behöver hjälp... igen! :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annsofi79
    • January 2006
    • 18

    behöver hjälp... igen! :)

    Hej,

    jag har två frågor som jag skulle behöva lite hjälp med. Första frågan är angående alger. Jag har ett akvarium på 200l som har varit igång i ca 3-4månader. Den senaste månade har jag börjat få massor med små gröna trådar på stenar och på växter. Jag har inte ändrat någonting. Inga nya fiskar har flyttat in och jag matar precis som innan. Jag funderade på om det kunde vara för att antalet ljusa timmar på dygnet har ändrats rätt kraftigt. Har lagt över ett lakan nu ikväll så jag hoppas att de gröna trådarna (alger??) försvinner såsmåning om. Tips mottages gärna!
    Mitt andra problem är med mitt lock. Jag har köpt ett lock som passar t ett 200 liters akvarium och det ser ut att sitta som det ska men det droppar ned vatten på golvet hela tiden och det blir till slut rätt mycket. Jag är rädd att jag tillslut har vattenskador pga detta.. Återigen, tips mottages gärna!

    Annars vill jag bara önska alla en trevlig kväll!
    /Ann-Sofi
  • akan
    • August 2005
    • 629

    #2
    Om du har förändrat ljustimmarna så kan det hjälpa algerna.
    http://www.zoopet.com/index.php?opti...238&Itemid=119 Se "4)"

    Locket vet jag inte mycket om, men du kan ju fråga återförsäljaren som du köpte locket av.

    Kommentar

    • annsofi79
      • January 2006
      • 18

      #3
      Jag har inte ändrat ljustimmarna men det är ju ljusare ute och akvariet står i vardagsrummet så jag drar inte ned persiennerna på natten så därför ändras ljustimmarna för dem...

      Kommentar

      • akan
        • August 2005
        • 629

        #4
        som jag har förstått det, så ska man välja en plats för akvariet där det inte blir utsatt för solljus pga algproblem.

        Kommentar

        • akan
          • August 2005
          • 629

          #5


          Var skall akvariet placeras? Några råd:

          2/ Akvariet bör placeras på ett ställe där det inte nås av direkt solljus, eftersom detta kan leda till problem med alger.

          Kommentar

          • annsofi79
            • January 2006
            • 18

            #6
            Tack för hjälpen! Akvariet står inte i direkt solljus men jag hoppas att det hjälper nu när jag täcker över det några timmar på morgonen så att ljuset inte kommer in förrän runt 8 på morgonen.

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Trådalger (om det nu är trådalger - hur långa är dina?) beror ofta på för mycket järn, men jag har själv problem med trådalger som jag tror beror på för höga fosfathalter. Fosfat finns normalt i fiskmaten, så jag kör numera med Nutrafins fiskmat som innehåller mindre fosfat än de andra märken.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • annsofi79
                • January 2006
                • 18

                #8
                Jag satt och läste lite på internet igår och jag hade utifrån det jag läste gissat på att jag hade grönalger, vet inte om trådalger är en del av dessa?! Det är luddigt på bottnen och på stenar och på växter. Kan tippa att de är mellan 3-5mm långa trådar men de ser mer ut som ludd...
                Oftast matar jag med röda mygglarver men jag ska kolla hur mycket fosfat flingmaten innehåller idag när jag kommer hem från jobbet, tack för tipset!

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ok, då är det inte trådalger du har. Trådalger är visserligen gröna, men de är flera centimeter långa fina trådar.

                  Har du tillräckligt med växter som kan konkurera ut algerna? Använder du nån växtgödning? vad har du för lysrör? När växterna inte mår bra får man ofta alger. Alger triggas även av förändring, så ljustimmarna kan vara en orsak.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • annsofi79
                    • January 2006
                    • 18

                    #10
                    ja jag tycker att jag borde ha nog med växter men jag har som vanligt lite koll. jag har två vattenpest, 2 javaormbunke 4 echinodorus bleheri ( vet inte vad de heter på svenska men det är en typ av svärdplanta) plus att jag har nåt gräsliknande växter 3 stycken, vet inte alls vad det heter..
                    Lysrören jag har är flora-glo och sun-glo. Har haft i växtgödning några gånger och då har jag haft både flytande (florena, järngödning med mineraler) och tabletter (sera flore plus)...
                    Maten som jag matar dem med lite då och då när de inte får röda mygglarver är sera vipan huvudfoder, vet inteom det innehåller mycket fosfat..

                    Kommentar

                    Arbetssätt...