Dax för fiskar, hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #16
    Ursprungligen postat av tobbe12
    Ja du har säkert rätt även om det kliar i fingrarna att utöka
    Jag vet precis hur det känns Men du vill väl undvika problem?

    Ursprungligen postat av tobbe12
    men hur är det med delvatten byte med så få fiskar, ska det göras varje vecka till 30%.
    Jag tror inte du behöver byta så mycket som 30% varje vecka. Men håll koll på nitriten under den första månaden. Skulle nitrithalten börja närma sig skadliga nivåer får du förstås byta vatten.

    Ursprungligen postat av aTomiCa
    det kan vara fint med en fisk som "sticker ut" lite, som är lite större än Guppys och Tetror men som även passar i ditt akvarium. te.x nån sort av Gurami. Guldgurami kan vara väldigt fin som verkligen lyser upp akvariumet.
    Jo men de skulle ju skaffa kampfiskar sen. Vad gäller guramis tror jag att dvärggurami eller läppgurami skulle fungera bättre i ett 120 liters. Guldgurami blir ju väldigt stora.

    Själv är jag väldigt sugen på att skaffa fredliga kampfiskar till mitt Assien-akvarium. Det blir nog antingen Betta imbellis: http://www.siamensis.org/images/surv...1/imbellis.jpg eller B. smaragdina: http://www.siamensis.org/images/surv...maragdinaj.jpg *Beslutsångest*
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Scalara
      • June 2006
      • 415

      #17
      Ursprungligen postat av batski
      Det är många fiskar som ser bleka ut i affären där de får gå i små, kala och överbefolkade akvarier. Sen när de kommer till en schysst miljö slappnar de av och då blir de mycket finare i färgarna.

      Men tänk på att paletter brukar bli ganska aggressiva mot andra fiskar när de får yngel, i fall akvariet inte är tillräckligt stort så de kan ha sitt revir i fred.

      PlatyYngel: Varför ska man börja med en algätare innan man fått alger? Algerna kommer ju inte förrän efter några veckor.
      Jo det där angående bleka fiskar i akvarieaffären...jag tänkte på när jag köpte mina Praktbotier, de var ljusrosa nästan, i affären, som små grisar! Men efter någon vecka hemma så kröp det fram mer och mer av deras vackra oranga färg, och ränderna blev kolsvarta! Underbart att se! Som nya firrar nästan, emot de jag tog hem!
      Jaja, en liten solskenshistoria bara!
      Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

      "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

      Kommentar

      • Scalara
        • June 2006
        • 415

        #18
        Ursprungligen postat av aTomiCa
        eftersom du bara har 4 små fiskar så behöver du inte byta så mycket. kanske bara 10%

        fast jag vet inte, man kanske ska byta lite mer eftersom det är ett nystartat akvarium...
        Ska man vara riktigt noga så ska man vänta 36 dygn med att byta vatten i ett nystartat kar! Den är den tid som behövs för en riktig mognadsprocess. Växterna ska sättas i efter ca 5 dygn. Då får de tid att rota sig utan störande firrar.
        Mollysar däremot kan man sätta i karet efter 20 dygn bara, dock i begränsat antal.

        MVH: Scalara
        Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

        "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #19
          Det tar ca 1 månad efter det att de första fiskarna har flyttat in innan akvariet är färdigcyklat.

          Vill man cykla akvariet utan fiskar får man göra så här: www.algone.com/fishless_cycling.htm
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • anders.149
            • May 2006
            • 68

            #20
            Palettciklider kan vara rätt aggresiva när de är ensamma. Min morsa har en hona hon fått tagit över av en annan och den kan vara väldigt stygg.
            Guldguramis är även det rätt vågat. Jag hade ett par (en hona och en hane) och det gick jättebra i lite över en månad. Men sen började hanen attackera honan så hon fick flyttas. Hon dog för drygt en vecka sedan och gick inte ha i lag med honom igen.
            Nu är hanen ensam och det går jättebra iallafall. Så har du guldguramis så bör du nog ha flera honor till varje hane (för att hanen får fler än en fisk att jaga) eller något.

            Det är mina erfarenheter av just de fiskarna.

            Mvh,
            Anders Jonsson

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #21
              Ursprungligen postat av anders.149
              Så har du guldguramis så bör du nog ha flera honor till varje hane (för att hanen får fler än en fisk att jaga) eller något.
              Ja det stämmer. Mosaikguramis ska vara betydligt snällare. Även läppguramis och dvärgguramis är snällare än blåguramis (guldgurami är en underart av blågurami).

              Men det kan också bero på akvariets storlek. Hur stort är ditt akvarium Anders?
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • anders.149
                • May 2006
                • 68

                #22
                Ursprungligen postat av batski
                Ja det stämmer. Mosaikguramis ska vara betydligt snällare. Även läppguramis och dvärgguramis är snällare än blåguramis (guldgurami är en underart av blågurami).

                Men det kan också bero på akvariets storlek. Hur stort är ditt akvarium Anders?
                Håller med dig. Har fått uppfattningen att Mosaiker är snällare guramis (speciellt jämfört med just guldguramis) och om jag skaffar några nya guramis igen så blir det lugnast möjliga gurami. Fy vad less jag blev på guramihanen när jag upptäckte vad han höll på med.
                Kan det dessutom vara så att guldguramis är elakare än blå guramis? Om det blivit något fel i psyket då den guldfärgade varianten tillkom?

                Mitt akvarium klarar fiskens minimikrav bra i mtt tycke iallafall. Har ett 325L akvarium med knappt 130cm i bredd. Växtlighet fanns det rätt mycket av då (en skog med vallisniera blandannat som dog när lysrampen gick sönder....) samt lite svärdplantor. Hade även ett par grottor som främst var till kampfiskhanen då han var väldigt skraj i början.

                Om det har någon betydelse var bägge guramisarna när de var ihop ca 6-7 cm i längd vardera.

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #23
                  Ja akvariets storlek borde räcka. Kompisen har ett par i ett 310 liters och det funkar ganska bra för det mesta (de bråkar lite ibland).

                  Jag vet inte om guldguramis är mer aggro än blåguramis. Inget jag har hört iaf.

                  Min mosaikgurami-hane är inte heller helt snäll, utan kan göra utfall mot någon av de andra fiskarna ibland. Men det blir aldrig några slagsmål iaf.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • MaxRobban
                    • August 2006
                    • 1048

                    #24
                    Lycka till med ditt akvarium och välkommen till akvariehobbyn. Jag kan se att du fått många bra tips från olika akvarister.
                    Såg att du börjat med Platy och det är ett bra val att starta med och som många andra sagt så går det att kombinera med många andra olika fiskar.

                    Då jag startade med akvarium började jag också med "ungfödare" och efter att ha hållt på med de flesta olika sorters fiskar är jag tillbaka där jag började igen.

                    Flera andra pratar om olika tetror som sällskap, det finns många trevliga som inte är så noga med vilket vatten du har, men finns andra som gärna vill ha det lite varmare och mjukare vatten än vad din Platy vill ha.

                    Det finns en del barber som både är lätta, pigga och färgglada som funkar bra med dina Platy. Den första barben jag testade redan som barn var Guldbarben. Där har du en färgglad och enkel barb som är en bra fiska att starta med. Många gillar Tigerbarben pga dess lite tuffa utseende, den är randig, snabb och går i stim. Denna kan dock vara lite ettrig och har man för långsamma fiskar eller fiskar med långa fenor eller spröt så kan den ibland vara lite elak. Men kika på bilder på barber och läs lite, kanske du kan hitta ngn du tycker om. För många är lätta att hålla och tåliga.

                    Tycker du det är spännande att studera fiskars beteende så behöver man inte vara så rädd för en del ciklider, bara du väljer de mindre sorterna utan specialla krav på vatten. Palettcikliden som ngn nämnde är ett bra förslag och en vacker fisk som oftast är en god yngelvådare också. En annan snäll ciklid som borde vara mer populär är Thomasi cikliden. Den blir inte så stor, äter all mat, leker gärna, bra på ta hand om sina yngel och förstör inte i akvariet. Ser du denna fisk i akvarieaffären så ser den ofta ganska grå ut, men du ska veta då den vänjer sig i ett akvarium är den riktigt vacker.

                    En annan liten ciklid som kanske inte är den vackraste, men desto mer spännande är den lilla Egypiska munruvaren. Den är också snäll och är spännande då honan ruvar äggen i munnen och sedan tar hand om ynglen i munnen vid fara en tid.

                    Malar finns det massor som är trevliga, men kanske inte alltid så färgglada, men ett litet stim med pansarmalar är ett trevligt inslag i alla akvarium.
                    Eller varför inte Ancistrusmal... den är också lätt att ha och vill ha ngn form av rot i akvariet vilket du hade. Man ska bara tänka på att de behöver få mat som de gillar, men finns bra fodertabletter att köpa. Ancistrus malen är också ganska lätt att få yngel av och hannen vårdar äggen.

                    Något jag tänkte på var att du har en rot i akvariet vilket är både snyggt och bra för många fiskar, men rötter finns av många träslag och speciellt om den är stor så kan den göra ditt vatten mjukare i akvariet. Detta tycker många fiskar om, men inte dina Platy... de vill gärna ha ganska hårt vatten. Så skulle du märka att fina Platy inteser ut att trivas så kan det vara att vattnet blir för mjukt för dem.

                    Men gillar du Platy så gillar du också Svärdbärare, de blir lite större men sköts på liknande vis som dina Platy och de finns i alla färger och färgkombinationer du kan tänka dig. De är också lätta att få yngel av.

                    Tycker att 120 liter är en bra storlek att börja med, du kan välja bland många fiskar. Men ta och kika på bilder, läs om fiskarna och bara fråga oss andra om du hittat ngn fisk du tycker är fin och intressant så får du mer tips och råd.

                    Jag kom inte med så mkt nytt, men ville ändå heja på dig lite och önska lycka till.

                    Hälsn Robban

                    Kommentar

                    • anders.149
                      • May 2006
                      • 68

                      #25
                      Ursprungligen postat av batski
                      Ja akvariets storlek borde räcka. Kompisen har ett par i ett 310 liters och det funkar ganska bra för det mesta (de bråkar lite ibland).

                      Jag vet inte om guldguramis är mer aggro än blåguramis. Inget jag har hört iaf.

                      Min mosaikgurami-hane är inte heller helt snäll, utan kan göra utfall mot någon av de andra fiskarna ibland. Men det blir aldrig några slagsmål iaf.
                      Precis.. akvariet borde ju räcka, och det var heller inte överbefolkat och så. Mycket gömställen fanns det. Jag antog att hanen lessnade på honan eller något. Han gick verkligen på henne och tuggade...
                      Din mosaik-hane biter väl inte ihjäl fiskar iallafall? För isåfall är det väl ingen fara va? Jag (som nybörjare) antar att fiskar gärna rangar varandra som exempelvis hundar gör, markerar att "här är det jag som bestämmer, jag kan bita hårdare" eller något eller?

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #26
                        Bra info du har fått av MaxRobban Lite tillägg bara.

                        Ursprungligen postat av MaxRobban
                        Många gillar Tigerbarben pga dess lite tuffa utseende, den är randig, snabb och går i stim. Denna kan dock vara lite ettrig och har man för långsamma fiskar eller fiskar med långa fenor eller spröt så kan den ibland vara lite elak. Men kika på bilder på barber och läs lite, kanske du kan hitta ngn du tycker om. För många är lätta att hålla och tåliga.
                        Fast gillar man det randiga utseende så finns det även fembandsbarber som )till skillnad från tigerbarber) är lugna och snälla

                        Ursprungligen postat av MaxRobban
                        Något jag tänkte på var att du har en rot i akvariet vilket är både snyggt och bra för många fiskar, men rötter finns av många träslag och speciellt om den är stor så kan den göra ditt vatten mjukare i akvariet. Detta tycker många fiskar om, men inte dina Platy... de vill gärna ha ganska hårt vatten. Så skulle du märka att fina Platy inteser ut att trivas så kan det vara att vattnet blir för mjukt för dem.
                        Det beror på hur hårt vatten man har. Har man mjukt vatten (KH under 4) kan pH:t sjunka en del med tiden. Men har man hårt vatten brukar pH vara ganska stabilt. Ett annat sätt att hålla pH:t stabilt är att byta lite vatten varje vecka (förutsett att man har högt pH i kranvattnet, men det brukar man ha). Har man pH 7 kommer både platies och en del tetror att trivas. Alla tetror och dvärgciklider trivs inte med hårt vatten och högt pH.

                        Ursprungligen postat av MaxRobban
                        Men gillar du Platy så gillar du också Svärdbärare, de blir lite större men sköts på liknande vis som dina Platy och de finns i alla färger och färgkombinationer du kan tänka dig. De är också lätta att få yngel av.
                        Hmm, Jag skulle dock inte rekommendera att blanda platy och svärdbärare eftersom de kan korsas med varandra och då kan det bli svårt att hitta nya hem till ynglen. En del svärdbärare kan även vara lite aggro ibland.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #27
                          Ursprungligen postat av anders.149
                          Precis.. akvariet borde ju räcka, och det var heller inte överbefolkat och så. Mycket gömställen fanns det. Jag antog att hanen lessnade på honan eller något. Han gick verkligen på henne och tuggade...
                          Jobbigt! Stackars hona

                          Ursprungligen postat av anders.149
                          Din mosaik-hane biter väl inte ihjäl fiskar iallafall? För isåfall är det väl ingen fara va?
                          Åh nej! Han är bara lite kaxig ibland. Men har har aldrig försökt skada nån.

                          Ursprungligen postat av anders.149
                          Jag (som nybörjare) antar att fiskar gärna rangar varandra som exempelvis hundar gör, markerar att "här är det jag som bestämmer, jag kan bita hårdare" eller något eller?
                          Tja det beror mycket på art. En del fiskar är verkligen fredliga och snälla mot varandra.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • anders.149
                            • May 2006
                            • 68

                            #28
                            Ursprungligen postat av batski
                            Jobbigt! Stackars hona



                            Åh nej! Han är bara lite kaxig ibland. Men har har aldrig försökt skada nån.



                            Tja det beror mycket på art. En del fiskar är verkligen fredliga och snälla mot varandra.
                            Jo.. verkligen synd om henne men hon har väl det bättre i fiskhimlen nu hoppas jag.

                            Ja så länge de håller sig i "fjället" så.

                            Ja det iofs.. =)

                            Kommentar

                            Arbetssätt...