Fylla på med någon annan fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • akan
    • August 2005
    • 629

    Fylla på med någon annan fisk

    Jag har ett 54liters med ungefär 30 liter platy. Jag har länge funderat på någon annan fisk, och undrar om någon av följande får plats och fungerar med de fiskar jag redan har:

    Pansarmalar
    Någon sorts tetra
    Kakaduaciklider

    Om det finns andra roliga fiskar som får plats och passar, så kan jag vara intresserad av dem också.
  • ciklidis
    • July 2006
    • 85

    #2
    Har du 30stycken platy?
    Jag skulle nog inte ha flera fiskar isf. Det låter rätt trångt som det är

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Ursprungligen postat av akan
      Jag har ett 54liters med ungefär 30 liter platy. Jag har länge funderat på någon annan fisk, och undrar om någon av följande får plats och fungerar med de fiskar jag redan har:

      Pansarmalar
      Någon sorts tetra
      Kakaduaciklider

      Om det finns andra roliga fiskar som får plats och passar, så kan jag vara intresserad av dem också.
      Det enda nu ser måste vara Platy i baljan vilken häftig syn
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • Inka
        • July 2005
        • 1233

        #4
        30 LITER platy, inte 30 platy. Däremot kan jag nog inte svara på din fråga, tyvärr.
        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

        www.kvitter.n.nu

        Kommentar

        • Birgitta W
          • October 2005
          • 2764

          #5
          30 LITER Platy??? Hur räknar man då?
          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

          Min zoon :
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            #6
            Antar att det är efter någon sån där tumregel, si och så många liter per centimeter fisk, jag har alltid tyckt att de tumreglerna är av tveksamt värde, de säger inte så mycket om vilka fiskar man har eller vilken filtrering.

            Om det nu är så kan du förmodligen köpa några pansarmalar, kanske ett knippe sebrafiskar.

            Kommentar

            • akan
              • August 2005
              • 629

              #7
              låt oss säga ungfär 30cm platy. Då jag tycker att 1cm/l-regeln fungerar bra för små kar så tänker jag fortsätta med den och räknar altså att jag har 24liter ledigt.

              Kommentar

              • ekmanjenny
                • July 2006
                • 342

                #8
                Men hur många Platy har du egentligen? Kanske är trög men har inte riktigt förstått. Om det är så att du har 30 Platy så är det ju på tok för mycket eller du kan nog inte skaffa andra fiskar än så. I så fall skulle jag rekommendera ett stim neontetror eller kardinaltetror, kanske tio stycken. De är små, snygga och karismatiska stim. Lätta att ha och göra med. Mina får iofs huvudet avbitna ibland av någon fisk då och då men det händer rätt sällan. Annars är som någon tidigare nämnt zebrafiskar ett bra alternativ. Zebrafiskar är kanske inte så färglada men just därför tror jag de passar med dina Platy eftersom Platy har så starka färger. Men har du verkligen 30 Platys så skulle jag satsa på max 10 neontetror eller kanske 5 neontetror och 5 zebrafiskar. Du kan nog inte ha mer än 40 fiskar i ditt akvarium. Har du färre än 30 Platys (det är sent nu och jag kan ha missuppfattat den här litermätningen) ja då skulle jag satsa på 10 neon eller kardinaltetror och 10 zebrafiskar. Det blir nog lagom i ditt akvarium. Bara ett tips. Lycka till! Jag tror nämligen att de tre arterna är de mest lättskötta av alla fiskar som finns. I regel fredliga och livliga. Älskar min zebror. Inte bra att ha för många arter i alla fall. I regel är 3-4 arter i ett så litet akvarium. Återigen lycka till!
                Så länge man lär sig, lever man!
                Ge blod, hela Sverige behöver det!

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  #9
                  Ursprungligen postat av akan
                  låt oss säga ungfär 30cm platy. Då jag tycker att 1cm/l-regeln fungerar bra för små kar så tänker jag fortsätta med den och räknar altså att jag har 24liter ledigt.
                  Hehe, men du kanske skulle ha skrivit vilken religion du tillhör från början!

                  Hoppas att alla dina platys är hanar då, för en liten kull på 30 yngel gånger 8 mm så är akvariet fullt, sen måste du ta ut fiskar allteftersom de växer. Eller så kan du fördela dina 24cm på rovfiskar som äter upp ynglen medans dom föds.

                  Det finns många tumregler, du kan inte förvänta dig att någon ska gissa sig till vad du lever efter. Din tumregel är bland de sämsta som finns eftersom den tillåter dig att hålla ett par påfågelsciklider i ett 54-liter, hane på 30cm hona på 24cm, fungerar bra? Nej.

                  Fortsätt du vara stolt över att du lever efter an av de sämsta tumreglerna som finns, men om du ska få relevanta svar så får du nog berätta hur det egentligen ligger till och inte komma med någon religiös tolkning av verkligheten.

                  Kommentar

                  • akan
                    • August 2005
                    • 629

                    #10
                    okej... tack för alla klagomål.

                    om jag hade orkat fortsätta argumentera så skulle jag berätta för Erik att jag redan har skrivit att jag tycker att min tumregel passar bra för akvarier i den storleken. Sedan så skulle jag fortsätta med att berätta att man med den här tumregeln fortfarande lever efter artbeskrivningarnas minimumstorlek till fiskarna (altså inga påfågelciklider i 54l). Eftersom jag inte har ork så gör jag inte det

                    Annars kan jag väl bara be om ursäkt för att så många förstått fel när jag skrev 30 liter fyllt. Jag hade hoppats på att man då skulle dra paraleller till en av nybörjarnas absolut kändaste tumregel, men jag hade fel.

                    Det är också sorgligt att man genom att ställa en fråga fel kan få 15 klagomål från andra nybörjare men bara ett hjälpande svar. (Tack ekmanjenny)

                    Jag kommer att ställa frågan i någon affär(kommer att bli rekommenderad påfågelciklider) istället så ifall någon moderator vill ta bort tråden så går det bra.

                    Kommentar

                    • Lacustris
                      • June 2005
                      • 62

                      #11
                      Ett litet tips:
                      Istället för att själv bedöma hur mycket fisk du skall ha så skriv bara akveriestorlek, antal fiskar av varje sort och storleken på fiskarna du har så skall du se att du får bättre och mer relevanta svar.

                      Akverieaffärer lever på att sälja fisk, deras råd skall man ta med en nypa salt....
                      Det är aldrig för sent att ge upp!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...