Hjälp med fiskmix!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    • June 2006
    • 682

    Hjälp med fiskmix!

    Nuuuuuu... har vi bestämt oss... kanske....

    Det blir fiskar i orange och svart i akvariet (250 l) med svarta stenar, mörk sand, någon rot, massor av gömställen och en hel del växter.

    Det vi behöver hjälp med är att stryka fiskar från listan nedan.

    Flera av dem vi vill ha är tydligen rätt aggressiva så vi tvekar på dem. Sedan står det inte här på sajten var i akvariet de håller till (förutom de som håller till på botten) så vi behöver även hjälp med att kolla så att det finns fisk även i över- och mellanskikt. Ps: vi vill ha ett livligt akvarium!

    Följande är inte förhandlingsbara:
    4-6 stycken Praktbotior

    Dessa väljer vi mellan. Vilka ska bort?:
    6 stycken Tigerbarbarer...
    8 stycken Platy (orangea såklart, tex. "Musse Pigg Gul")
    1 Regnbågshaj (det går inte med två va?)
    10 Kopparbarber
    4-5 Praktbarber (blir det för varmt, botiorna vill ha iaf. 25 grader?)
    1 Eldstjärt (det går inte med två va?)
    2 Ancistrus Gold (en mamma och en pappa)

    Har ni dessutom andra förslag på roliga, livliga fiskar som är orangea/svarta så är ni välkomna att späda på vår beslutsångest!
    Senast redigerad av *Ulrica*; 14 June 2006, 08:08.
  • Tri-X 400
    • April 2006
    • 259

    #2
    Hej, personligen är jag lite känslig för att blanda hej-vilt mellan olika världsdelar och biotoper men det kanske bara är jag.

    Ni verkar redan bestämt Er för huvudart, utgå från den och se vilka andra fiskar som lever i symbios med dessa rent naturligt och utgå från det, I ert fall Sumatra, Borneo, se länk.


    En tanke och ett förslag, lycka till

    nICKLAS.
    Senast redigerad av Tri-X 400; 12 June 2006, 23:32.

    Kommentar

    • *Ulrica*
      • June 2006
      • 682

      #3
      Ursprungligen postat av Tri-X 400
      utgå från den och se vilka andra fiskar som lever i symbios med dessa rent naturligt och utgå från det
      Tack för förslaget! Jag förstår absolut vad/hur du menar och anledningen!

      Men det känns lite överkurs för en komplett nybörjare som har fullt sjå med att samla information hur man överhuvudtaget startar ett akvarium! Förresten garanterar väl inte det att de passar ihop, chokladgurami, minigurami tex. vill ha sällskap av lugna fiskar, pärldanion vill ha grovt grus etc. etc.

      Vad jag har förstått så mår väl inte fiskarna dåligt av ett mångkulturellt akvarium så länge de har liknande krav på vatten etc. ?

      Tills vidare är jag nog den sortens akvarist som hellre väljer fiskar som är roliga och ser snygga ut tillsammans....
      Senast redigerad av *Ulrica*; 13 June 2006, 09:27.

      Kommentar

      • *Ulrica*
        • June 2006
        • 682

        #4
        Snäääääääälla.... svaaaara.....

        Har jag förbrukat min tilldelning av svar?
        Har jag ställt för många frågor?
        För dumma frågor?
        För tråkiga frågor?
        Är ni ute i solen allihopa?
        Skiter ni i vilka fiskar jag har i min fisksoppa?
        Tycker ni jag ska ta reda på svaret själv?


        Kommentar

        • Birgitta W
          • October 2005
          • 2764

          #5
          Dom fiskar jag spontant tycker verkar OK är Platy, Kopparbarb och Ancistrusar.

          Tigerbarber kan vara lite aggressiva, likaså Regnbågshaj, om man läser kommentarerna i artbeskrivningen. Tigerbarb ska visst bli lugnare och "snällare" om dom är många, har jag hört...

          Eldstjärt är jättevacker men jag vet att den kan vara aggressiv eftersom min dotter har en sån i sitt akvarium och den ger sig på alla och ska ha all mat själv... Har tagit död på flera fiskar. INTE roligt för ett barn om en fisk äter upp andra fiskar som barnet fäst sig vid!

          Kuhliålar är åtminstone GULA och svarta och jättetrevliga. Alla ungars favorit! Men man kan få tag på skygga exemplar. Tror att det är bäst att skaffa 5-6 stycken så ser man dom oftare. Väldig fart i dom när dom visar sig!!!

          Hoppas du får kommentarer från andra också, men detta är min spontana reaktion!
          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

          Min zoon :
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

          Kommentar

          • *Ulrica*
            • June 2006
            • 682

            #6
            Ursprungligen postat av Birgitta W
            Kuhliålar är åtminstone GULA och svarta och jättetrevliga. Alla ungars favorit! Men man kan få tag på skygga exemplar.
            Var inne på Kuhlis ett tag men så läste jag alla kommentarer om att dom gömmer sej och inte syns till på flera månader/år och då verkar det inte så kul längre...
            Kan jag verkligen ha så många som 5-6 stycken om jag ska ha 6 Praktbotior och 2 Ancistusar också... blir himlans trångt på botten...

            Kommentar

            • Birgitta W
              • October 2005
              • 2764

              #7
              Har du kollat in "Humlafisk"? En gul och svart fisk, håller sig tydligen mest på botten... Fast du har kanske redan för många bottenfiskar.

              Jag tycker den ser tuff ut och verkar cool!
              Funderar på en sån när jag skaffat större akvarium.
              Hoppas någon har erfarenhet av den och kan berätta här...
              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

              Min zoon :
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

              Kommentar

              • Tri-X 400
                • April 2006
                • 259

                #8
                Hej igen,

                med anledning av Er oro med många frågor.

                Jag brukar säga till mina elever att det finns inga dumma frågor man är bara dum som inte frågar och med sagt, fråga på.

                Skulle jag vara Er skulle jag börja med en grundidé vilket jag upplever att Ni redan etablerat med praktbotiorna.

                Köp de till att börja med och se hur de trivs, när akvariet fungerar tillfredsställande brukar man bli inspirerad och vilja köpa mera, prata med de i butikerna på ett konstruktivt sätt.

                Med det menar jag att Ni vet vad Ni har och går och tittar, välj ut de fiskar Ni tycker är roliga och fråga sedan persolnalen om de går ihop med Era fiskar.

                Många lämnar över ansvaret på affären och säger, vi har den här arten vilka fiskar kan vi ha ihop med dessa istället för att säga vi vill ha den här fisken går det om vi har den här arten vilket är en viss skillnad.

                En del arter kan samexistera om de bara har någonstans att ta vägen, växter, grottor o s v

                Utnyttja din återförsäljare och gå på känn. I början är allt tillåtet och det är bara att blanda hej-vilt och ibland blir man knäpp och selektiv där man tror sig kunna efterlikan och återskapa en biotop men för nu, lek med vad Ni har och gå på känn det är alltid lättare att leta när man ser fiskarna i rörelse.



                nICKLAS.

                Kommentar

                • Birgitta W
                  • October 2005
                  • 2764

                  #9
                  Jag skulle INTE rekommendera att blint lita på sin akvariehandlare...
                  Många har gjort det och fått dom mest konstiga rekommendationer!

                  Titta på fiskar i affären och gå sedan hem och slå upp och läs på i artregistret här på Zoopet!

                  Och ställ frågor här till såna som har erfarenhet av just dom fiskarna!
                  Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                  Min zoon :
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                  Kommentar

                  • Tri-X 400
                    • April 2006
                    • 259

                    #10
                    Nej, tänkte inte på det !


                    Man utgår ju alltid från en själv, är man empatisk och har lätt för att läsa av människor så ska man väl inte utgå ifrån att andra har samma förmåga, jag har alltid ansett att det är lättare att bilda en uppfattning om en persons trovärdighet genom att stå öga mot öga mot de än att sitta hemma framför en dator och läsa diverse olika inlägg som i mina ögon till stor del består av mer eller mindre trovärdiga gissningar vilket kan vara värt att notera.

                    Det bästa är väl om man kan skapa en god relation till en handlare som man känner att man kan lita på, det finns gott om dessa och använda de till bollplank.

                    Många säljare är certifierade och beroende av sina kunder och kom ihåg att det oftast är de missnöjdas röst som gör sig gällande i dessa forum. Det finns oerhört många seriösa och kompetenta handlare, det gäller bara att finna de.

                    Om jag inte minns helt fel hade "mamma och simon" åsikter om just detta forum där forumet inte hade tillfredställande artbeskrivningarna som t ex vart i akvariet arten trivdes o s v.

                    Det viktigaste med allt är nog ändå att komma ihåg att man tillsist alltid har det största ansvaret själv, lita på era instinkter, ibland blir det fel men det hör lite grann livet till och är inte hela världen.

                    Det viktigaste när man köper fisk är ändå att titta på de i verkligheten och ställa en mycket viktig fråga nämligen, hur länge har de haft fiskarna i butiken.

                    De mera seriösa handlarna sätter fiskarna i karantän innan de går till försäljning, ett litet tips till den osäkre akvaristen



                    nICKLAS.

                    Kommentar

                    • Lubbe
                      • February 2004
                      • 677

                      #11
                      Hej!
                      Kul med orange/svarta fiskar, det blir ganska effektfullt, då de lyftsa fram av gröna växter!
                      Läste att du utgår från praktbotior, och jag har då ett tips på ett orange/svart asiatiskt kar!
                      Praktbotior på botten alltså, och om du inte tror att det blir för trångt så rekomenderar jag kuhliiålarna Min (den enda jag har kvar, då övriga tagit självmord i filtret...) är mycket dagaktiv och det är mer spännande för barn om de får leta efter fisken Med mycket inredning och gömställen känner de sig trygga och vågar sig ut även på dagen! Se bara till så de inte kan komma in i filtret, de tar sig även in genom utblåset....
                      Sedan kan du ha ett stimm med fembandsbarber som befolkar nivån strax ovanför botten! har sånna själv, och de är mycket snälla och biter inte på någons fenor! påminner också om tigerbarben som du var inne på Har lite bilder här: http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...791&gid=774355
                      Bilderna är inte de bästa, och hanen på sista bilden har inte färgat ut riktigt än (har mycket mer färg nu!).
                      Sedan skulle du kunna ha ett stimm med kilfläcksrasboror som befolkar övre och mellersta delen: http://www.israquarium.co.il/FishPho...teromorpha.jpg
                      Du skulle också kunna ha några honungsguramier Dom kanske inte blir så stora jämfört med andra guramier, men de uppfyller dina färgkrav




                      Det är dock svårt att hitta några algätande malar från asien att ha i ditt kar, men du skulle ju kunna ha ett gäng räkor? Kanske körsbärsräkor? http://www.azgardens.com/images/shrimp_cherry.jpg

                      Sedan kan du förstås blanda hur du vill ändå, men nu fick du fler förslag till din beslutsångest!
                      Senast redigerad av Lubbe; 14 June 2006, 12:29.
                      310 l - Sydamerika
                      200 l - Asien
                      104 l - Asien
                      70 l - Sydamerika

                      Kommentar

                      • *Ulrica*
                        • June 2006
                        • 682

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lubbe
                        Se bara till så de inte kan komma in i filtret, de tar sig även in genom utblåset....
                        Oj! Kan jag blockera utblåset med något sorts nät utan att det stör flödet? Jag ska ha ett Fluval 305.

                        Ursprungligen postat av Lubbe
                        Sedan kan du ha ett stimm med fembandsbarber som befolkar nivån strax ovanför botten!
                        Jättebra idé! Ska jag absolut ha! Superfina! Tack! Det blir nog asiatiskt tema iallafall...

                        Ursprungligen postat av Lubbe
                        Du skulle också kunna ha några honungsguramier
                        Blir de inte störda av botiorna, de är ju rätt vilda!? Hur många kan man ha tillsammans?

                        Ursprungligen postat av Lubbe
                        men du skulle ju kunna ha ett gäng räkor?
                        Hm... i en annan tråd sa någon till mej att botiorna äter räkor... Finns det verkligen ingen asiatisk algätare?

                        Supertack!!!!

                        Kommentar

                        • *Ulrica*
                          • June 2006
                          • 682

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tri-X 400
                          utgå från den och se vilka andra fiskar som lever i symbios med dessa rent naturligt och utgå från det, I ert fall Sumatra, Borneo,
                          Idén har vuxit över natten, börjar faktiskt gilla den riktigt skarpt! Inners inne är jag ju rätt nördig så jag skulle kanske passa på att släppa loss lite av de krafterna i ett hardcore-Indonesien-akvarium!

                          Har du något tips på algätare som skulle passa?

                          Kommentar

                          • *Ulrica*
                            • June 2006
                            • 682

                            #14
                            Ursprungligen postat av Birgitta W
                            Jag skulle INTE rekommendera att blint lita på sin akvariehandlare...
                            Efter att ha läst tråden om roliga saker som akvariehandlare har sagt så blir man som sagt var lite misstänksam

                            Har nog dock haft tur, på "min" akvarieaffär Herkules verkar de veta vad de snackar om!

                            Kommentar

                            • Lubbe
                              • February 2004
                              • 677

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mamma_och_Simon
                              Oj! Kan jag blockera utblåset med något sorts nät utan att det stör flödet? Jag ska ha ett Fluval 305.
                              Jo, jag tror det ska gå att sätta för ett finmaskigt nät för utblåset Ska göra det själv innan jag köper komisar till min kuhlii-ål Det borde gå med något slags tyg, då borde det vara lätt att silikona fast eller något..

                              Ursprungligen postat av Mamma_och_Simon
                              Jättebra idé! Ska jag absolut ha! Superfina! Tack! Det blir nog asiatiskt tema iallafall...
                              Hehe, så lite så! Är förälskad i dom själv! Var själv inne på tigerbarber först, men ändrade mig till fembandsbarber, vilket jag är glad över! Jättevacka fiskar som är snälla mot alla andra


                              Ursprungligen postat av Mamma_och_Simon
                              Blir de inte störda av botiorna, de är ju rätt vilda!? Hur många kan man ha tillsammans?
                              Hmm.. vet faktiskt inte..? De guramisar jag har haft (dvärg och läpp) har inte störts av livliga fiskar (sebrafiskar, barber), men jag kan ju inte lova att det skulle vara likadant för dig.. Jag har iof haft rätt lungt vatten i mina akvarium då också, du kanske har tänkt ha mer "fart" till botiorna?

                              Ursprungligen postat av Mamma_och_Simon
                              Hm... i en annan tråd sa någon till mej att botiorna äter räkor... Finns det verkligen ingen asiatisk algätare?
                              Ja, det är sant! När botiorna blir stora kanske de äter räkorna.. har aldrig hört talas om det, men det låter inte omöjligt!
                              Visst finns det algätare, men inte i orange/svart som du var ute efter Annars så brukar flying fox eller siamesisk algätare vara bra! Flying fox: http://images.google.se/images?q=Epa...lopterus&hl=sv
                              Siamesisk algätare: http://images.google.se/images?svnum...eilus+oblongus
                              Och sedan finns det en algätare du bör passa dig för!! Många djuraffärer brukar lura på kunderna dem.. kinesisk algätare/guldalgätare. så här ser de ut: http://images.google.se/images?svnum...ilus+aymonieri
                              De är riktiga terrorister!!
                              Det finns några andra som också äter alger (vissa botior som denna
                              G. ctenocephalus: http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...791&gid=774362) men de är inte så effektiva..

                              Ursprungligen postat av Mamma_och_Simon
                              Supertack!!!!
                              Så lite så!!
                              310 l - Sydamerika
                              200 l - Asien
                              104 l - Asien
                              70 l - Sydamerika

                              Kommentar

                              Arbetssätt...