Semester

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • arska
    • February 2006
    • 120

    Semester

    Ska åka iväg 2 1/2 vecka, har en som kommer och matar 2-4 gånger under den tiden. Tänkte göra ett 50% vattenbyte precis innan jag åker iväg, finns det risk för nåt (nitrit)? Har smått minskat matningen denna veckan redan.

    Har också sett att tempen stigit nu när det varit varmt, ska jag dra ner ljustimmarna under tiden jag är borta, (ljusrampen verkar bli varm av ljusrören). Kommer inte kunna ha öppet i den mån jag har nu (ventilation:, balkongdörr och fönster).

    Har funderat på att göra rent filter (ytterfilter) innan resan, genomströmningen är väl ok just nu men skulle den kunna försämras mycket under 2-3 veckor?

    Annat som jag skulle behöva göra eller tänka på inför ett sån här bortavaro?

    Ha en skön sommar allihop
    Hemsida
    Bilder
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Viktigaste faktiskt är att det verkligen inte matas för mycket...
    Hellre minimalt än aningen för mycket faktiskt.
    Haft en del fisk som överlevt 3 veckors fasta och producerat bar med ägg därefter - och några som inte gjorde det förståss.....
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Här finns en del tips: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=88553
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • mmm
        • June 2004
        • 901

        #4
        I och med att det inte matas så mycket, så ska det inte vara någon risk för nitrit eller liknande. Var själv borta nyss i två veckor och fiskarna fick mat som dina kommer få (dvs 2-4 gånger) under tiden. Tror inte heller genomströmningen i filtret kommer förändras mycket eftersom det inte matas så mycket.
        Det enda problemet kan ju vara det med värmen som du nämner. När jag kom hem så var det 30 grader på vår övervåning () och akvariet jag har där höll också 30 grader och hade blivit fullt med alger (har aldrig några algproblem där annars). Det var dock ingen fara med fiskarna eller så... Tror dock inte det gör så stor skillnad att dra ner ljustiden. Har tyvärr inga tips på hur du får ner värmen i huset om det blir varmt.
        /Mattias

        Kommentar

        • Tri-X 400
          • April 2006
          • 259

          #5
          Hej,

          vore jag dig skulle jag göra ett vattenbyte men inte så mycket mera.

          Det är alltid dumt att påbörja nya rutiner strax innan man ger sig av, storstädingar är alltid riskabla och en av de vanligaste orsakerna till Nitrittoppar särskilt under vår och sommarhalvåret. Att göra en storstädning 1 - 2 dagar inpå en långresa kan göra mera skada än nytta.

          Det jag skulle göra däremot är att minska på ljuset, bara ha tänt om ens alls i nga få timmar under kvällen, på så vis minskar du fiskarna ämnesomsättning beroende på att de blir mindre aktiva och temperaturen sjunker.

          Minskar ämnesomsättning kommer matbehovet således att minska där det räcker med en matning var 5 - 7 dag och på så vis riskerar du inte att övermata och därmed Nitrittoppar som jag tror är den största faran om ens alls.

          Fiskar kan gå upp till 2 - 3 veckor utan mat innan de blir så dåliga att det inte finns någon hjälp alltså innan systemet kollapsar så du har marginalerna på din sida och det med råge.

          Det är nog så jag hade gjort för att försäkra mig, ett vanligt vattenbyte strax innan, minska ljuset och matingen


          nICKLAS.
          Senast redigerad av Tri-X 400; 21 June 2006, 09:11.

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            igår kom jag hem från en vecka i grekland! jag kom hem till halvdöda fiskar.. ytterfiltret (insuget till ytterfiltret där det sitter finmaskig filtermatta) hade slemmat igen totalt! Dvs ytterfiltret var dött. Nitriten var skyhög och alla stackars ancistrusyngel tokflämtade! Ingen kul hemkomst direkt.. 75% vattenbyte och tillfixning av ytterfiltret, ska göra ett till 75%. Nåja, har inte sett några döda fiskar så jag kom nog hem i precis rätt tid=)

            sammanfattning: se till så att filterna inte är igenslemmade!
            mvh
            Lena-Maria
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • arska
              • February 2006
              • 120

              #7
              Tackar för dom svaren
              Hemsida
              Bilder

              Kommentar

              • Birgitta W
                • October 2005
                • 2764

                #8
                Jag som är nervös varje gång jag kommer hem, efter att bara ha varit borta 2-3 dagar!!!

                Hur ska det då inte bli i sommar när jag kommer att vara borta nästan 2 veckor!

                Bara att hoppas att man inte har en massa yngel då...
                Och ändå går jag här och hoppas på både kakadua- och ancistrusyngel!!! Lite vankelmodig kanske...

                Jag kommer att följa råden att byta 50 % vatten och göra rent filtret. Och ha någon som matar kanske 4 ggr ¨på den tiden. Verkar vettigt tycker jag.
                Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                Min zoon :
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                Kommentar

                • mmm
                  • June 2004
                  • 901

                  #9
                  Jag tror som Tri-X att det är dumt att göra något ovanligt. Brukar man inte göra 50% vattenbyten, så ska man kanske inte göra det precis innan man åker iväg heller . Men visst, lite större än normalt kan man nog göra. Själv bytte jag nog ungefär 25% nu när jag åkte.
                  Brukar man inte ha problem med att filtret sätter igen, så borde det inte vara några problem när man åker bort heller, belastningen kommer dessutom att vara mindre. Jag har varit borta 1-2 veckor flera gånger och har aldrig haft någon fisk som dött de gånger jag varit borta, så någon större fara ska det inte vara, men visst jag känner mig också lite nervös när jag kommer hem.

                  Och när det gäller yngel, så hade ett Apistogramma-par lekt nu senast, och den lilla honan vaktade sina första yngel när jag kom hem.

                  Hoppas du får ordning på akvariet och fiskarna förresten Lenis.
                  /Mattias

                  Kommentar

                  • lenis3
                    • June 2004
                    • 2254

                    #10
                    jag tycker du kan göra 50% vattenbyte samt filterrengöring men inte samma dag. kanske med en veckan mellanrum eller så.

                    mina vattenvärden stabiliserades under natten..puhhh...dessutom har mollysarna ynglat

                    obs: sätt gärna timer till ljuset om du inte redan har det.. jag har inte det och hade släckt i en vecka..=halvdöda växter.
                    Min zoon
                    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                    Kommentar

                    • arska
                      • February 2006
                      • 120

                      #11
                      Vi åker på måndag så jag skippar filterrengöring, gör VB 50% på lördag (brukar göra detta 1/v + PMDD). Drar ner ljustimmarna något, från 10-11 timmar till 7-8.

                      Hoppas på att detta funkar.
                      Hemsida
                      Bilder

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13130

                        #12
                        ett vatten byte innan man åker och översyn av filtret och en foderautomat så är 1 mån frånvaro inga bekymmer... verkar vara mycket oro att filtret ska sätta igen på 2-3 vecker, gör filtret det är det väldigt underdimensionerat!!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Krax
                          • December 2005
                          • 1329

                          #13
                          Jag tror att den största risken är att den som ska mata fiskarna matar alldeles för mycket, så jag brukar inte be någon göra det. Jag brukar bara göra ett delvattenbyte, gödsla växterna som vanligt och sänka ljustiden lite när jag ska bort. Inte rengöra filtret (det gör jag nästan aldrig), inte mata mer eller mindre före.

                          Kommentar

                          • mmm
                            • June 2004
                            • 901

                            #14
                            Ursprungligen postat av Krax
                            Jag tror att den största risken är att den som ska mata fiskarna matar alldeles för mycket, så jag brukar inte be någon göra det.
                            Jag brukar göra i ordning en liten påse med lagom stora bitar frysfoder. Så är det bara för den som matar att ta ett visst antal bitar varje gång den matar. Blir ingen risk för övermatning då. Men det är ju svårare i och för sig om man t.ex. använder flingfoder.
                            /Mattias

                            Kommentar

                            • Sveziano
                              • July 2005
                              • 65

                              #15
                              Ursprungligen postat av mmm
                              Jag brukar göra i ordning en liten påse med lagom stora bitar frysfoder. Så är det bara för den som matar att ta ett visst antal bitar varje gång den matar. Blir ingen risk för övermatning då. Men det är ju svårare i och för sig om man t.ex. använder flingfoder.
                              Inga problem med flingfoder... Jag häller upp flingfoder i snappsglas så den som kommer bara har att hälla i färdiga portioner.

                              Det är bra för då blir det inte övermatat och den som hjälper till håller sig borta från barskåpet...

                              Dra ner ljustimmarna är bra tips...
                              /T

                              Kommentar

                              Arbetssätt...