Luftbubblor överallt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Draupner
    • February 2006
    • 111

    Luftbubblor överallt.

    Jag fyller på mitt akvarie via en slang direkt från badkarsblandaren. Problemet jag har är att vid vattenbyte fastnar det små luftbubblor på rutorna och växterna vilket jag inte tycker ser så bra ut.

    Ni som gör på liknande sätt vid påfyllning, hur unviker ni det hela?

    Finns det någon som har en enkel lösning på problemet?

    Om jag nån gång får lust att motionera, så lägger
    jag mig bara på soffan och då brukar det gå över.
    ~ George S.Kaufman ~
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

    #2
    Har du slangen en bit över karet så att vattnet får "plumsa" ner i vattnet eller har du slangen nere i vattnet när du fyller på?

    // MVH Tulle
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

    Kommentar

    • Draupner
      • February 2006
      • 111

      #3
      Jag har slangen nere i vattnet. Påverkar det bubbelmängden?

      Om jag nån gång får lust att motionera, så lägger
      jag mig bara på soffan och då brukar det gå över.
      ~ George S.Kaufman ~

      Kommentar

      • tulle89
        • March 2006
        • 1183

        #4
        Jo hade du haft slangen ovanför vattenytan så hade du syresatt vattnet ytterliggare vilket resulterar i fler bubblor. Men har du slangen under vattnet så syresätter du ju inte det xtra.

        Vet inte om man kan slå sönder bubblorna genom att skicka strålen direkt på en sten t.ex.

        Jag har också fått sånna bubblor när jag har fylt mitt kar helt(inte vid delvattenbyte) och då har jag fått bort det på rutorna rätt enkelt genom att köra med en sån algmagnet, funkar skitbra. Eller kan du bara sticka ner hande lite och vifta runt så försvinnor bubblorna då med. Eller så försvinner de av sig själv typ när fiskarna undrar vad det e och nuddar dem.

        Japp du får nog vänta lite o se om nån annan har ngt annat förslag.

        Följer tråden, kan vara bra o veta till nästa gång man ska fylla karet

        // MVH Tulle
        Med Vänliga Hälsningar Tulle

        Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #5
          Njae, det är snarare så att du luftar ur en del av de gaserna (ofta mest syre) om du låter vattent plaska ner, det är gas som är löst i vattnet med övertryck, alltså är det mer gas i vattnet än vad som är jämnvikt vid normalt lufttryck, plaskandet höjer inte alltid syrehalten utan får den att närma sig det som innebär jämnvkt vid rådande tryck. Bubblorna försvinner snart nog, det är annars bättre att byta mindre mängd vatten lite oftare.

          Hur mycket byter du varje gång?

          Om man verkligen hatar bubblorna kan man ha vattnet som man ska fylla på med i en behållare som man fyller upp och låter stå mellan vattenbytena.

          Kommentar

          • tulle89
            • March 2006
            • 1183

            #6
            Ursprungligen postat av Erik...
            Njae, det är snarare så att du luftar ur en del av de gaserna (ofta mest syre) om du låter vattent plaska ner, det är gas som är löst i vattnet med övertryck, alltså är det mer gas i vattnet än vad som är jämnvikt vid normalt lufttryck, plaskandet höjer inte alltid syrehalten utan får den att närma sig det som innebär jämnvkt vid rådande tryck. Bubblorna försvinner snart nog, det är annars bättre att byta mindre mängd vatten lite oftare.
            Ojdå där ser man, trodde det var tvärtom. Man lär sig något nytt varje dag..

            // MVH Tulle
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

            Kommentar

            • Draupner
              • February 2006
              • 111

              #7
              Har löst mitt eget lilla problem om nu någon är intresserad.

              Har tryckt ned slangänden någon centimeter i 0,5 liters PET-flaska som jag skurit av botten på. Flaskan sänker jag ned och fyller med vatten.

              Jag har inte speciellt stort tryck vid påfyllning vilket gör att gasen fångas upp av flaskan och stiger uppåt inuti den. Vid slangfästet är det inte helt tätt vilket gör att gasen som fångas slipper ut och stiger kontrollerat upp till ytan vilket minimerar irriterande bubblor på glas och liknande.

              // Johan

              Om jag nån gång får lust att motionera, så lägger
              jag mig bara på soffan och då brukar det gå över.
              ~ George S.Kaufman ~

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13134

                #8
                så här har jag löst det!

                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                Arbetssätt...