Nitrit fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emmelie
    • August 2006
    • 107

    Nitrit fråga

    Hur kan man se på fiskarna och vattnet om det är för mycket nitrit i vattnet utan att behöva köpa tester?
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Vanligast vid skadlig Ammoniak eller nitrit är:
    De snappar luft vid ytan.
    Är vid utblåset till pumpen.
    Trycker på botten.
    Äter inte.
    Dör.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Sindarin
      • July 2006
      • 22

      #3
      Ursprungligen postat av Emmelie
      Hur kan man se på fiskarna och vattnet om det är för mycket nitrit i vattnet utan att behöva köpa tester?
      Köp du ett test istället för att förlita dig på turen, det är en relativt billig investering för att hålla firrarna vid liv. Ett dropptest (JBL) kostar c:a 100:- och räcker till ungefär 60 tester. Sedan köper man bara till kemikalierna när de första tar slut.

      100:- = kostnaden för 2-3 ersatta firrar så det är rätt enkel matematik.

      Om du väl får nitrit i karet kommer det troligtvis att gå åt minst en firre innan du upptäcker det och sedan kan 1-2 till gå åt under tiden du jobbar på att bli av med den och då har vi inte ens tagit med vilket jobb det är att få bort nitriten. Mig tog det en vecka med ett flertal mindre vattenbyten per dag att bli av med nitriten jag fick.

      Kommentar

      • Emmelie
        • August 2006
        • 107

        #4
        Ursprungligen postat av Sindarin
        Köp du ett test istället för att förlita dig på turen, det är en relativt billig investering för att hålla firrarna vid liv. Ett dropptest (JBL) kostar c:a 100:- och räcker till ungefär 60 tester. Sedan köper man bara till kemikalierna när de första tar slut.

        100:- = kostnaden för 2-3 ersatta firrar så det är rätt enkel matematik.

        Om du väl får nitrit i karet kommer det troligtvis att gå åt minst en firre innan du upptäcker det och sedan kan 1-2 till gå åt under tiden du jobbar på att bli av med den och då har vi inte ens tagit med vilket jobb det är att få bort nitriten. Mig tog det en vecka med ett flertal mindre vattenbyten per dag att bli av med nitriten jag fick.
        Hmm ajdå. Jo då håller jag verkligen med om att det är en bra investering. Man vet ju aldrig liksom. Ja ska in med ett nitrittest till djuraffären om en vecka och kolla hur de ser ut. har haft akvariet igång i 3 veckor nu, tydligen kunde nitriten finnas upp till 5 veckor, vilket jag inte visste. För enligt en annan så kunde det gå illa den första veckan. Men ja en fisk har dött hittils, men av helt andra orsaker, och jag fick en ny fisk i djuraffären idag vilket jag är glad över=) Fast mina fiskar kostar inte mer än 20 så de är nog ca 5 fiskar som får styrka med då=P Men tack för svaret och erfarenheten=)

        Kommentar

        Arbetssätt...