ruttet..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ullari
    • May 2006
    • 1

    ruttet..?

    Jag har startat akvariet en vecka sedan. Växterna har börjat ruttna och det blir bubblor på ytan. Var är felet? temperaturen är 25C som dom sa i djuraffäret att det ska vara.
    När ska man byta filtret mot en ny,då jag har en begagnat akvarie (ca 1år gammal, från en kompis)
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Vad är det för växter du har köpt?
    Det finns lite olika orsaker till att de kan gå fel när det gäller växter.
    Hur stort är akvariet?
    Vad har du för belysning, och om det är lysrör när byttes dom senast?
    Har du använt nån växtgödning eller andra medel i akvariet, tex har du rengjort det med nåt medel?

    Växterna är precis som fiskarna, matar man dom inte så går det inte så bra
    Temperaturen är inte så viktig för växterna, och 25 grader kommer att funka fint.
    Jag antar att du tänker på filtermaterialet i pumpen, och de behöver du inte byta så ofta. Läs på om hur man skall rengöra de utan att döda bakteriekulturen.

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      Ursprungligen postat av ullari
      När ska man byta filtret mot en ny,då jag har en begagnat akvarie (ca 1år gammal, från en kompis)
      filtermaterialet ska bytas när det inte håller ihop längre

      Ursprungligen postat av NiXoN
      Temperaturen är inte så viktig för växterna, och 25 grader kommer att funka fint.
      antar att du menar fiskarna och inte växterna
      dom flesta fiskar trivs bra i 25grader.

      men som NiXoN skriver så behöver även växter näring och finns olika vägar att gå.
      man kan köpa färdigt men då ska det va tmg, tmg håller dock på att fasas ut för att ersättas med aquacare.
      sen finns pmdd som är pulver som blandas med vatten och som man sen doserar med, är billigt och förser växter med det mesta dom behöver inom både mikro ch makro näring.
      mikro är sånt växter behöver lite av medans makro är sånt växter behöver mycket av.
      pmdd kan köpas på www.pmdd.se
      sen finns en uppsjö andra märken med varierande kvalite.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • santa
        • December 2005
        • 504

        #4
        Jag hade samma problem här hemma hos mig i ett av mina och då bytte jag lysrör,det var felet hos mig..Behöver ju inte vara det hos dig men vet du av att rören är gammla så byt dom,en bra invenstering.
        Min hemsida http://santanagti.mine.nu

        Kommentar

        Arbetssätt...