Snälla ciklider i grupp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    • June 2006
    • 682

    Snälla ciklider i grupp?

    Hej igen.... ett kärt bekymmer detta med att välja fiskar...


    Angående ciklider, finns det någon/några ciklider som får plats i mitt 250-liters, kan vara i en grupp på 5-6 stycken, är tåliga och som man dessutom kan ha andra, "vanliga" fiskar tillsammans med = inte så aggressiva?

    Jag skulle vilja ha ciklider som "huvudattraktion" i akvariet tillsammans med några bottenfiskar och kanske något stim med några mindre fiskar....
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    En grupp scalarer plus en grupp fjärilsciklider, kanske?
    Scalarerna går inte ihop med _riktigt_ små fiskar, men funkar bra med t.ex. platies eller danios.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Scalarer och fjärilar låter ganska vettigt.Tänk bara på att scalarena vill ha "gammalt" vatten, alltså du kan inte sätta ner scalarer i ett helt nystartat akvarium.
      Men börja med några fjärilar eller andra dvärgar, och sätt ner scalarer när karet har gått 3-4 veckor, och det är bra balans i filtret.
      Tänk även på att scalarer kan äta neontetror och kardinaltetror.

      Mvh.Ida
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • sussia
        • January 2006
        • 273

        #4
        fjarilsciklider bor man inte ha i akvariet fore det har gatt in sig ordentligt tyvarr sa brukar de do ganska snabbt om man har in dem for tidigt...
        Break on through to the other side.....

        Kommentar

        • *Ulrica*
          • June 2006
          • 682

          #5
          Tack för svaren!

          Jag struntar i de där cikliderna nu.... kommit på vad det ska bli nu... tror jag....

          Kommentar

          Arbetssätt...