Hallå nu behöver jag lite förklaring på mina fiskars beteenden =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fjärilsciklid
    • June 2006
    • 252

    Hallå nu behöver jag lite förklaring på mina fiskars beteenden =)

    Hej!

    Nu är mitt akvarium igång på riktig. Först köpte jag 2st siamesiska algätare som ägde akvariet i 5 dagar tills 5 purpurhuvudsbarber flyttade in. Algätarna är nu mycket mer passiva, rädda för purpurhuvudsbarberna? Barberna är hyperaktiva hela tiden och pickartillochmed på händerna om jag doppar ner dem .

    Så till mina frågor.
    • Purpurhuvudsbarberna började nytt simma mot ytan och göra små bubblor vilket de inte gjorde förut. Är det inte tillräckligt syre i vattnet eller är det deras beteende? (Jag har 167l som snart varit igång i 2 veckor. Jag har inte bytt vatten eller tvättat filtret ännu. När råder ni mig att göra det?)
    • Hur vet jag att alla får tillräckligt med mat då vissa är lite mer på en andra?
    Glad för svar snart då jag är så nyfiken!!

    Mvh
    Malin
  • Nikke84
    • August 2005
    • 180

    #2
    Hejsan!

    1) Jag tror inte att du behöver oroa dig för att du har för lite syre, de kanske bara är hungriga? Hur pass stor ytcirkulation har du, om jag inte är fel underrättad så syresätter du vattnet genom att få lite fart på ytvattnet... så du kan testa detta om du är orolig.

    2) Alla får mat! Detta behöver du inte alls vara orolig för, det är mycket lättare att mata ihjäl de som är mer på än det är att svälta de som inte är på...

    MVH
    Niklas

    Kommentar

    • Fjärilsciklid
      • June 2006
      • 252

      #3
      Tack för svar! Då ska jag sluta vara hönsmamma =). Jag såg att de slutade med bubblor sen så de kanske hittade lite rester sen jag matade som du sa! Jag har ett innerfilter, Fluval 4+ så cirkulationen är det inget fel på!!!

      När för jag göra rent filter och tömma vatten och hur ofta? Någon?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13134

        #4
        jo det är sant att det är lätt att övermata men det var inte din fråga utan du var orolig att alla inte kom åt att äta.... vissa fiskar är dåliga på att ta för sig och då måste man se till att även dem får mat, genom att mata på flera ställen i karet tex. eller fodertabletter mm..
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • DaTrucka
          • September 2005
          • 101

          #5
          Ursprungligen postat av Black mollyn
          När för jag göra rent filter och tömma vatten och hur ofta? Någon?
          Du bör aldrig tömma karet helt på vatten, det räcker med att byta vatten med jämna mellanrum. Hur mycket och hur ofta beror naturligtvis på belastningen på akvariet (antal fisk mm.) även filterkapaciteten spelar roll där.
          I ditt fall skulle jag nog bya runt 10 liter varannan vecka.

          Filtret gör du rent när du märker att det börjar sättas igen= sämre cirkulation.
          Detta kramar du bara ur i det gamla akvarievattnet som du bytt ut vid vattenbyte.

          Skaffa gärna en slamsug som man "dammsuger" bottenmaterialet med vid vattenbyten.
          Varför göra det idag?
          När man t.o.m kan låta bli att göra det imorgon.

          Mitt Malawi Projekt
          200 liter salt
          Våran Hemsida

          Kommentar

          • Fjärilsciklid
            • June 2006
            • 252

            #6
            Ok 10l varannan vecka på mitt 167lkar med (just nu) 7 fiskar. I djuraffären sa de 1/3 varannan vecka!!! Det är svårt som nybörjare när man får så skilda bud! Kanske får jag göra en kompromiss =). Nu har karet varit igång 2 ceckor (en vecka med fiskar i). Borde jag göra ett byte redan idag så?

            Kommentar

            • Emmelie
              • August 2006
              • 107

              #7
              Jag har ett 60 liters och jag byter 1/2 varannan vecka. Är det dåligt det? Har för mig att de sa att ja skulle byta 2/3 varje vecka, men ja har pump och filter så då kunde man byta mer sällan. Nu är frågan de. gör jag rätt?

              Kommentar

              • Emmelie
                • August 2006
                • 107

                #8
                Ursprungligen postat av Emmelie
                Jag har ett 60 liters och jag byter 1/2 varannan vecka. Är det dåligt det? Har för mig att de sa att ja skulle byta 2/3 varje vecka, men ja har pump och filter så då kunde man byta mer sällan. Nu är frågan de. gör jag rätt?

                har 11 fiskar med, där med en algätare.

                Kommentar

                Arbetssätt...