Varde ljus... eller problem med ljusramp.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn G.
    • February 2005
    • 26

    Varde ljus... eller problem med ljusramp.

    Hejsan,
    jag fick igår rycka ut till grannen vars lysramp inte fungerar. Trodde först det skulle vara en baggis att bara byta ut glimtändaren (drosseln eller vad den nu kallas för) då den var ca 2 år gammal. Icke, provade med ett gammalt lysrör, fortfarande inget ljus.

    Rampen är ett 1-rörs av märket RENA, med 60? cm lysrör. Har inget eltestinstrument tillgängligt för tillfället. Eldelarna till röret är instoppat i en fyrkantig plastprofil med o-ringsförsedda gavlar, så man kommer inte åt det inre speciellt bra förutom att byta glimtändaren.

    Tänkte inte på att kolla modellbeteckning.

    Har någon här några idéer om vad som kan vara fel och hur det åtgärdas?

    Hälsar och undrar
    /Björn G.
  • jolon
    • December 2002
    • 1075

    #2
    Funkar uttaget som rampen sitter i? Låter korkat men jag har upptäckt att vissa inte har alla vägguttag igång så att säga..
    My internet should be readonly.

    Kommentar

    • Björn G.
      • February 2005
      • 26

      #3
      Jodå, uttaget funkar har även provat ett annat som var närmare när jag la rampen uppochner för att testa med olika rör.

      Låter korkat? Nädå jag har suttit med IT-support och har lärt mig att aldrig ta nåt för givet...

      /Björn G.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        kollat efter oxider ?
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Fiddan
          • June 2006
          • 885

          #5
          Effter 3års sommarjobb på en industri som elektriker och enbart bytt lysrör så kan jag kanske hjälpa till. (bytte ca 1000-2000 lysrör per sommar)

          Fungerar det först inte med att byta rör byt glim tändare funkar inte det så titta på drosseln. kan du inte det så lukta dig fram till bränd elektronik.

          Luktar det inget så spelar det ingen roll för med 99% säkerhet så är det drosseln som har brunnit. om nu alla sladdar sitter som dom ska och inga proppar har gått.

          på 3 året när jag jobbade där så bytte jag nästan precis alla drosslar som jag satte upp första året och de ramperna satt ovanför en pappers maskin, 70c varmt och hög luftfuktighet och det är det ju med ovanför ett akvarium, varmt och hög luftfuktighet och det gillade inte drosslarna.
          skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

          Kommentar

          • Björn G.
            • February 2005
            • 26

            #6
            Okej, tack för svar. Nu lite för att reda ut begreppen här...
            Glimtändare - liten rund burk med två kontaktstift på ?
            Drosseln - "grunka" som ser ut som en liten transformator, blir varm vid tänt lysrör. Min akvariehandlare kallar denna burk reaktor.

            Inget luktar bränt, provat med två lysrör samt tre glimtändare (se ovan). Ingen oxid som jag kommer åt att se, har skrapat av kontaktytor jag kommer åt. Kablaget kommer jag ej åt att rycka i/testa.

            Kommer förhoppningsvis att kunna en begagnad ramp om inte ett dygns urluftning funkar.

            Tack för hjälpen hälsar
            /Björn G.

            Kommentar

            • Fiddan
              • June 2006
              • 885

              #7
              Drossel och rektor är samma sak. du ska ha 220v in i drosseln och 220v ut ur den.

              köp en ny armatur.
              skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

              Kommentar

              • NE
                • January 2004
                • 1549

                #8
                Kolla att du har rätt typ på glimtändare, det fungerar inte annars (det är lite av en djungel, dubbel / enkelrör och effekt).
                /Niklas

                Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                Kommentar

                • Björn G.
                  • February 2005
                  • 26

                  #9
                  Armaturen är nu utbytt till en begagnad som jag/vi hoppas skall hålla till hösten när ett nytt, större, akvarium skall införskaffas. Det hade inte kännts så kul att köpa en helt ny bara för att byta ut om ett par månader.

                  Återigen tack för tipsen!
                  Trevlig helg önskar
                  /Björn G.

                  Kommentar

                  • Emelie1
                    • June 2006
                    • 36

                    #10
                    Ngn som vet hur många timmar om dygnet ljusrampen ska vara på?

                    Kommentar

                    • TheHaunted
                      • July 2006
                      • 15

                      #11
                      10-13 timmar är buden jag fått. Beror på vem man frågar.

                      Kommentar

                      • Emelie1
                        • June 2006
                        • 36

                        #12
                        okej.. tack så mkt!

                        Kommentar

                        • Scalara
                          • June 2006
                          • 415

                          #13
                          Ca 12 timmar ljus kör jag på till mina firrar! Det kan var olika tid beroende på vem man frågar. Som sagt!
                          Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

                          "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

                          Kommentar

                          • NE
                            • January 2004
                            • 1549

                            #14
                            Det finns ganska mycket bra info i zoopet's artiklar som man kommer åt på första sidan, till exempel:
                            /Niklas

                            Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                            Kommentar

                            Arbetssätt...