Vilken blandning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Madelene_
    • August 2006
    • 8

    Vilken blandning?

    Har ett relativt nystartat akvarium och har köpt till en del fiskar, lite neontetror, en kampfisk och så köpte jag 2 st silvermolly. Men Mollysarna började genast att gå på kampfisken så idag ska de lämnas tillbaks till affären...frågan är nu...vad ska jag ha istället? Ska bara ha ett par men vill ju fortfarande att det ska vara ungefär samma storlek som Mollysarna var. Mitt akvarium är på 54 l. Förresten, hur mycket fiskar kan man ha i ett sådant? Det är ju inte så överdrivet stort.
  • Menoni
    • June 2006
    • 92

    #2
    platy kanske, kan inte så mycket om dom men dom e ju söta!
    starkast överlever inte, det är den mesta anpassningsbara!!

    Kommentar

    • sunkan aspidoras
      • June 2005
      • 925

      #3
      I 54 L är man ju lite begränsad vilken fisk man kan stoppa i så du kanske ska satsa på nån mindre fisk än molly som ialla fall blir ca 10cm. du har lite neonteror säger du, hur många? dem gör sig bäst när dem är ett stim på minst 10-15st så fler såna är ett alternativ eller ett gäng med någon annan tetra art tror jag blir bäst..

      Kommentar

      • rödtoppen
        • June 2006
        • 3148

        #4
        Ursprungligen postat av Menoni
        platy kanske, kan inte så mycket om dom men dom e ju söta!
        köp inte platy om du vill behålla kampisen, jag har hört att vissa platy är fenbitare.....jag har blackmolly ihop med min kampfisk.
        / dtoppen /

        Kommentar

        • ChristianM
          • June 2006
          • 111

          #5
          Jag har i mitt 54 liters:

          3 Platys
          1 Kampfisk
          10 Neontetror
          3 räkor

          Eftersom antalet fiskar är på gränsen så blev det räkor istället för någon mindre algätare typ LDA25. Har också läst (i efterhand) att platys och kampfiskar inte funkar men i mitt fall har det som sagt gått bra, jag blev snarare orolig första dagen jag hade båda i att kampfisken skulle skada platysarna men han ville nog bara visa vem som bestämmer. Räkorna sågs också som mat när jag släppte i dem men när kampfisken insåg att han aldrig skulle hinna ikapp en av de små rackarna så gav han upp och nu kan de ibland ligga och titta på varandra i 10-15 sekunder med nån millimeters mellanrum och sen bara simma vidare

          Kommentar

          • Madelene_
            • August 2006
            • 8

            #6
            Jag har 10 neontetror nu...kom precis hem från zooaffären och han rekommenderade istället svärdbärare, en hona och hane. Men han blev förvånad över att mollysarna inte funkade med kampisen. Hoppas dett funkar då, tack för svaren!

            Kommentar

            Arbetssätt...