Tips på fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 30liter
    • March 2006
    • 136

    Tips på fisk

    Hej. Enligt Zoopets infosidor "Köpa akvariefisk" så rekommenderas följande.
    Fiskar med max.storlek på 3 cm - minst 2 L vatten per fisk.
    Fiskar med max.storlek på 5 cm - minst 5 L vatten per fisk.
    Fiskar med max.storlek på 7-8 cm - minst 10 L vatten per fisk.
    Fiskar med max.storlek på 15 cm - minst 25 L vatten per fisk.
    Jag har 160 liter med 10st rödmunstetror, 5 amanoräkor, ett par mollys, ett par killis (gardneri), en guppy samt ett gäng (kanske 20st) guppy och mollyyngel. Har inte för avsikt att behålla ynglena men de är ännu för små för att ges bort.
    Nu är jag så sugen på att skaffa fler invånare men är osäker på om det ryms fler. Ska jag räkna med ynglen? De är ju så små (från 3-10 mm).
    Om man inte räknar med ynglen så har jag redan ett fiskbestånd som kräver 17x5=85 liter (17 fiskar stlk 5 cm x 5 l vatten). Då är det generöst räknat och amanoräkorna är inkluderade.

    Vad tycker ni och har ni några tips på passande fisk?

    /Sugen-på-att-shoppa
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Pansarmalar!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      De rekomendationer som finns här och på andra ställen är inte på något sätt av gud givna. Om du har bra filter, sköter vattenbyten ordentligt och blandar arter med omsorg kan du säkert ha avsevärt mer. Men om jag förstår dina tidigare inlägg så har du ingen aktiv filtrering, om så är fallet har du redan alldeles för mycket fisk.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • 30liter
        • March 2006
        • 136

        #4
        Ursprungligen postat av Tropfrog
        De rekomendationer som finns här och på andra ställen är inte på något sätt av gud givna. Om du har bra filter, sköter vattenbyten ordentligt och blandar arter med omsorg kan du säkert ha avsevärt mer. Men om jag förstår dina tidigare inlägg så har du ingen aktiv filtrering, om så är fallet har du redan alldeles för mycket fisk.
        MVH
        Magnus
        Jag satte tillbaka Eheim filtret efter svaren jag fick så nu hoppas jag på att jag kommer få en bra biologisk/mekanisk filtrering. Fast jag är missnöjd med filtret (Eheim 2010) eftersom jag inte kan använda vilket filtermaterial jag vill. Funderar på att skaffa ytterfilter så jag har större möjligheter att välja och kombinera filtermaterial. Eller är det overkill för ett så pass litet akvarium som 160 liter?

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Ursprungligen postat av 30liter
          Eller är det overkill för ett så pass litet akvarium som 160 liter?
          nejdå finns små ytterfilter, eheim 2213 är ett.
          3L filtervolym 440L/H kostar runt 600kr
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • 30liter
            • March 2006
            • 136

            #6
            Ursprungligen postat av Raven
            nejdå finns små ytterfilter, eheim 2213 är ett.
            3L filtervolym 440L/H kostar runt 600kr
            Tack Raven för konkret förslag. Jag har faktiskt tittat på just denna. Har sökt och hittat lite info om hur man kan lösa co2 i ytterfilter, men förstår inte riktigt hur man ska göra om man använder mäsk/petflaska. Jag vill ju undvika lösa co2 under natten.

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              T kors och en ventil som du öppnar nattetid så co2'n går ut i luften istället.
              vill du köra mer hightech kan du koppla in en magnetventil på timer.

              eller köra co2'n via en liten cirkulationspump som kopplas på timer, när pumpen är avstängd går co2 bubblorna upp till ytan utan att lösas upp.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Jag bara undrar om inte tråden handlade om vilken fisk 30liter skulle ha i sitt kar ?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Scalara
                  • June 2006
                  • 415

                  #9
                  Ha ha ha! Men är det inte roligt vad man kan komma ifrån vad en tråd handlar om? Har sett det flera gånger, och även startat trådar som blivit och handla om något annat än det var menat ifrån början.
                  Är väl bara för den som startade tråden att ställa sin fråga igen isåfall?
                  Jag tycker att det är kul att det dras igång diskussioner i alla fall

                  MVH: Scalara
                  (Den eviga solstrålen)
                  Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

                  "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Jag bara undrar om inte tråden handlade om vilken fisk 30liter skulle ha i sitt kar ?
                    att ändra riktning på en tråd till nåt tråden inte var tänkt att handla om från början kallas på engelska "hijack", jag har fått titeln "hijack king" på 4 forum hittills kan det bli ett femte
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ursprungligen postat av Raven
                      att ändra riktning på en tråd till nåt tråden inte var tänkt att handla om från början kallas på engelska "hijack", jag har fått titeln "hijack king" på 4 forum hittills kan det bli ett femte
                      Ok, du får namnet hijack king här med , men det är tur vi har dig .
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • 30liter
                        • March 2006
                        • 136

                        #12
                        Äsch! Spelar väl ingen roll så länge trådstartaren är med på det. Ibland väcker ju svaren man får en massa följdfrågor. Lättare att få svar på dem i samma tråd där man redan har "åhörare" än att starta ny. Tycker jag ialla fall.
                        :-)

                        Kommentar

                        Arbetssätt...