juwel 300l färdiginrett

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annaj
    • April 2006
    • 31

    juwel 300l färdiginrett

    Nu har jag äntligen fått hem mitt juwelakvarie, det tog tid men det var väl värt att vänta på. Nu vidare till min fråga. Fick rådet att ta sand och även vatten från mina gamla akvarier. Fisken som finns i de gamla burkarna skall komma över till det nya stora akvariet. Hur länge behöver jag vänta för att kunna flytta över mina fiskar.
    Akvariet startades i måndags med bakteriekultur och vattenberedningsmedel. Sen tog jag över vatten i går och en segelfensmolly och två platy och några black molly yngel för att se hur de reagerade. Tänkte att om det ej funkar så flyttar jag tillbax dem igen. Allt har gått bra och de är och knaprar på roten (framförallt ynglen) och simmar omkring och tycker väl att de har jättemkt yta att simma på. Kan jag snart ta i resterande fiskar om jag tar med ytterligare vatten från de gamla akvarierna??

    / Anna
  • annaj
    • April 2006
    • 31

    #2
    Är det ingen som vet hur snabbt man kan flytta över fiskar från de andra akvarierna till det nya??????

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Du behöver inte flytta över mer gammalt vatten nu, och har du inte för mycket fisk kvar som ska i, så kan du flytta över dessa. Håll daglig koll på nitritvärdet bara, så ska det nog gå bra.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • annaj
        • April 2006
        • 31

        #4
        Tack för ett snabbt svar. Har inte tidigare haft något nitrit test utan allt har fungerat väl i mina tidigare kar. men nu med tanke på att jag har tre kar att hålla reda på och sköta på bästa sätt skall jag genast skaffa nitrittest i alla fall. Flyttar ej över fiskarna förrän jag har skaffat det om någon skulle oroa sig! / Anna

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Hej Anna!

          Ska dit nya akvarium ersätta det gamla eller ska du ha båda igång samtidigt? I fall du ska avveckla det gamla så kan du bara flytta över filtret från det gamla och låta det gå paralellt med det nya i en månad. Och så kan du flytta alla fiskar till det nya på en gång förstås.

          I fall du ska ha båda akvarierna igång kan du ändå ta lite filtermaterial från det gamla och stoppa in det i det nya filtret, alternativt krama skiten ur det gamla filtret i det nya akvariet nära insuget på det nya filtret.

          Det är ju nämligen i filtret som merparten av nitrifikationsbakterierna finns, så att använda redan inkört filtermaterial/filterskit i ett nytt akvarium är långt mer effektivt än att använda vatten eller sand från det gamla akvariet.

          Nitrittest är en bra investering när man startar upp ett akvarium. Bättre att upptäcka eventuella problem innan fiskarna börjar visa symtom på besvär än använda fiskarna som försökskaniner och sen tvingas till panikåtgärder när det redan har gått för långt.

          Lycka till med det nya akvariet!
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • annaj
            • April 2006
            • 31

            #6
            Tack för svaret Batski!
            Jag ska köra alla tre akvarierna samtidigt. Men nu tar jag då alltså ett av mina gamla filter och kramar ur i det nya också. Allt för att fiskarna ska klara övergången så bra som möjligt. Vill ju att de ska fortsätta trivas även om jag önskar att Black Mollyn inte vore så himla produktiv. Det blir mängder av yngel! Men hoppas att jag snart kan få min bror tillbaka till akvarievärlden när han ser vårt nya stora akvarie. Hans gamla gick helt plötsligt sönder i botten och då kom hans fiskar hit (tre malar och två guramisar varav en har gått bort och ett par Black Molly till.)
            Tror att om man väl är biten så är det svårt att vara utan dessa underbara varelser. Jag har kört som han tidigare och bytt vatten en gång per vecka och aldrig stött på några problem egentligen. Att en guramis dog var visst ej så konstigt för brosan hade haft den sedan minst fyra år sa han. Och av de andra har det gått bort en segelfensmolly och ett par black molly.
            Nu hoppas jag bara att detta går vägen också! Men känner mindre oro för detta akvariet än när jag startade mitt första någonsinn i april.
            Tack än en gång för användbara tips!
            / Anna

            Kommentar

            Arbetssätt...