Vattenbyte - hur göra rent praktiskt??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nybörjare-06
    • June 2006
    • 66

    Vattenbyte - hur göra rent praktiskt??

    Hej!
    Trodde jag hade full koll på ungefär hur man gjorde detta - men blev ändå lite osäker på det praktiska igår när jag gjorde mitt första byte så hoppas nån vill vägleda mig lite

    Att använda häverten och få ut vattnet var faktiskt inte alls svårt.. bara lite orolig för att fisken skulle sugas upp - de var sååå nyfikna..

    Misstänker att vi rejält med otäckheter i vårt vattten här eftersom det är känt - iallafall för några år sen-- att vara ett riktigt dåligt kranvatten. ( när jag var liten fick vi tom koka vattnet ibland innan vi kunde dricka det ) Så vill väldigt gärna använda avkloreringsmedel (det tar ju andra ämnen oxå) och akvarieaffären rekkomenderade detta starkt! Men hur gör man vid vattenbyterna då egentligen? Ska man låta vattnet stå med detta medel så att det får verka en tid (isåfall får jag skaffa flera spannar ) - eller är det viktiga bara att det kommer i akvariet och verka där? Hur länge ska det stå i spannarna isåfall då? Läste att ca 20% av vattnet i veckan var lagom att byta om man sämre vatten - så kör på det!

    Fiskarna blev iallafall väldigt pigga och busiga efter det lilla bytet så tror det gick bra iallfall - men man vill ju verkligen veta att man gör rätt ändå!


    100 liter, 9 Sorgmanteltetror, 1 Ancistrus, 3 röda Svärdbärare
  • bena
    • April 2006
    • 1245

    #2
    hur mycket vatten beror på olika faktorer. ibland räcker 10 procent i månaden, ibland 50 procent i veckan.
    hur stor tank och hur mycket växter och fiskar har du? och vilka växter och fiskar?


    när du byter vatten så lägg ner medlet i hinken när du fyller på vattnet.

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      om det gäller 100L karet du har i din profil kan du ju köpa en 25L vattendunk och vid vattenbyte fyller du upp med vatten i med vattenberedningsmedel och ner med en syresten så vattnet luftas ur.

      sen är det bara å slänga ner en liten vattenpump för att snabbt å lätt få vattnet i akvariet.
      biltema har en liten en som inte kräver så stort hål för att gå ner och drivs av 12v.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Nybörjare-06
        • June 2006
        • 66

        #4
        Ja! Det är bara 100 liter. Fast hur länge ska jag låta det stå med medlet innan jag häller i det i akvariet?


        100 liter, 9 Sorgmanteltetror, 1 Ancistrus, 3 röda Svärdbärare

        Kommentar

        • Lacustris
          • June 2005
          • 62

          #5
          Jag brukar hälla i Aquasafe direkt i karet samtidigt som jag fyller på vatten, kastar i lite jodfritt salt samtidigt. Funkar alldeles utmärkt för mig.
          Gör allt på enklaste möjliga sätt, komplicera inte.
          Det är aldrig för sent att ge upp!

          Kommentar

          • morphriz
            • October 2005
            • 875

            #6
            Kolla in din kommuns hemsida, där ska enligt EU direktiv finnas grundläggande info om vattenkvalite i kommunens nät. Har du egen brunn är det lite värre, men lösbart.
            --
            #define QUESTION ((bb) || !(bb))
            - Shakespeare.

            Kommentar

            Arbetssätt...