Nytt akvarium för en nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tompaa112
    • August 2006
    • 1

    Nytt akvarium för en nybörjare

    Hej!

    Jag tänkte skaffa mig ett akvarium i och med att jag flyttar till en större lägenhet. Har ingen erfarenhet alls när det gäller dessa saker så jag surfade runt lite och hittade firren.com. Är detta en bra återförsäljare eller är det bättre att vända sig till zoobutik? Bor i stockholm så det finns ju några att välja på. Jag hittade dessa produkter och tänkte höra om det skulle funka bra i ett riktigt nybörjar-akvarium.

    Akwalux Akvarium AP 200L med tillhörande armatur
    Vi har även 2 katter i hemmet så en helt täckande lösning är ett måste. Är dessa lampor bra? har plannerat att ha en del växter.

    Eheim Powerline 2048
    Är det ett bra filter till akvariumet och i helhet?

    Doppvärmare Jäger 100W
    Räcker det med kräm?

    Har plannerat att plocka stenar och så i naturen, något viktigt man absolut inte får missa då? Min vision är ju att ha lite olika fiskar kanske 2 stim med lite mindre, färglada fiskar och nån lite större, tips?

    Jag är tacksam för alla svar jag får.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hej och välkommen hit!
    Eftersom du bor i Sthlm, så finns det mängder av begagnade akvarium på www.blocket.se att köpa. Om du vill ha ett nytt kar, så är det inte fel att titta runt lite i de lokala zooaffärerna samtidigt som du kollar på nätet, tex på www.pwss.se och se vad du vill ha och jämföra priserna.
    Fördelen med att handla i den lokala affären är att du får personlig och förhoppningsvis kunnig hjälp, om det är något problem med karet eller fiskarna så är det inte så krångligt att få den hjälpen du behöver.

    Vilket akvarium du vill ha, är en smakfråga och även hur det passar in där man ska ha det. Köper du färdiga paket, och då även begagnat, så får man med det mesta man behöver.
    Om du ska plocka sten i naturen, så fråga markägaren först, om det inte är egen mark. Jag tycker med att det låter lite dumt, men det är räknas faktiskt som stöld.

    Vilken fisk du ska ha, är upp till dig att välja, smaken är ju som baken. Gå in i akvarieaffären med papper och penna, och skriv upp de som du gillar för att sedan ta reda på dem mer, och om de passar både tillsammans och i ditt akvarium. De flesta fiskar man köper i affären är inte fullvuxna utan kan bli mycket större än vad man tror.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • *Ulrica*
      • June 2006
      • 682

      #3
      Ursprungligen postat av tompaa112
      Har plannerat att plocka stenar och så i naturen, något viktigt man absolut inte får missa då? Min vision är ju att ha lite olika fiskar kanske 2 stim med lite mindre, färglada fiskar och nån lite större, tips?
      Hej! Välkommen!
      Vilket kärt besvär du har skaffat dej!

      All inredning i mitt akvarium har jag tagit i naturen, i en bäck. Alrötter, sand, grus och stenar (på egen mark). Det man ska undvika i naturen är allt som kommer från barrträd, det innehåller terpentin som ta väldigt många år att laka ur och är giftigt för fiskarna.

      När jag kom hit till forumet tänkte jag först inreda efter eget huvud som jag tyckte var fint och blanda fiskar som jag tyckte var fina. Jag fick då ett tips om att i stället göra ett biotopakvarium. Då väljer man en biotop, tex. ett litet vattendrag i djungeln i sydöstasien (mitt val ) eller ett mangroveträsk i amazonas eller.... Sedan väljer man växter och fiskar från det området och försöker inreda akvariumet så som det ser ut på den platsen! Det är jättekul! Det blir faktiskt lättare att välja fiskar också eftersom urvalet blir mindre. Jag valde faktiskt fisk först - Praktbotia http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262 och försökte sedan återskapa dess naturliga miljö. En bra sida att skaffa information om olika biotoper och vilka fiskar som lever där är: http://fish.mongabay.com/biotope.htm

      Lycka till och ha så kul!
      Senast redigerad av *Ulrica*; 29 August 2006, 08:57.

      Kommentar

      • Johnsol
        • August 2006
        • 51

        #4
        www.akvarielagret.se i Bromma är helt klart värd ett besök!

        Finns även en artikel här på zoopet om dom.

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Välkommen till akvarieträsket

          Håller med Mamma_och_Simon. Biotop är grejen Mycket bra tips du har fått av ansjo och att anteckna namnen på de olika fiskarna som du finner intressant och läsa på om dem!

          Beträffa stenar man hittar i naturen så brukar granit och gnejs gå bra att ha i ett akvarium. Tänk annars på att stenar kan innehålla metaller och andra mineraler som är giftiga eller av andra skäl olämpliga i ett akvarium. Kalkasten t ex ska du inte ha om du bestämmer dig för fiskar som trivs i mjukt lite surt vatten. I fall du ska ha stora stenar i akvariet bör du lägga en frigolitskiva på botten och lägga stenarna direkt på den innan du fyller på med sand. Detta för att bottnen inte ska spricka. OBS! Försäkra dig om att den frigoliten du använder inte är behandlad med antimögel-medel.

          Har du fler frågor är det bara att fråga på Och tänk på att starta upp akvariet långsamt så du inte får giftiga ammoniak-och/eller nitritspikar.

          Lycka till!
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          Arbetssätt...