Vem äter upp vem?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • brook
    • February 2006
    • 2

    Vem äter upp vem?

    Har en liten fråga som jag hoppas någon kan besvara?

    Jag har ett akvarium på 550 liter med en massa fiskar i, nu när jag vaknade i morse så var min ena slöjstjärt halv uppäten. Sedan tyckte jag det va märkligt att två teleskopfiskar försvann spårlöst för 1 vecka sen. När jag nu upptäckte slöjskärten så smasskade en 15cm gibbiceps nöjt i sig av den.

    Här är fiskarna jag har i akvariet:
    1st Slöjstjärt kvar
    2st Mosaikgurami
    2st Blågurami
    2st Gulgurami
    4st Dvärggurami
    2st Svärdbärare
    8st Platy
    8st Guppy
    10st Gula barber
    40st Neotetra
    10st Svarttetra
    10st Glödbandstetra
    10st Nättetra
    2st Kuliål
    2st Hajmal
    2st Silverhaj
    3st Pansarmalar
    4st Gibbiceps

    Tror ni dom självdött och blivit uppätna eller finns det en falsk liten köttätare ibland dom hoppas någon orkar ta sig tiden att svara mig?

    Tack På Förhand

    / Fredrik
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Vilken jäkla fisksoppa.....tyvärr kan jag inte ge dig tips på vem boven kan vara om dom inte självdött.
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #3
      Hur stora är dina gibbiceps? Jag skulle inte alls bli förvånad om en stor mal tog sig en sovande fisk som nattamat.

      Kommentar

      • brook
        • February 2006
        • 2

        #4
        7 - 15 cm

        Kommentar

        • CalleAkvarist
          • November 2005
          • 1059

          #5
          Jag ser två möjligheter:
          1. En av dina L165 (Segelfenspleco, Gibbiceps) har dödat fisken.
          2. Silverhajen har tagit fisken.

          Hur stor var fisken? Var den liten var det troligen en L165, var den stor tror jag på hajen.

          Kommentar

          • gigardt
            • February 2003
            • 772

            #6
            Skulle inte tro att gibbicepsen har gett sig på någon fisk för att äta den i och med att de inte är rovfiskar och de är inte skapta för att fånga fisk.
            Däremot så kan det vara guramisarna som gett sig på den och haft ihjäl den och sen har gibbisen ätit av den.
            MvH Richard
            600l Sydamerika(invånare se nedan)
            7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
            500l innedamm(Koi)
            4500l Damm(Koi)
            125l yngelburk
            400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

            Kommentar

            • Rambo
              • February 2004
              • 672

              #7
              Harneskmalarna smaskar iof gärna i sig en död fisk men jag har aldrig hört att de skulle ge sig på levande fiskar (bortsett från rockor men det är nog inte för att äta dem). Silverhajar är ju inte direkt välkända som predatorer...
              Jag kan inte se att du har någonting som skulle kunna döda dina slöjstjärtar utom en hajmal men jag antar att dina hajmalar är för små då de borde ha mumsat i sig en hel del av dina andra fiskar innan dess.
              575l Åleds
              80l JAD
              Tiffany - perser/norskskogskatt
              Lizton - renrasig Bengal

              Kommentar

              Arbetssätt...