Skaffa ett till...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TingelingAnna
    • April 2006
    • 33

    Skaffa ett till...

    Hejsan!

    Vi har nu ett akvarium på 180 liter. I detta finns 13 koppartetror, 10 platys, 4 silvermollys, 2 glasmalar, 2 eldstjärtar, 1 elefantnosfisk och 1 gibbiceps.

    Vi vill nu köpa ett till akvarium på 50 eller 100 liter nånting, troligtvis ett Juwel på 54 liter. I detta nya hade vi tänkt flytta över platysarna och kanske även mollysarna, samt köpa nån liten ancistrus eller liknande. Låter det som en bra eller tokig idé?

    Och vad för fiskar kan vi då skaffa till det större akvariet? Vill gärna ha lite större fiskar än de vi haft nu.

    Hur gör man förresten när man flyttar över fiskar? Går det att stoppa de i en bunke tillsammans med vatten från akvariet de kom från, o sen hälla i lite vatten från det nya akvariet? Eller bör man använda sig av påsar?

    Tack på förhand!
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    tja

    Ursprungligen postat av TingelingAnna
    Hejsan!

    Vi har nu ett akvarium på 180 liter. I detta finns 13 koppartetror, 10 platys, 4 silvermollys, 2 glasmalar, 2 eldstjärtar, 1 elefantnosfisk och 1 gibbiceps.

    Vi vill nu köpa ett till akvarium på 50 eller 100 liter nånting, troligtvis ett Juwel på 54 liter. I detta nya hade vi tänkt flytta över platysarna och kanske även mollysarna, samt köpa nån liten ancistrus eller liknande. Låter det som en bra eller tokig idé?

    Och vad för fiskar kan vi då skaffa till det större akvariet? Vill gärna ha lite större fiskar än de vi haft nu.

    Hur gör man förresten när man flyttar över fiskar? Går det att stoppa de i en bunke tillsammans med vatten från akvariet de kom från, o sen hälla i lite vatten från det nya akvariet? Eller bör man använda sig av påsar?

    Tack på förhand!

    Tja jo det låter väl som en bra ide. jag ser inga problem med att flytta de fiskarna som du funderade på.
    till det andra akvariet skulle du ju kunna skafa nån guramiart tex. guldgurami och/eller blågurami dessa fiskar är ju lite storlek på iaf. eller kyssguramin som blir ännu större men inte för stor för 180 liter ändå.
    jag skulle oxå köpa lite fler koppartetor om du nu ska ha kvar dem i 180-karet, e ju alltid snyggt med större stim. en ganska bra regel iaf när man pratar om många olika sorters sällskapsfiskar är att ha fler individer och färre arter och inte tvärtom. detta gäller inte alla fiskar men om man e osäker e det bara att fråga i butiken.
    angående flytten av fiskarna från den gamla tanken låter det bra som du skriver. ta lite vatten åt gången från det nya akvariet å koppa i, sen häller du fiskarna å vattnet i bunken i en håv över handfatet. du vill inte ha i vatten från de tgamla i det nya det gäller alltid även när du köper ny fisk.
    Lycka till!
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • TingelingAnna
      • April 2006
      • 33

      #3
      Tack tack!

      Kommentar

      • Opus
        • January 2006
        • 1014

        #4
        50l för en ancistrus är allt för litet.
        Vescere bracis meis!

        Kommentar

        • TingelingAnna
          • April 2006
          • 33

          #5
          Ursprungligen postat av Opus
          50l för en ancistrus är allt för litet.
          Ok, så vad för fisk bör man ha då?

          Kommentar

          • Hynt
            • May 2006
            • 224

            #6
            Du kan kolla under Artbeskrivningar , där står det under varje fisk hur stort akvarium dom bör ha.
            http://hynt.info.se/

            Kommentar

            • Nitra98
              • June 2005
              • 1987

              #7
              Eller så skaffar du åtminstone ett 100-liters som du var inne på.
              Min zoon

              Kommentar

              • Lubbe
                • February 2004
                • 677

                #8
                Ursprungligen postat av Rooster
                eller kyssguramin som blir ännu större men inte för stor för 180 liter ändå.
                Kyssguramis bli 35 cm och rekomenderas kar på 700 l, så det blir faktiskt för stora för det här karet
                310 l - Sydamerika
                200 l - Asien
                104 l - Asien
                70 l - Sydamerika

                Kommentar

                • Lubbe
                  • February 2004
                  • 677

                  #9
                  Förövrigt så blir också elefantnosfisken för stor för 180 l. De blir 35 cm och rekomenderas 700 l.. vet inte vad du har för gibbiceps, men många arter blir stora och kräver betydligt större än 180 l.
                  Guld-/blågurami som rekomenderades tidigare har rykte om sig att vara agressiva, så jag skulle nog bara ha några få av dem (1 hane, 2-3 honor), om jag skaffade sånna och bara en art. Annars kan det bli bråk, och det vore ju synd!
                  Som mal till lilla karet kan du förövrigt ha någora otocinclusar Eller varför inte några räkor?
                  310 l - Sydamerika
                  200 l - Asien
                  104 l - Asien
                  70 l - Sydamerika

                  Kommentar

                  • Tove91
                    • February 2006
                    • 61

                    #10
                    Jag har oxo en fråga ang. guramis!
                    Jag har ett c.a. 180 l. hörnakvarium (trodde först att de var 150, men räknade ut att det var 180 idag ) och tänkte skaffa lite guramis. Vill testa odla guramis. Tänkte dvärggurami. Nu till frågan Hur många hanar kan man ha i mitt kar och hur många honor? Kan man ha dom tillsammans med neontetror? Hur odlar man guramis?
                    Ursäkta om ni tycker jag tar över tråden
                    /Tove
                    Lille, lille Nils!

                    Kommentar

                    • CalleAkvarist
                      • November 2005
                      • 1059

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tove91
                      Jag har ett c.a. 180 l. hörnakvarium (trodde först att de var 150, men räknade ut att det var 180 idag ) och tänkte skaffa lite guramis. Vill testa odla guramis. Tänkte dvärggurami. Nu till frågan Hur många hanar kan man ha i mitt kar och hur många honor? Kan man ha dom tillsammans med neontetror? Hur odlar man guramis?
                      Ursäkta om ni tycker jag tar över tråden
                      /Tove
                      Det funkar utmärkt med tetrorna.
                      Min erfarenhet av guramis är att man måste ha flera honor till en hane.
                      Det är allt jag vet. Lycka till

                      Kommentar

                      • TingelingAnna
                        • April 2006
                        • 33

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lubbe
                        Förövrigt så blir också elefantnosfisken för stor för 180 l. De blir 35 cm och rekomenderas 700 l.. vet inte vad du har för gibbiceps, men många arter blir stora och kräver betydligt större än 180 l.
                        Det blir nog kanske ett större akvarium så småningom. Så fort växer väl inte fiskar, eller?

                        Kommentar

                        • Nitra98
                          • June 2005
                          • 1987

                          #13
                          Ursprungligen postat av TingelingAnna
                          Det blir nog kanske ett större akvarium så småningom. Så fort växer väl inte fiskar, eller?
                          En del växer fort och en del inte. Hur det är med just dina vet jag inte.
                          Min zoon

                          Kommentar

                          Arbetssätt...