Första akvariet (å mycket förvirrad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zazzarini
    • September 2006
    • 12

    Första akvariet (å mycket förvirrad)

    Hej.
    Sonen (11år) fick ett 26 liters akvarium av farfar i födelsedagspresent för två veckor sedan med fisk, växter å sand. Fisken och växterna gavs bort och akvariet byttes till ett dubbelt så stort(56l dvs 60*30*30) för det var det minsta killen i zoo-butiken rekomenderade. Vill börja smått och om intresset kvarstår om ett halvår köper vi in ett större. Litteratur i ämnet införskaffades i samband med byte av akvarium. Jag har aldrig haft akvarium men tror inte på att skaffa något djur utan kunskap om det samma. Detta är då bakgrunden till vårt nystartade akvarium.

    Nu startade jag/vi upp det igår för även om det nu ska vara sonens så tror jag även att han behöver stöd innan han förstår allt. Är nog ganska nöjd med inredningen svartgrus, lite grövre engelsksjösten, några växter, en trä"stam" och sist men inte minst en döskalle(det enda jag INTE gillade).

    Nu till det jag funderar över...
    Nu, dag två, är vattnet inte lika grummligt men det har flytit runt lite mindre rotdelar från växterna. Ska dessa städas bort? eller tar filtret hand om dessa?

    Fiskar har vi inte ens tänkt börja med denna första vecka utan akvariet ska få gå med inredning och växter ca 1-1½ vecka först. Sonen ville från början ha slöjstjärtar men det har vi diskuterat och platys blir det i stället. Så vi startar nog men 4-5 platys och fortsätter sen med neontetror å nån bra algätare. Har kikat på pitbull pleco men vet inte om den blir för stor. Vad kan vara ett lämpligt antal fiskar för ett akvarium i denna storlek?

    Vi har tänkt ha ca 1-2 veckor mellan introduktion av nya fiskar? Lagom, för tätt eller för långt emellan?

    Någon som har svar på mina förvirrade frågor. // Zazza
  • vigga
    • November 2004
    • 31

    #2
    låter som du förberett dig väl ( det hade inte jag när jag började).

    Mitt första akvarium var på 84l. och jag jorde som du med växterna ,lät dem vara i ca en vecka och rota sig . Sedan började fisk inköpen ta det lugnt med inköpen och gör som du tänkt med fiskarna( en art i taget med någon veckas mellan rum).

    grumligheten lägger sig om några dagar skräp från roten kan du håva upp.
    Antar att du köpt ett akvarie peket med ump.värmare mm. kolla upp tempraturen så fiskar och växter trivs ( se gärna artregistret på zoopet).

    Hoppas att ni fastnar för akvarie hobbyn det är en trevlig sysselsättning.
    Har bytt upp mig storleks mässigt under 6 års tid sitter på ett 180l. och 540l. just nu drömmer dock om större akvarium!

    Kommentar

    • Nikke84
      • August 2005
      • 180

      #3
      Med din förberedning kan du inte misslyckas...

      Lycka till!

      Kommentar

      • zazzarini
        • September 2006
        • 12

        #4
        Ursprungligen postat av Nikke84
        Med din förberedning kan du inte misslyckas...

        Lycka till!
        Ja det finns både för och nackdelar med att vara en rabiat kontrollfreak. Men känner mig nog lika osäker för det. // Zazza

        Kommentar

        • zazzarini
          • September 2006
          • 12

          #5
          låter som du förberett dig väl ( det hade inte jag när jag började).

          Mitt första akvarium var på 84l. och jag jorde som du med växterna ,lät dem vara i ca en vecka och rota sig . Sedan började fisk inköpen ta det lugnt med inköpen och gör som du tänkt med fiskarna( en art i taget med någon veckas mellan rum).

          Ja skulle ju inte köpa något annat djur utan att veta vad som behövs. Blev faktiskt lite sur när farfar kom med det ursprungliga paketet med fisk å allt utan att vi fick förbereda oss lite. Men just nu är det mest bara spännande.

          grumligheten lägger sig om några dagar skräp från roten kan du håva upp.

          Ja de största rotdelarna från växterna har jag fångat upp med håven men det finn mini putte delar kvar som verkar fastna i filtret. Ska det vara så?

          Antar att du köpt ett akvarie peket med ump.värmare mm.

          Ja vi lämnade tillbaka det lilla paketet, 26l, och gick till stans andra zooaffär där jag har några kontakter sen gammalt och köpte ett nytt och större. En av de som jobbar i den zooaffären här i stan är faktiskt riktigt duktig verkar det som. Vill inte bara sälja, sälja, sälja utan sa att börja litet och köp inte för mycket onödigt i början det hinner ni med endå. Så det är en kontakt jag jag ha kvar då det känns ok att handla av honom.

          kolla upp tempraturen så fiskar och växter trivs ( se gärna artregistret på zoopet).

          Ja nu är det 26 grader och vattenprov skulle jag få lämna till zoobutiken på söndag och då ta beslut om det är dags att sätta in nån fisk. Växterna verkar ok än så länge men det märks väl om de blir bruna eller fula på annat sätt. Fiskar har vi valt utifrån vilka som rekomenderas som nybörjarfiskar och verkade passa ihop.

          Hoppas att ni fastnar för akvarie hobbyn det är en trevlig sysselsättning.
          Har bytt upp mig storleks mässigt under 6 års tid sitter på ett 180l. och 540l. just nu drömmer dock om större akvarium!

          Ja det får framtiden utvisa... / Zazza

          Kommentar

          • loomis
            • December 2004
            • 151

            #6
            en bra algätare....eller en som städar å fixar å donar är malen ancistrus malen...en mal på 50 liter vatten räknar dom...lycka till.
            VÄRLDSMETROPOLEN "JÄRPEN"

            Kommentar

            • zazzarini
              • September 2006
              • 12

              #7
              Tack för tipset... Då skulle det räcka med en sådan i vårt lilla kar..

              Kommentar

              • loomis
                • December 2004
                • 151

                #8
                jajamensan...dom är effektiva små rackare dom där...
                VÄRLDSMETROPOLEN "JÄRPEN"

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av zazzarini
                  Jag har aldrig haft akvarium men tror inte på att skaffa något djur utan kunskap om det samma.
                  Helt rätt inställning! Tänk om alla var lika seriösa som du! Du fån en kram av mig för det

                  Ursprungligen postat av zazzarini
                  Är nog ganska nöjd med inredningen svartgrus
                  Hoppas det inte är Rådas svarta sand. För jag har läst på flera ställen här på zoopet att den läcker ut nånting giftigt...

                  Ursprungligen postat av zazzarini
                  Sonen ville från början ha slöjstjärtar men det har vi diskuterat och platys blir det i stället.
                  Mycket vettigt beslut! För slöjstjärtar behöver mycket mer utrymme.

                  Ursprungligen postat av zazzarini
                  Så vi startar nog men 4-5 platys och fortsätter sen med neontetror å nån bra algätare. Har kikat på pitbull pleco men vet inte om den blir för stor. Vad kan vara ett lämpligt antal fiskar för ett akvarium i denna storlek?
                  Ett litet stim pitbull plecos (5-6 st) skulle vara ett mycket bra val av algätare. De blir inte större än 5cm. Lite info om dem hittar du här: http://www.planetcatfish.com/catelog...species_id=236

                  Ancistrus är visserligen bra algätare, men de blir hela 13cm och behöver ett minst dubbelt så stort akvarium än det ni har: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315

                  Ursprungligen postat av zazzarini
                  Vi har tänkt ha ca 1-2 veckor mellan introduktion av nya fiskar? Lagom, för tätt eller för långt emellan?
                  4-5 platies är för många fiskar att starta upp akvariet med. Max 3 skulle jag börja med (jag började med 4 fiskar i mitt 310 liters). Och då vår vänta längre än 1-2 veckor emellan. Det tar faktiskt ca 1 månad för nitrifikationsbakterierna att etablera sig i ett nystartat akvarium. Här finns en enkel beskrivning av hur det ser ut: http://www.bestfish.com/newtank3.html Så 3-4 veckor skulle jag rekommendera. Tänk på att ett litet akvarium är mycket känsligare för fel än ett stort.

                  En eller ett par dagar innan det är dags för de första fiskarna att flytta in bör du börja tillsätta bakteriekultur. Tänk på att mata väldigt sparsamt under de första veckorna. Köp ett nitrittest så du kan hålla koll på nitriten under den första månaden. Den kan förändras ganska fort i början. Skyndar du långsamt och försiktigt så undviker du otrevliga överraskningar.

                  Lycka till!
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • zazzarini
                    • September 2006
                    • 12

                    #10
                    Ursprungligen postat av batski
                    Helt rätt inställning! Tänk om alla var lika seriösa som du! Du fån en kram av mig för det
                    Tack för det



                    Ursprungligen postat av batski
                    Ett litet stim pitbull plecos (5-6 st) skulle vara ett mycket bra val av algätare. De blir inte större än 5cm. Lite info om dem hittar du här: http://www.planetcatfish.com/catelog...species_id=236

                    Ancistrus är visserligen bra algätare, men de blir hela 13cm och behöver ett minst dubbelt så stort akvarium än det ni har: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315
                    Tyckte när jag sedan läste om Ancistrus att den verkade något stor, men newbee som jag är så kännar jag mig lite vilse. Var dock i dag och köpte bakteriekultur och kikade på några pittbul plecos och de verkar vara mer lagom för vårt akvarium. Aktiva små rackare...

                    Ursprungligen postat av batski
                    4-5 platies är för många fiskar att starta upp akvariet med. Max 3 skulle jag börja med Och då vår vänta längre än 1-2 veckor emellan. Det tar faktiskt ca 1 månad för nitrifikationsbakterierna att etablera sig i ett nystartat akvarium. Här finns en enkel beskrivning av hur det ser ut: http://www.bestfish.com/newtank3.html Så 3-4 veckor skulle jag rekommendera. Tänk på att ett litet akvarium är mycket känsligare för fel än ett stort.

                    En eller ett par dagar innan det är dags för de första fiskarna att flytta in bör du börja tillsätta bakteriekultur. Tänk på att mata väldigt sparsamt under de första veckorna. Köp ett nitrittest så du kan hålla koll på nitriten under den första månaden. Den kan förändras ganska fort i början. Skyndar du långsamt och försiktigt så undviker du otrevliga överraskningar.

                    Det är mycket att ta in som ny i ämnet. Men hellre starta försiktigt och lyckas än i fullfart och ge upp. Har pratat med Simon, som sonen heter, och vi nöjer oss med tre platys och tar sedan det lilla lugna i några veckor tills vi ser hur fiskarna och akvariet mår. Vill tacka för bra tips och länkar. // Zazza

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Var så god Jag är bara glad att kunna vara av hjälp! Det är ju mycket att tänka på i början.

                      Var har du sett pitbullarna? Du bor inte i Göteborg va? Här är det inte så lätt att få tag på såna.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • zazzarini
                        • September 2006
                        • 12

                        #12
                        Jag bor i Borlänge och har sett dom på Djurmagasinet här.

                        När jag endå är i gång skulle jag kanske få fråga vad en bra fördelning, i antal, mellan platys, neontetror och pitbull plecos skulle vara i vårt 56l akvarium? (När akvariet är i full gång.) // Zazza

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ok, det blir lite långt att åka till Borlänge för att hämta några

                          3 platies, 8-10 neoner och 5-6 pitbull. Då blir det ganska fullt. Fast neoner och pitbull är ju stimfiskar och kommer dessutom att hålla sig till olika delar av akvariet. Pitbull håller sig mest på botten och på rötter och stenar, platysarna kommer att simma ganska nära ytan och neonerna lite längre ner.

                          När platysarna sen får yngel kan det bli lite trångt (för att ynglen ska ha en chans att överleva bör ni ha flytväxter, javamossa och/eller några andra växter med flikigt bladverk eller hängande rötter). Så ni kanske borde fundera på ett yngelakvarium
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          Arbetssätt...