Är de för många??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LolloB
    • January 2006
    • 19

    Är de för många??

    Undrar om jag har för mycket fiskar i mitt 250 l? Det finns 13 st guldbarber, 4 scalarer, 5 koppar/silver tetror, 1 neontetra, 1 sorgmanteltetra, 1 blågurami, 2 mosaikgurami, 1 yoyo botia, 1 gibbiceps och 1 joselimaianus.

    Barberna de flesta är runt 5 cm, scalarerna är 1 fullvuxen och 3 något mindre. Tetrorna ligger runt 2-4 cm. Yoyon är ca 7 cm gibbicepsen + joselimaianusen är oxå runt 5-7cm. Guramisarna ca 10 cm. Är detta för mycket??
    MVH LolloB

    Akvarier ä kul!!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag tycker kanske inte att du har för mycket fisk, men lite annorlunda blandning .
    Malarna går säkert bra nu, men de blir lite för stora för ditt kar när de börjar växa till sig. Sedan är tetror stimfiskar och bör gå i grupper om minst 10 st.

    Om det varit mitt kar så skulle jag tagit bort tetrorna och skaffat några fler botior som också gillar att gå i grupp. På sikt även bytt ut malarna mot någon sort som inte blir så stor, tex Ancistrus.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • LolloB
      • January 2006
      • 19

      #3
      Tack för ditt svar! Anledningen jag har en "salig" blandning beror på att jag "adopterat" en hög med fiskar! Och tetrorna är vad som är kvar efter att min stora scalarhona käkat klart! Så jag hade minst 10 av dom innan.:-( Jag tycker inte att Ancitrus är något fina, men vi får se. Gilla inte guramina heller då jag "adoptera" dom, min man blev dock glad! Ja vi får se hur vi gör, det jag var rädd för var att akvariet skulle vara överbefolkat!
      MVH LolloB

      Akvarier ä kul!!

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Jag tycker det är för trångt i ditt akvarium ja. Det är en del ganska stora fiskar. 250 liter är ju i underkant för scalarer, men det går bra för guramisarna. Guramis är väldigt grasiösa och trevliga tycker jag Om jag vore du skulle jag dock försöka omplacera en av guramiarterna. Kanske blåguramin som blir större. Och så borde du nog leta efter nya hem till de ensamma tetrorna. Gibbicepsen kan i vuxen ålder bli hela 50cm lång och behöver ett mycket större akvarium. Så den borde du definitivt omplacera. Jag har lyckats omplacera en del fiskar genom att annonsera efter nya hem till dem.

        Om du inte tycker ancistrusar är så vackra så finns det några andra fina malar som inte blir så stora. Men ancistrusar är ju duktiga på att äta alger och man ser dem inte så ofta på dagarna eftersom de är nattaktiva. Min L183 ligger alltid under en rot på dagarna. Jag önskar han hade visat sig ibland.

        Min favvomal är L134 http://www.planetcatfish.com/catelog...species_id=213

        Annars är även L104 http://www.planetcatfish.com/catelog...species_id=734 väldigt fina och man behöver inte ge lika mycket för dem som för andra L-malar. De äter dock trä, så de smutsar ner en del.

        www.planetcatfish.com kan du titta på bilder av och läsa om en massa olika mal-arter (klicka på Cat-eLog). Där står det ofta hur stora de blir och vilka behov de har, som t ex vad de äter.

        Lycka till med fiskarna!
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        Arbetssätt...