Tips önskas: Flytta 150 liters akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tessiluss
    • January 2006
    • 5

    Tips önskas: Flytta 150 liters akvarium

    Hej

    Vi ska flytta vårt 150 liters akvarium. (Byta lägenhet). Någon som har tips hur vi ska gå tillväga? Måste man frakta med allt vatten eller räcker det med några hinkar?

    Tess
  • santa
    • December 2005
    • 504

    #2
    Spar bara några hinkar vatten och gör rent pumparna men inte botten och växter.Så finns det gott om "bra" bakterier kvar.
    Min hemsida http://santanagti.mine.nu

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      finns fler trådar om detta ämmne, men skall du flytta inom samma stad och kan ha igång filtret inom 1timme så behöver inte detta göras rent och då kan du rädda många fiskliv redan där...

      skall du flytta längre så är det bästa att försöka sätta upp ett kar på den nya platsen som kan husera fiskarna tills du fått ner/upp det stora/gamla karet..
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #4
        Får jag låna tråden här?
        Om man vill flytta akvariet ca 1 meter, kan man skjuta akvarium och bänk om man tar ur 2/3 av vattnet (o sparar). Eller kommer det att bli för stor påfrestning? Det är ett 100-liters.

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          Ursprungligen postat av svea
          Får jag låna tråden här?
          Om man vill flytta akvariet ca 1 meter, kan man skjuta akvarium och bänk om man tar ur 2/3 av vattnet (o sparar). Eller kommer det att bli för stor påfrestning? Det är ett 100-liters.
          om du får låna vet jag inte...
          men om jag får svara så...,

          ja ta ur så mkt av inredning och vatten som möjligt så borde det gå bra...

          (men du gör det på egen risk)
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • Ginny Nessy
            • April 2006
            • 34

            #6
            Ursprungligen postat av svea
            Får jag låna tråden här?
            Om man vill flytta akvariet ca 1 meter, kan man skjuta akvarium och bänk om man tar ur 2/3 av vattnet (o sparar). Eller kommer det att bli för stor påfrestning? Det är ett 100-liters.
            Jag har flyttat både mitt 112 L och 70 L akvarium med skåp o allt, med 1/3 av vattnet och alla saker kvar i akvariet ett par meter utan några som helst problem. (Så jag antar att det borde gå bra för dig med)

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #7
              OK, tack för svar. Det känns lite osäkert onekligen.
              Man kan bara hoppas att bänk och akvarium håller, får ta det väldigt lugnt.

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              Arbetssätt...