Kampfisk hämtar luft vid ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel_Svensson
    • June 2006
    • 3

    Kampfisk hämtar luft vid ytan

    Hej!

    För en vecka sedan köpte jag en kampfiskhanne till min glasskål. I dagarna som kommer ska jag köpa en mal och några honor till honom.

    Jag har ingen pump i skålen utan endast syretabletter. Akvariehandlaren sa att detta skulle räcka. Min fråga är om det verkligen gör det. Fisken är ofta uppe vid ytan och hämtar luft.

    Tack på förhand för hjälpen!

    Daniel
    beachbuggy.se
    Senast redigerad av Daniel_Svensson; 27 June 2006, 15:38.
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Köp ett riktigt akvarium till honom man har inte fiskar i en glasskål där har man frukt i eller godis i sen om du nu ska köpa kompisar till honom så är det ännu olämpligare köp en ny glasskål som är kanske på 100 l med pump i så går han inye upp till ytan för att andas
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Ursprungligen postat av Daniel_Svensson
      Hej!

      För en vecka sedan köpte jag en kampfiskhanne till min glasskål. I dagarna som kommer ska jag köpa en mal och några honor till honom.

      Jag har ingen pump i skålen utan endast syretabletter. Akvariehandlaren sa att detta skulle räcka. Min fråga är om det verkligen gör det. Fisken är ofta uppe vid ytan och hämtar luft.

      Tack på förhand för hjälpen!

      Daniel
      beachbuggy.se
      Betta splendens gör så, de kan tar syre från luften.
      Det gör de genom labyrintorganet.
      Det är ungefär konstruerad som en lunga, den enda skillnaden är att luften tas in genom munnen och ut genom gälarna.
      Läs om Labyrintfiskar.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Daniel_Svensson
        • June 2006
        • 3

        #4
        Tack för hjälpen

        Tack för hjälpen, Kramfors! Om jag har förstått dig rätt så går det alltså bra att ha honom i glasskålen trots att jag inte har någon pump?

        Daniel
        beachbuggy.se
        Senast redigerad av Daniel_Svensson; 28 June 2006, 17:39.

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Du behöver ändå något som "renar" vattnet.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • mmm
            • June 2004
            • 901

            #6
            Du behöver inte något som syresätter vattnet, så syretabletterna kan du strunta i. Men som kramfors säger så behövs det ett filter som renar vattnet, alternativt att du byter vatten väldigt ofta. Sen har du ju tänkt köpa en mal också, och den lär ju behöva något som syresätter vattnet...
            (Sen är kanske inte glasskål något man bör använda till akvarie ändå, men det är en annan sak. )
            /Mattias

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Du skall inte heller köpa någon mal eller honor "till honom" - i en så liten behållare kommer han säkert att jaga livet ur honorna och malen behöver syrerikare vatten.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Daniel_Svensson
                • June 2006
                • 3

                #8
                Tack för hjälpen

                Tack för all hjälp! Det känns bra att det inte är något konstigt att han hämtar luft vid ytan.

                Angående mal och honor får jag fundera lite på hur jag ska göra. Och angående att ha fiskar i en skål så vill jag egentligen ha ett riktigt akvarium, men det känns bäst att testa med en en lite billigare skål nu i början.

                Vänliga hälsningar

                Daniel
                beachbuggy.se

                Kommentar

                • Insomniac
                  • December 2004
                  • 310

                  #9
                  Det är bra mycket lättare att ta hand om ett stort akvarium än en liten skål ska jag säga. Skålen är mycket känsligare för förändringar. Dessutom tror jag inte att en kampfisk mår bra av att leva i skålar. Många tror att kampfiskar lever i små pölar, men de lever på risfält som håller flera tusentals liter vatten. Så du bör skaffa ett riktigt akvarium så snart som möjligt, kolla runt efter begagnade akvarium som är billiga.

                  Kommentar

                  • akan
                    • August 2005
                    • 629

                    #10
                    vad fick du ge för skålen?

                    Kommentar

                    • Tri-X 400
                      • April 2006
                      • 259

                      #11
                      Glass-kål smakar inget vidare annars håller jag med om akvariebiten.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...