Behöver råd om papegojfiskars beteende!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #46
    Ursprungligen postat av Erik...
    Det där med syra känner jag inte till, men det är inte alls ovanligt med artificiellt färgade fiskar, "tatueringar" och urklippning av mönster i fenorna förekommer också. Ytterligare ett steg på deformations-skalan efter papegojciklid kommer det som ibland kallas "valentine cichlid", det är helt enkelt en papegojciklid som har en inskärning i kroppen där stjärtfenan skulle ha suttit. Denna ytterligare grad av deformation gör dom något hjärtlika i formen, och denna variant färgas ännu oftare i diverse färger.
    Nåväl avarter finns tråkigt nog inom hobbyn men det rör sig om fiskar som knappast förekommer alls i Sverige (knappt inom Europa).
    Detta med undantag för en del "färgade" fiskar - färgningen i sig är dock en tämligen ofarlig process för fisken men inte deto mindre är det självklart tråkigt att det ens förkommer sådana fiskar. T.ex. så antas en del papegojciklider (inte de vanliga röda) vara färgade
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Daniel Blom
      • June 2003
      • 1670

      #47
      Ursprungligen postat av Erik...
      Det där med syra känner jag inte till, men det är inte alls ovanligt med artificiellt färgade fiskar, "tatueringar" och urklippning av mönster i fenorna förekommer också. Ytterligare ett steg på deformations-skalan efter papegojciklid kommer det som ibland kallas "valentine cichlid", det är helt enkelt en papegojciklid som har en inskärning i kroppen där stjärtfenan skulle ha suttit. Denna ytterligare grad av deformation gör dom något hjärtlika i formen, och denna variant färgas ännu oftare i diverse färger.
      Som den här stackaren, alltså.
      Bifogade filer
      Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
      och framgången är given.
      Samuel Clemens
      Mina bilder

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #48
        Ursprungligen postat av daniel60
        Som den här stackaren, alltså.
        Precis det jag syftade till. jag lyckades bara inte hitta någon bild, jag har inte sett dem i Sverige, precis som Kjell säger knappast nånting för den svenska marknaden. Exakt hur färgningen av de exemplar som färgas går till vet jag inte heller, fisken på bilden ser inte färgad ut. Det var lite hallå om glasabborrar som det sas injecerades med färg för några år sedan, lyckligtvis har jag inte sett dem på länge.

        Men det var inte riktigt det tråden handlade om, jag var bara inne på papegojciklider och att de faktiskt är deformerade, och att det finns mer extrema ciklider, själv tror jag att välskötta papegojciklider kan ha ett juste liv i akvarium. Det jag vill komma fram till är att det är att den varierande graden av deformation hos olika exemplar gör det lite svårare att könsbestämma dem med hjälp av kroppsformen. Jag har själv aldrig haft papegojciklider, ibland blir jag lite frestad, delvis för att det är så mycket tjafs om dom, Ju mer jag tänker på dem desto mer tycker jag talar för dem.

        Kommentar

        • Anemon
          • June 2006
          • 69

          #49
          Ursprungligen postat av Erik...
          Det där med syra känner jag inte till, men det är inte alls ovanligt med artificiellt färgade fiskar, "tatueringar" och urklippning av mönster i fenorna förekommer också. Ytterligare ett steg på deformations-skalan efter papegojciklid kommer det som ibland kallas "valentine cichlid", det är helt enkelt en papegojciklid som har en inskärning i kroppen där stjärtfenan skulle ha suttit. Denna ytterligare grad av deformation gör dom något hjärtlika i formen, och denna variant färgas ännu oftare i diverse färger.
          Jag läste om syrafärgningen i någon tråd någonstans i något akvarieforum... (har blivit en massa sånt på sistone) Det lät avskyvärt, så jag hoppas att det är en ren skröna.
          Vidare kan jag mycket väl förstå att folk reagerar på en del former av "förädling", kikade närmare på din parrotlänk idag och såg mycket riktigt bild på de hjärtformade fiskarna. Författaren anser att de simmar obehindrat. Föralldel, jag har inga hjärtformade och kan inte uttala mig närmare, men nog blev jag betänksam vid åsynen av denna fisk. Avla bort stjärtfenan? Mycket märkligt... man funderar ju var gränsen kan tänkas gå i så fall.

          Kommentar

          • Anemon
            • June 2006
            • 69

            #50
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Nåväl avarter finns tråkigt nog inom hobbyn men det rör sig om fiskar som knappast förekommer alls i Sverige (knappt inom Europa).
            Detta med undantag för en del "färgade" fiskar - färgningen i sig är dock en tämligen ofarlig process för fisken men inte deto mindre är det självklart tråkigt att det ens förkommer sådana fiskar. T.ex. så antas en del papegojciklider (inte de vanliga röda) vara färgade
            Så är "färgsyrabadet" inte riktigt sant ändå. Gott så.
            Japp, färgade glasabborrar (tror jag de kallades) såg jag i en zoobutik för ca femton år sedan. De hade en klar neonfärg som satt i den övre konturlinjen på de i övrigt ganska genomskinliga fiskarna. Butikspersonalen förklarade att färgen skulle komma att gå ur efter en tid, dock. Det var alla möjliga färger! Fina färger i sig, visserligen. Men helt OK känns det inte.

            Kommentar

            • Anemon
              • June 2006
              • 69

              #51
              Ursprungligen postat av daniel60
              Som den här stackaren, alltså.
              Just så! Så såg exemplaret i länkade sidan ut. De påstods simma aldeles utmärkt. Möjligen är det sant, vad vet jag. Fast jag har full förståelse för att bortavlandet av stjärtfenan hos fiskar väcker kritiska röster.

              Kommentar

              • Anemon
                • June 2006
                • 69

                #52
                Erik,
                Jo, de äR väldigt charmiga. de har en del hyss för sig; stökar till och rycker upp växter, kommer fram till glaset och ser ut att söka kontakt, simmar runt och gör diverse krumbukter då och då. Visst är de oerhört fascinerande och jag är väldigt glad i mina. Men så läser man här och var att de far illa på olika sätt pga sönderavling... Jag vet inte vad jag ska tro faktiskt. Det är självklart inte rätt att odla fram varianter som far illa. Frågan är om det är fallet, mina simmar utan problem, snabbt också, och ser inte ut att ha problem med att äta.

                Kommentar

                Arbetssätt...