720l Malawi tips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MalawiAnna
    • July 2006
    • 215

    720l Malawi tips

    Har funderat på att skaffa mig ett 720l akvarium med malawiciklider. Är intresserad av att ha
    Cyrtocara moorii
    Labidochromis caeruleus
    Pseudotropheus demasoni
    och
    Pseudotropheus saulosi
    Vill gärna ha någon mer fisk i ungefär samma storlek som cyrtocara mooriin, några förslag?
    Finns det några risker med den här blandningen? Om inte: hur många kan jag ha utav varje? Har ni några andra förslag på malawiciklider som skulle kunna passa?

    Tacksam för svar!
    Mvh Anna
  • MalawiAnna
    • July 2006
    • 215

    #2
    Ingen som har några tips??
    Mvh Anna

    Kommentar

    • pimo
      • May 2006
      • 182

      #3
      Skulle jag köpt ett 720 liter skulle jag nog kört frontosa i för jag tycker att dom är så grymmt snygga.
      Sen skulle jag väl försöka få i lite malawi i form av några sorters mbuna men vad jag har förstått kan frontosorna äta upp dom om man har otur.

      Kommentar

      • Långås
        • December 2005
        • 1368

        #4
        Ahh, vilken underbar situation, att sitta i planeringsfasen till ett 720 malawi kar...

        Jag hade skippat saulosin (demasonin är enligt mig saulosins snyggare bror) och kört:

        ~6 styck moorii
        ~10 golden
        ~20 demasoni

        Blir fantastiskt snyggt. Tror du skall försöka få tag i ganska stora golden i denna blandning. Min erfarenhet är att små golden har svårt att hävda sig tillsammans med andra lite bråkiga malawi.
        Mvh Peter

        Kommentar

        • Långås
          • December 2005
          • 1368

          #5
          Vuxna frontosor käkar mbuna till frukost :-)
          Mvh Peter

          Kommentar

          • MalawiAnna
            • July 2006
            • 215

            #6
            Ursprungligen postat av pimo
            Skulle jag köpt ett 720 liter skulle jag nog kört frontosa i för jag tycker att dom är så grymmt snygga.
            Sen skulle jag väl försöka få i lite malawi i form av några sorters mbuna men vad jag har förstått kan frontosorna äta upp dom om man har otur.
            Ja, frontosorna är verkligen otroligt vackra fiskar och har faktiskt haft funderingar kring dem. Men som du säger så är det ju en rovfisk, kan ju faktiskt bli 40cm och skulle troligtvis äta upp de mindre mbunas. Men jag undrar om de inte skulle gå bra tillsammans med delfincikliderna?
            Mvh Anna

            Kommentar

            • MalawiAnna
              • July 2006
              • 215

              #7
              Ursprungligen postat av Långås
              Ahh, vilken underbar situation, att sitta i planeringsfasen till ett 720 malawi kar...

              Jag hade skippat saulosin (demasonin är enligt mig saulosins snyggare bror) och kört:

              ~6 styck moorii
              ~10 golden
              ~20 demasoni

              Blir fantastiskt snyggt. Tror du skall försöka få tag i ganska stora golden i denna blandning. Min erfarenhet är att små golden har svårt att hävda sig tillsammans med andra lite bråkiga malawi.
              Ja, planeringen inför ett nytt akvarium är verkligen skitkul!! Håller absolut med dig om att demasoni är snyggare än saulosi, men jag har några saulosi i mitt 200l tillsammans med golden. Funderar på att ev. stoppa i dem i mitt 720l sen. Mina golden hinner kanske växa till sig lite innan jag skaffar det nya akvariet isf. Annars tyckte jag om ditt förslag! Tackar!
              Mvh Anna

              Kommentar

              • MalawiMannen

                #8
                tjena
                Måste lägga mig i lite här
                Står just i en uppstart med sandciklider från tanganyika på 400 L
                Jag hade hoppat över demasoni o kört med P.phenochilius tanzania istället mkt fina med brokig blå färg
                Gå in på www.very-important.se o kolla på min logga så får du se en
                Dom är svåra o få tag i o växer långsamt men ddet är det värt

                Kommentar

                • MalawiAnna
                  • July 2006
                  • 215

                  #9
                  Ursprungligen postat av MalawiMannen
                  tjena
                  Måste lägga mig i lite här
                  Står just i en uppstart med sandciklider från tanganyika på 400 L
                  Jag hade hoppat över demasoni o kört med P.phenochilius tanzania istället mkt fina med brokig blå färg
                  Gå in på www.very-important.se o kolla på min logga så får du se en
                  Dom är svåra o få tag i o växer långsamt men ddet är det värt
                  Vart skulle jag gå in?
                  Mvh Anna

                  Kommentar

                  • MalawiMannen

                    #10

                    www.very-important.se
                    Så kolla på loggan så ser du hur en phenochilius ser ut

                    Kommentar

                    • Intercepter
                      • January 2006
                      • 962

                      #11
                      mangiano

                      mangiano tycker jag e fina o arustus eller nåt sånt ´heter de , blir inte så farligt stora heller

                      Kommentar

                      • MalawiAnna
                        • July 2006
                        • 215

                        #12
                        Ursprungligen postat av MalawiMannen

                        www.very-important.se
                        Så kolla på loggan så ser du hur en phenochilius ser ut
                        Ok, nu förstod jag.. Ja, det var en riktigt fin ciklid! Hur stora blir de och var får man tag på sådana? //mvh Anna
                        Senast redigerad av MalawiAnna; 23 July 2006, 21:41.
                        Mvh Anna

                        Kommentar

                        • MalawiAnna
                          • July 2006
                          • 215

                          #13
                          Ursprungligen postat av Intercepter
                          mangiano tycker jag e fina o arustus eller nåt sånt ´heter de , blir inte så farligt stora heller
                          Menar du Melanochromis auratus? De är helt ok. Vad är mangiano för någon? Har du någon bild?
                          Mvh Anna

                          Kommentar

                          • MalawiAnna
                            • July 2006
                            • 215

                            #14
                            Vad bör man ha för typ av grus till Malawi? Grov- eller finkornig? Har sett en bild på ciklidgrus, såg riktigt snyggt ut. Har ni några andra förslag? Har anubiasväxter i mitt 200l akvarium. Hur får man dem att trivas och växa snabbare?
                            Mvh Anna

                            Kommentar

                            Arbetssätt...