För litet akvarium? 18l till två malar och ett gäng Guppys?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • yogini
    • September 2006
    • 121

    #16
    Hej Batski!

    Jo, jag börjar inse att akvariet är för litet. Min son fick det i födesledagspresent . Det såldes som ett akvrarium lämpligt för barn, "Allt-i-ett" med filterpump och sand och håv och aquasafe m.m. Jag frågade i fiskaffären hur många fiskar jag kunde ha, och jag påminnde dom när jag vill köpa malar för att hålla rent på botten hur litet akvariet är. Han måste helt enkelt ha glömt när han sålde mig två malar. Jag vet inte riktigt hur dom "ska betee sig" men dom är väldigt stilla. Guppysarna däremot verkar trivas jättebra, äter och leker och ynglar av sig. Tanken var att om intresset kvarstår hos min son så ska vi köpa ett större akvarium. Det kanske får bli tidigare än jag tänkt mig.

    Tack för alla svar!
    Yogini
    Bästa hälsningar, Yogini med son
    18 l med guppys
    Startade 20 aug-06

    Kommentar

    • akan
      • August 2005
      • 629

      #17
      om jag inte minns fel så vill corydoras ha stim på fler än 2 fiskar. kan vara bra att köpa några till om du köper ett större akvarium

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Hej yogini!

        Ursprungligen postat av yogini
        Jo, jag börjar inse att akvariet är för litet. Min son fick det i födesledagspresent . Det såldes som ett akvrarium lämpligt för barn
        Jag kan inte tänka mig att det är lämpligt för barn. Barn behöver mycket större utrymme än 18 liter för att trivas OK, skämt åsido, jag är övertygad om att det är viktigt att barn lär sig respekt för om omtanke om alla levande och det tror jag inte man gör när man lär sig att man kan hålla djur instängda i såna minimala utrymmen.

        Ursprungligen postat av yogini
        "Allt-i-ett" med filterpump och sand och håv och aquasafe m.m.
        Man kan hitta en del olika kompletta akvariepaketerbjudanden där akvariet är större.

        Ursprungligen postat av yogini
        Jag frågade i fiskaffären hur många fiskar jag kunde ha, och jag påminnde dom när jag vill köpa malar för att hålla rent på botten hur litet akvariet är. Han måste helt enkelt ha glömt när han sålde mig två malar.
        En sak som man tidigt får lära sig som akvarist är att akvariebutiker vill sälja. Många struntar fullständigt i hur fiskarna får det. Märkligt nog så är även deras kunskaper ofta ganska bristfälliga.

        Ursprungligen postat av yogini
        Jag vet inte riktigt hur dom "ska betee sig" men dom är väldigt stilla.
        Påminner dina malar om den här? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=308 I så fall så är de stimfiskar som behöver vara minst 5-6 st för att känna sig trygga. Dessutom behöver som du kan se mycket större utrymme. Jag vet inte vad du har för sand/grus, men dessa måste även ha fin sand på botten. Jag är tyvärr övertygad om att dina malar mår väldigt dåligt och jag lider med dem.

        Olika fiskar har väldigt olika behov vad gäller miljö, utrymme, temperatur och andra vattenparametrar, så man bör alltid ta reda på en fisks egenskaper och behov innan man bestämmer sig för att köpa den.

        http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=308Guppysarna däremot verkar trivas jättebra, äter och leker och ynglar av sig.[/QUOTE]

        Hmm, att ett djur äter och parar sig betyder inte nödvändigtvis att det trivs. Dessa är primära och väldigt fysiska behov som behöver tillfredställas. Det finns otaliga exempel på djur som får leva instända i väldigt små utrymmen och som mår väldigt dåligt men de äter och parar sig ändå. Enligt rekommendationerna ska guppy ha minst 40 liter: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=34 Visserligen är dessa bara rekommendationer men de finns av en anledning.

        Ursprungligen postat av yogini
        Tanken var att om intresset kvarstår hos min son så ska vi köpa ett större akvarium. Det kanske får bli tidigare än jag tänkt mig.
        Jag tror att chansen att intresset kvarstår är betydligt större i fall akvariet är tillräckligt stort för fiskarna och din son får se de olika fiskarnas mer naturliga beteende. Dessutom är risken väldigt stor att ni får problem (med döda fiskar som resultat) med ett så litet akvarium Jag vill som sagt inte låta hård och negativ, men att ha fiskar i ett så litet akvarium är ju... ja djurplågeri. Sorry
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • akan
          • August 2005
          • 629

          #19
          räkor däremot http://web.telia.com/~u15505416/

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #20
            Ja precis. De skulle funka. Det finns en del olika arter i olika storlekar: http://www.azgardens.com/shrimpfactory.php
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • yogini
              • September 2006
              • 121

              #21
              OK!

              Jag har förstått att vårt akvarium är för litet.

              Och det var ett fasligt tjatande om räkor (skämtar)!!! Men, vi vill inte har räkor. Det blir till att skaffa ett större akvarium istället.

              Trevlig helg!
              Bästa hälsningar, Yogini med son
              18 l med guppys
              Startade 20 aug-06

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #22
                Ett större akvarium låter mycket bra Om du siktar in dig på ett 60 liters eller större får du helt andra möjligheter eftersom minimigränsen för ett flertal arter går vid 60 liter.

                Lycka till!
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • akan
                  • August 2005
                  • 629

                  #23
                  min åsikt är att gränsen går vid hundra+ då man i 50 nästan bara får plats med en eller två sorters fisk.... med hundra liter får man plats med ett stim, bottenätare, mal, och en huvudfisk.

                  har själv 50 som största just nu, så jag vet vilka begränsningar det ger..

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #24
                    Ja jag håller med. Men mycket hellre 60 liter än 18. Det finns fiskar som ba bo i 60 liter vatten utan att må dåligt. Och det kan kännas som ett alltför stort steg mellan 18 och 100l. Därför föreslog jag 60l som minimivolym. Men det är ju klart att ju större desto bättre
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • yogini
                      • September 2006
                      • 121

                      #25
                      Tack för alla era svar! :-)

                      OK! Jag glasar in mitt vardagsrum och fyller det med vatten... ;-)

                      När jag var 15 år och yngre hade jag faktiskt ett 80 l akvarium. Det kändes inte jättestort men inte jättelitet heller. Och jag hade nog en 10-15 fiskar däri, an blandning av "the usual suspects" - guppys, mollys, neontetror, en liten mal och en algäter, en guldfisk, m.fl. Jag hade jättekul med akvaritet och fiskarna verkade trivas. Hade aldrig några alvarliga problem med fiskdöd el. dyl. Kunde ibland få ngt som kallades pricksjukan vill jag minnas, och då droppade man i några blå droppar så hela akvariet blev blått och så blev fiskarna friska. Har för mig att pricksjukan kunde komma av att man inte hade koll på temperaturen ordentligt. På den tiden hade man inga biofilter heller utan en syrepump. Jag började med en lites rund glasskål med en guldfisk, avancerade till en 12 l plastakvarium och fick sedan 80 l akvariet. Det gick bra då för mig, så det var därför jag vill göra om samma resa med min son, men hoppa över glasskålen.

                      Jag kollade in större akvarier i fiskaffären igår. 60-70 l för strax under tusenlappen inkucive allt. Är det normalpris?

                      Det är möjligtvis ingen av er som känner till en bra akvarieaffär i Uppsala? Ska man undvika dom som har döda fiskar i akvariet helt? Verkar svårt för jag har ännu inte varti inne i en affär som inte har haft 1-2 döda fiskar.
                      Bästa hälsningar, Yogini med son
                      18 l med guppys
                      Startade 20 aug-06

                      Kommentar

                      • rödtoppen
                        • June 2006
                        • 3148

                        #26
                        låter dyrt..... jag köpte mitt 63 liters för 600 kr(nytt). Kolla annars på Blocket de säljer bra/billiga kar.....köpte mina 2 första kar där och de fungera jättebra.
                        / dtoppen /

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #27
                          Ursprungligen postat av yogini
                          OK! Jag glasar in mitt vardagsrum och fyller det med vatten... ;-)
                          Utmärkt idé

                          Ursprungligen postat av yogini
                          Jag kollade in större akvarier i fiskaffären igår. 60-70 l för strax under tusenlappen inkucive allt. Är det normalpris?
                          Det varierar en del beroende på var i landet man bor... Jag vill avråda dig från att skaffa några guldfiskar den här gången. De stackarna måste vara de mest trångbodda och olyckliga fiskarna i hela akvarievärlden. Det de flesta inte vet är att guldfiskar kan bli över 30cm långa och leva i över 30 år om de får de rätta förutsättningarna. Dessutom är det inte att rekommendera att bland kallvattensfiskar med tropiska fiskar.

                          Ursprungligen postat av yogini
                          Ska man undvika dom som har döda fiskar i akvariet helt? Verkar svårt för jag har ännu inte varti inne i en affär som inte har haft 1-2 döda fiskar.
                          Va? Du menar väl inte i varje akvarium va?. Visst kan det bli nåt dödsfall ibland. Men de ska inte bara låta liken ligga kvar. Du kanske kan kolla i Sthlm?
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • yogini
                            • September 2006
                            • 121

                            #28
                            Nej inte i varje akvarie. Totalt i affärn som jag kunde se. Men man ser väll inte alla heller. Det var just två malar i två skilda akvarier som mumsnade på varsin död fisk. Påminde om filmerna man sett på NationalGeographic när lejonen käkar sina byten med stor kraft och yviga rörelser.
                            Bästa hälsningar, Yogini med son
                            18 l med guppys
                            Startade 20 aug-06

                            Kommentar

                            • Krax
                              • December 2005
                              • 1329

                              #29
                              Man ska inte plåga djur i för små burar, men alltså guppy har absolut inga problem att trivas och föröka sig och dessutom ha ett någorlunda naturligt beteende i 18 liter vatten. Malarna hade jag skippat helt och haft lite snäckor istället. Finns i närmsta vass och där är de gratis. Guppy trivs med mycket växter också. Kanske Ceratophyllum som är lättodlad och snabbväxande. Ceratophyllum hittar du i de flesta sjöar och smådammar vid Uppsala. Funbosjön är ett säkert tips. Så här ser den ut:



                              Titta noga på bladen på bilden och i verkligheten. Om du tar Myriophyllum i stället blir det mycket svårare att odla.

                              Man måste inte slänga ut tusentals kronor direkt. Man ska bara akta sig för att ha för mycket fisk och för stora fiskar.

                              Kommentar

                              • batski
                                • October 2004
                                • 8891

                                #30
                                Ursprungligen postat av yogini
                                Nej inte i varje akvarie. Totalt i affärn som jag kunde se. Men man ser väll inte alla heller. Det var just två malar i två skilda akvarier som mumsnade på varsin död fisk. Påminde om filmerna man sett på NationalGeographic när lejonen käkar sina byten med stor kraft och yviga rörelser.
                                I stort sett alla fiskar är asätare (vilket har stora fördelar i ett akvarium). Om du ser lik varje gång du besöker akvariebutiken bådar det inte bra.
                                "The animals of the world exist for their own reasons.
                                They were not made for humans
                                any more than black people were made for whites
                                or women for men." - Alice Walker

                                Kommentar

                                Arbetssätt...