Akvariet läckte!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LolloB
    • January 2006
    • 19

    Akvariet läckte!!!

    Hej på er! Jag har ett 250 l akvarium med 13 guldbarber, 4 scalarer, 3 guramis,1 neontetra, 5 silver/koppar tetror, 1 sorgmanteltetra, 1 yo-yo botia, 1 gibbiceps och 1 joselimaianus. Värsta mardrömmen hände mig för ca 1 vecka sedan då jag sa till maken på kvällen att akvariet ser konstigt ut och han sa nädå. Jaja tänkte jag och gick och lade mig. Dagen efter så hör jag att det låter konstigt så jag går och kollar då ligger pumpen ovan vattenytan.

    AKVARIET LÄCKER!!!! Skyndar att hitta nått där jag kan husera fiskarna och det blir barnens badbalja, sen fort som bara den börjar tömma akvariet. Ca 10-20 l hade runnit ur och bet var blött överallt men som tur är så hade det mesta av vattnet sugits upp av bakstycket på bänken men lite hade ju runnit ner på golvet, jag var rädd att parketten skulle resa sig men det gick bra. Vi hitta inget ställe där det har kunnat läckt så vi silikona om hela akvariet det stod ett dygn först för att härda och sen fyllde vi det för att se om det läckte det stod ett dygn med vatten i och ingen läcka, så vi bar in det och jag fixade det och det stod i ca 3 dygn inrett och igår släpte jag i firrarna.

    De ser ut att må bra och for runt och "kollade" och imorse så när jag kom och skulle mata så var de där direkt precis som vanligt. Har satt i mycket fler växter än vad jag hade innan då det var lite, ska nog ha lite fler i framtiden men just nu så blir det bra. En fråga till är mitt akvarium överbefolkat?? Och jag har bruna "tofsar", alger tror jag det är men vad gör man åt detta??

    Fattar inte då jag har haft akvariet igång i ca 4 månader men det måste ju ha varit nån silikonfog som torkat eller nått?!?! Usch, är så nervös att det ska hända igen, men hur stor är chansen att det händer igen?!?! Med min tur så händer det säkert!! Någon som varit med om detta?
    MVH LolloB

    Akvarier ä kul!!
  • [xstream]
    • March 2006
    • 520

    #2
    Okej, otrevlig historia. Låt mig rada upp några punkter.

    1. Vid en lätt vattenskada kan det ta ett par veckor innan parketten reser sig, skulle det bli så rekommenderar jag excenterslip och lite ny lack över.

    2. Silikonade ni om karet trots att det var nytt? Vissa tillverkare ger flera års garanti och ni har ju allra minst tre års garanti på fabriksfel.

    3. Silikon torkar 2mm per dygn, ett akvarium ska torka åtminstone en vecka innan man fyller på vatten. Hoppas ni rengjorde allting enligt alla konstens regler.

    4. Vattentest borde göras i åtminstone några dagar, helst en vecka eller flera beroende på vem man frågar.

    EDIT: Glömde ju risken att det händer igen. Inte direkt obefintlig eftersom ni silikonade om själva (vet inte vad ni har för erfarenhet av sånt). I största allmänhet är det betydligt större risk av att man blir krossad av en vältande Mercedes A-klass där en förare vid namn Jan-Bertil tappat kontrollen över bilen eftersom han väjde för en älg på regeringsgatan i stockholm.
    Skämt åsido, läckande akvarier annat än vid kontrollerade tester av dem är väldigt ovanligt. Min blivande svärfar har jobbat som skadereglerare på länsförsäkringar i jönköping i 25 år och han hade aldrig varit med om en vattenskada orsakad av akvarium.

    Cheers
    Senast redigerad av [xstream]; 25 July 2006, 11:22.
    720L Malawi-biotop

    Kommentar

    • LolloB
      • January 2006
      • 19

      #3
      Tack för svaret! Akvariet var inte nytt utan vi köpte det begagnat. Det är ett ramakvarium och vi har silikonat om det lilla 100 l vi hade innan. Skrapa och tvätta rent med t-röd blev bra förra gången så vi gjorde lika denna gången. Ok om det ska torka i en vecka så är ju inte det gjort men det gjorde det inte heller förra gången så jag får hoppas att det går bra. Och vi har haft i fiskarna för fort alltså, hoppas att de överlever nu då :-(
      MVH LolloB

      Akvarier ä kul!!

      Kommentar

      • [xstream]
        • March 2006
        • 520

        #4
        Okej, bra. Risken är att silikonet aldrig lyckas torka ordentligt på grund av vattnet och om det gör det finns risken att det kommer ut ättika i vattnet vilket i sin tur inte är bra.

        Men skadan är ju redan gjord, bara att hålla tummarna.

        Cheers
        720L Malawi-biotop

        Kommentar

        • LolloB
          • January 2006
          • 19

          #5
          Trodde att silikonet härdat klart när det inte luktar längre + tiden som står på förpackningen? Frå nog hålla tummar & tår nu! ;-)
          MVH LolloB

          Akvarier ä kul!!

          Kommentar

          • [xstream]
            • March 2006
            • 520

            #6
            Det var änna konstier förpackning om det inte står 2mm/dygn.
            720L Malawi-biotop

            Kommentar

            • LolloB
              • January 2006
              • 19

              #7
              Jodå det står 2 mm/ dygn men oxå att det har härdat klart när det är luktfritt! Så när det gått 1½ dygn och det var luktfritt så hällde jag i vatten. Men, men gjort är gjort och vi får hoppas nu att det inte börjar läcka igen!
              MVH LolloB

              Akvarier ä kul!!

              Kommentar

              Arbetssätt...