Hög temperatur i vattnet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ekmanjenny
    • July 2006
    • 342

    Hög temperatur i vattnet!

    Nu undrar jag om någon har bra tips för hur man gör för att sänka temperaturen i vattnet. Jag lägger i små frysta petflaskor och så när jag är hemma, så försöker jag vädra, göra små vattenbyten ofta. Det fungerar bra då jag är hemma men då jag åker iväg över helgen så stiger temperaturen till närmare 30 grader nu när det är varmt. Vad göra? Har någon tips. Nu blir det väl snart svalare men ändå. Jag är så rädd om mina fiskar. De verkar må bra ändå men skulle vara trevligt om de ständigt fick simma i sin optimala temperatur.

    /Jenny
    Så länge man lär sig, lever man!
    Ge blod, hela Sverige behöver det!
  • santa
    • December 2005
    • 504

    #2
    Ja men dom flesta fiskar klarar av 30 grader.Kan vara lite för mycket för vissa malar typ corydoras.
    Mina akvarier här har legat på ca 30-31 och alla klarat sig men går uppe på ytan.
    Trodde mina malar skulle stryka med men dom har klarat sig peppar,peppar.
    Min hemsida http://santanagti.mine.nu

    Kommentar

    • santa
      • December 2005
      • 504

      #3
      Det som gäller när det är så varmt är bra cirkulation för varmt vatten blir lätt syre fattigt.Jag har satt alla mina utblås ovanför ytan så den "piskar" neråt.Det låter satan men det är det värt
      Min hemsida http://santanagti.mine.nu

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        låter lite extremt Santa med cirkulationen men bättre "safe then sorry"

        har 2 akvarier 26-29gr rumstemperatur båda har bottenfilter och i ena sitter en cirkulationspump vid botten med en rörbit som trycker vattnet uppåt och det räcker fullgott i det akvariet trots en massa guppyyngel men har ju mycke växter också som producerar syre.
        i det andra med liknande setup så sitter pumpen uppe vid ytan och trycker ut vattnet horisontellt och där blir rätt kraftig ytcirkulation utan att det låter nånting och där finns 2 vuxna platy samt ett gäng guppy och platy yngel men även där finns växter.

        aldrig sett nåt beteende som kan härledas till syrebrist och gör inget aktivt för att kyla vattnet i dagsläget, har dock plockat bort täckglas så luften kan cirkulera fritt vilket sänker tempen en del.

        pratade med en på herkules zoo och 30gr under ett par tre veckor förra året gav inga problem, 32 då började det bli lite småkrångligt så fiskar tål höga temperaturer rätt så bra när det gäller tropiska fiskar.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • ekmanjenny
          • July 2006
          • 342

          #5
          jag har rätt bra cirkulation i mitt akvarium och egentligen har jag inte en temperatur som är högre än 28-29 i regel men jag vill ju hålla den runt 25 och det är omöjligt i dagsläget om jag inte anstränger mig varje dag. men de verkar ju klara en helg så det kanske är lugnt och snart blir det svalare. Jag kan tyvärr inte ha akvariet utan täckglas för mina fiskar har en benägenhet att hoppa ur. Bla en aktiv segelfensmolly som är heltokig, han har hoppat ur tre gånger men verkar ändå inte tagit skada. Zebrafiskarna är också helt tokiga så det här med täckglaset kan jag inte ta bort. Har satt en timer på belysningen så den är tänd så lite som möjligt men växterna behöver ju ljus. Hoppas i alla fall de överlever sommaren för själv älskar jag värmen.
          Så länge man lär sig, lever man!
          Ge blod, hela Sverige behöver det!

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            kan ju fixa en liten datorfläkt 40/50/60mm stor som blåser in luft i ett hörne som sen får leta sej ut genom springorna.
            blir en del temperatursänkning av det.

            eller myggnät.
            läste för ett tag sen om en som tog myggnät och sydde in rundstav på 2 sidor och bara la det över akvariet.
            luften kan cirkulera och försvårar rymningar.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • ekmanjenny
              • July 2006
              • 342

              #7
              Det var en bra idé det där med myggnät. verkligen. hoppas det finns sådana som man kan anpassa till sitt eget akvarium och som är lätta att sätta på och ta av. Vet du om sådna finns i vanliga akvariebutiker?
              Så länge man lär sig, lever man!
              Ge blod, hela Sverige behöver det!

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                myggnät finns inte i akvariebutiker men biltema ö/b coop medflera säljer sånt.

                här är en som räcker till 200 akvarier
                Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom bilreservdelar, mc, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och teknik. Välkommen till hela familjen varuhus!
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                Arbetssätt...