112 l amazonas
          360 l med slimline BTN bakgrund under uppbyggnad
          Tilltänkt population:
          *Diskus
          *Nugge(vår älskade L18..)och kanske några L-malar till
          *Tetror tetror tetror
          *Såklart ett gäng corydoras

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Hej moc!

            Jag tror inte att stenullen skadar fiskarna, men den är inte så nyttig för växten i längden.

            Beträffande fiskarna:

            Akvariet är tyvärr för litet för rödmunstetror. De är väldigt aktiva fiskar och behöver mer utrymme: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=435 Välj hellre en lugnare tetraart.

            6 smycketetra går bra. Välj gärna den lilla smycketetran (Nannostomus marginatus) som inte blir så stor. Då kanske du tom kan ha 8 stycken, så de känner sig lite tryggare: http://www.akvariet.tripnet.se/tidsk...mycketetra.htm

            5-6 corys blir bättre. 4 är lite väl få.

            Vad gäller L18 så kan de blir upp till 35cm så ja tyvärr är akvariet är för litet för dem: http://www.planetcatfish.com/catelog...species_id=153
            Nana4d sebuah agen toto slot yang sudah dikenal sejak lama di indonesia karena kemenangan jutaan rupiah pasti dibayar full dan syarat ketentuan berlaku hanya dengan bermodalkan minimal deposit 10ribu


            Vill ni ha en fin L-mal som inte blir så stor kolla upp L134: http://www.planetcatfish.com/catelog...species_id=213
            Senast redigerad av batski; 11 September 2006, 13:49.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • moc
              • September 2006
              • 110

              #7
              Tack för svar! Har ju redan en L018 i akvariet.. suck.. trodde man kunde lita på att folk i en zooaffär (med endast akvariefiskar) borde kunna sin sak.. De lovade oss att malen skulle få plats å att den inte blev större än 15cm, men det har jag ju läst nu att den blir! Skulle såklart ha läst på innan!! De rekomenderade även rödmunstetror! Som sagt kommer jag endast lita på det jag läser i böcker numer! Tror du malen kan bo kvar ett tag eller måste vi ge bort den nu=( Ska gå å köpa lite fler corysar om ngn vecka.

              Har du någon aning om varför mitt akvarie är så dimmigt? Har mätt nitrit och PH och allt är ok...
              112 l amazonas
              360 l med slimline BTN bakgrund under uppbyggnad
              Tilltänkt population:
              *Diskus
              *Nugge(vår älskade L18..)och kanske några L-malar till
              *Tetror tetror tetror
              *Såklart ett gäng corydoras

              Kommentar

              • ovsor
                • November 2004
                • 104

                #8
                Va e d för nytt filter du köpt o vad har du i det? Antar att karet inte e nystartat eller?

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av moc
                  Tack för svar! Har ju redan en L018 i akvariet.. suck.. trodde man kunde lita på att folk i en zooaffär (med endast akvariefiskar) borde kunna sin sak..
                  Tyvärr! Skulle andra affärer ge sina kunder så mycket fel information skulle de antagligen bli stämda!

                  Ursprungligen postat av moc
                  De lovade oss att malen skulle få plats å att den inte blev större än 15cm, men det har jag ju läst nu att den blir! Skulle såklart ha läst på innan!! De rekomenderade även rödmunstetror! Som sagt kommer jag endast lita på det jag läser i böcker numer! Tror du malen kan bo kvar ett tag eller måste vi ge bort den nu=(
                  H*n kan nog bo kvar ett tag. Hur stor är h*n nu? Fast tänk på att fiskar som bor för trångt kan växa dåligt. Men nu har du lite tid att leta runt efter en fin mal som kan trivas i ditt akvarium. Kolla även med Guradians of Catfish: http://www.goc.se/

                  Jag har också lärt mig att alltid läsa på innan. När jag ser en ny art som jag blir intresserad av brukar jag anteckna det latinska artnamnet eller L-numret och så åker jag hem och googlar

                  Ursprungligen postat av moc
                  Har du någon aning om varför mitt akvarie är så dimmigt? Har mätt nitrit och PH och allt är ok...
                  Det är helt normalt i nystartade akvarier och brukar försvinna efter några veckor.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • moc
                    • September 2006
                    • 110

                    #10
                    "H*n kan nog bo kvar ett tag. Hur stor är h*n nu? Fast tänk på att fiskar som bor för trångt kan växa dåligt."

                    H*n é nog ca 10cm men h*n é vår lilla bebis så vi får nog helt enkelt byta upp oss till ett större kar iaf! Ska bara hitta någonstans det kan stå.. hehe..

                    "Jag har också lärt mig att alltid läsa på innan. När jag ser en ny art som jag blir intresserad av brukar jag anteckna det latinska artnamnet eller L-numret och så åker jag hem och googlar "

                    jag har varit inne å läst på goc å tittat runt på deras länkar så det känns som jag börjar få lite bättre koll iaf.. Har iaf lärt mig av mina misstag! Tur bara att inga fiskar dog på vägen!

                    "Det är helt normalt i nystartade akvarier och brukar försvinna efter några veckor."

                    Å så skönt då kan jag vara lugn
                    112 l amazonas
                    360 l med slimline BTN bakgrund under uppbyggnad
                    Tilltänkt population:
                    *Diskus
                    *Nugge(vår älskade L18..)och kanske några L-malar till
                    *Tetror tetror tetror
                    *Såklart ett gäng corydoras

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • moc
                        • September 2006
                        • 110

                        #12
                        Ursprungligen postat av ovsor
                        Va e d för nytt filter du köpt o vad har du i det? Antar att karet inte e nystartat eller?
                        Hej såg inte ditt inlägg! Jo akvariet är nystartat.. é väl ca 3v.. Har köpt en pump som heter acuaclear powerhead 50 och satt på ett filter. Vad tror du?
                        112 l amazonas
                        360 l med slimline BTN bakgrund under uppbyggnad
                        Tilltänkt population:
                        *Diskus
                        *Nugge(vår älskade L18..)och kanske några L-malar till
                        *Tetror tetror tetror
                        *Såklart ett gäng corydoras

                        Kommentar

                        • ovsor
                          • November 2004
                          • 104

                          #13
                          Blir nog bra, jag tänkte om du köpt t,ex ett Fluval där man får med filtermatrialet. Många stoppar i dom där påsarna med aktivt kol som följer med, utan att skölja av dom först. Då dammar det rejält kan jag säga. Ett grådis över hela karet. Aktivt kol använder man oftast för att ta bort rester efter medicinering. 3 veckor, då borde det lagt sig nu tycker jag. Fuskade du när du sköljde sanden/gruset? Det försvinner med tiden och vattenbytene.

                          Kommentar

                          • moc
                            • September 2006
                            • 110

                            #14
                            Jepp fuskade nog lite med det ja.. Har rådasand och den var supersvår att skölja! Hade grumligt akvarie i början pga detta men det gick bort efter ett tag men nu har d kommit tebax (efter vi bytte pump) å det var därför jag undrade!
                            112 l amazonas
                            360 l med slimline BTN bakgrund under uppbyggnad
                            Tilltänkt population:
                            *Diskus
                            *Nugge(vår älskade L18..)och kanske några L-malar till
                            *Tetror tetror tetror
                            *Såklart ett gäng corydoras

                            Kommentar

                            Arbetssätt...