Oväntad snigel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eod
    • May 2006
    • 8

    Oväntad snigel

    Nu verkar det vara en hel del liv i akvariet hemma. Det finns två stycken yngel som gömmer sig bäst dom kan för de andra fiskarna och de övriga guppyarna jobbar på att skaffa fram fler yngel mest hela tiden.

    När jag satt och tittade på fiskarna såg jag en miniatyrsnigel på glaset! Ca 1mm i dagsläget. Är det något man bör försöka undvika att ha i akvariet? Är det risk att det blir jättemånga sniglar om man inte gör någonting?

    Annars känns det lite roligt med oväntat liv i akvariet tycker jag.
  • SeanChai
    • May 2005
    • 498

    #2
    risken finns alltid att det blir en explosion av sniglar. testa att söka på sniglar så ska du se att det finns rätt många som har problem med dom, samt att det finns dom som tycker att dom är bra.
    det finns även flera olika sniglar / snäckor.

    dom brukar komma med växter man köper från butik.

    // SeanChai
    Min Zon

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Om det är bra balans i akvariet och du inte övermatar så är det nog ingen fara. Tvärt om, sniglarna är bra städare i akvariet. En populationsexplosion brukar brukar vara tecken på att man inte har skött akvariet rätt.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • zikelskim
        • May 2005
        • 184

        #4
        förlåt men jag lånar tråden lite..

        Sitter på ett 100l yngel akvarium och på senare tid har et kommit en x antal sniglar dit (20stycken). för mig spelar det ingen roll om dom är där. Men kan det bli för många sniglar? kan dom skada nått, växter,fiskar mm
        Blogg om allt och inget
        http://zikelskim.blogspot.com/
        Blogg om att gå ner i vikt
        http://mikecq.blogspot.com/

        Kommentar

        • mayday
          • November 2005
          • 2085

          #5
          Ursprungligen postat av zikelskim
          förlåt men jag lånar tråden lite..

          Sitter på ett 100l yngel akvarium och på senare tid har et kommit en x antal sniglar dit (20stycken). för mig spelar det ingen roll om dom är där. Men kan det bli för många sniglar? kan dom skada nått, växter,fiskar mm

          Sniglar är till stor nytta i ett yngel akvarium eftersom man ofta övermatar
          dom ränsar upp all skit på botten så låt dom hållas dom gör mer nytta än man anar
          ______________________________________________

          "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

          Kommentar

          • Im a Guppy
            • May 2006
            • 12

            #6
            Ahh...dessa underbara sniglar..

            batski har helt rätt i att en snigelpopulation på rätt nivå är helt okej. Det är faktiskt först vid till exempel övermatning som man får en sådan snigelboom.

            Som exempel kan jag ta mitt eget akvarium. Jag skulle resa bort och lät då min kära moder ta hand om mina fiskar, detta för att min far har visat sig ganska inkompetent på detta. Jag reste bort,

            hade kul som bara den...

            ... och kommer hem och finner att mina scalarer har skaffat sig hängbuk, (jag kan svära på de såg ut som hönor framifrån) och till detta så kröp kanske trehundra...fyrahundra...asch jag har ingen aning om hur många små minisniglar runt i akvariet....

            Så visst är det en bra indikation...antingen på fel skötsel, eller skit vid spakarna ( enbart om man får massor menar jag då )...=)

            Kommentar

            • Tenkare
              • May 2005
              • 2519

              #7
              Ja man får passa sig för vem som tar hand om akvariet.
              Farsan gjorde likadant med mitt för 20 år sen.
              Numera har man kompisar som oxo är akvarister som man kan fråga.
              Neca eos omnes, deus suos agnoscet


              Min zon Min Tenkare

              Kommentar

              • zikelskim
                • May 2005
                • 184

                #8
                Finns det någon liten krabbat som äter sniglar?

                Skulle behöva en som inte tar små guppy yngel och som äter några sniglar lite då och då...
                Blogg om allt och inget
                http://zikelskim.blogspot.com/
                Blogg om att gå ner i vikt
                http://mikecq.blogspot.com/

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Hur stort är akvariet? Dvärgbotior ska äta sniglar, men de är stimfiskar och behöver minst 100 liter. Sen vet jag inte heller om de skulle låta ynglen vara ifred.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • zikelskim
                    • May 2005
                    • 184

                    #10
                    Ursprungligen postat av batski
                    Hur stort är akvariet? Dvärgbotior ska äta sniglar, men de är stimfiskar och behöver minst 100 liter. Sen vet jag inte heller om de skulle låta ynglen vara ifred.
                    Är ett 100l, sökte på artbeskrivningar och fick fram detta...

                    Skrivet av susanne

                    Har fem som rensar bort snäckornas rom effektivt. Dom är livliga och busiga och den enda nackdelen är att dom också jagar efter yngel upp till en centimeters storlek. Ynglena är ju givetvis för stora att få in i munnen men dom naggar efter ynglenas fenor och när stjärtfenan är förstörd så är ynglets dagar räknade....



                    Som det är nu känns det som att ett 100l akvarium är i minsa lagret för 4 stycken guppys (3 honor 1 hane)
                    Även om dom fyra går i ett 65l och ynglen går 100l akvariumet. alla tre honor är på smällen nu och jag har redan 30+ yngel i 100l
                    Senast redigerad av zikelskim; 25 May 2006, 17:16.
                    Blogg om allt och inget
                    http://zikelskim.blogspot.com/
                    Blogg om att gå ner i vikt
                    http://mikecq.blogspot.com/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...