Fler frågor om quickfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Felicia
    • May 2006
    • 48

    Fler frågor om quickfilter

    Har kört mitt Quickfilter några dagar nu för att få bort små partiklar i vattnet det är massor med vita prickar som virvlar runt och finns även på ytan men inte på fiskarna.Det är jättesnurr i vattnet har även en eheim 2226.Men det tycks inte hjälpa "prickarna"har inte minskat alls jag kan följa dom med blicken och se att dom flesta bara seglar förbi filtret.Ska filtret monteras eller placeras på något specilellt sätt? Jag har satt det under utstrilsröret.Vore jättesnällt om någon kunde ge mej ett råd det börjar bli jobbigt med alla alger,hydror m.m.
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Filtret måste monteras så att vatten strömmar igenom det. Om du ger vattnet en enda alternativ utväg kommer det inte att ta sig den förhållandevis tunga vägen genom quickfiltret.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Felicia
      • May 2006
      • 48

      #3
      Då provar jag med att sätta det på bakrutan alldeles före utsuget med vattenstrålen riktad mot framrutan,har jag tänkt rätt då?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13130

        #4
        har 2 filter i mitt kar och jag tycker jag får bäst resultat om jag riktar utblåsen så att vattnet åker runt åt samma håll liksom en virvel... har tidigare kört quickfilter med gott resultat!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursäkta en något dum fråga, men har du en pump så vattnet sugs igenom Quickfiltret?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13130

            #6
            svar ja!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Jag tänkte mer på Felicia som startat tråden.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13130

                #8
                jaha! har hon bara satt filterpatronen i karet utan ett pumphuvud lär det inte hända mycket
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Felicia
                  • May 2006
                  • 48

                  #9
                  Hej,igen!
                  Jo,jag har en Aqua Clear Powerhead.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Nackdelen med quickfilter är att de sätter igen ganska fort. Efter ett par dagar får man ta ut det vita filtret och skölja rent det.
                    Det brukar funka några gånger att göra så, men sedan är det läge att sätta dit ett nytt vid behov.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Ursprungligen postat av Felicia
                      Hej,igen!
                      Jo,jag har en Aqua Clear Powerhead.
                      Då skall du sätta quickfiltret på insuget på powerheaden. Om det inte är helt tätt kommer vattnet inte att gå igenom filtret. Ett igensatt filter ger mindre cirkulationshastighet men försämrar inte filtreringseffekten.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • gudsson
                        • July 2006
                        • 342

                        #12
                        Ursäkta min dumma fråga, men vad är ett quick filter? Det är inte ett vanligt innerfilter har jag förstått, eller? Jag har en fluval 4+ i mitt akvarie som jag är på gång att starta upp, men det är ganska smutsigt. Jag har bytt vatten så kopiöst många gånger att jag får dåligt samvete ur miljö synpunkt. Skulle ett s k quickfilter hjälpa mig?
                        375 L sydamerikaliknande
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13130

                          #13
                          Ursprungligen postat av gudsson
                          Ursäkta min dumma fråga, men vad är ett quick filter? Det är inte ett vanligt innerfilter har jag förstått, eller? Jag har en fluval 4+ i mitt akvarie som jag är på gång att starta upp, men det är ganska smutsigt. Jag har bytt vatten så kopiöst många gånger att jag får dåligt samvete ur miljö synpunkt. Skulle ett s k quickfilter hjälpa mig?
                          Ja det skulle nog hjälpa upp en del eftersom den tar små små partiklar. men då måste du också ha ett passande pumphuvud, aquaclear powerhead eller tex aquael med skarvmuff... går ej till fluval.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          Arbetssätt...