Belastar snäckor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • akan
    • August 2005
    • 629

    Belastar snäckor?

    Belastar snäckor mycket i akvariet, eller är det andra orsaker att man inte vill ha för många?
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    många vill inte ha snäckor för dom är fula.

    belastar, tja i vissa fall kan det nog va tvärtom då dom bl.a äter upp gammal mat innan den ruttnar.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #3
      Snäckorna är en stor belastning för algerna så jag förstår inte varför folk inte vill ha lite snäckor i akvariet. Om man har riktigt stora snäckor (typ flera cm) kan de tugga på de stora växterna också och det är kanske inte så bra.

      I naturen bär snäckor på många parasiter som kan smitta fisk men jag vet inte hur vanligt det är i akvarium.

      Kommentar

      • morphriz
        • October 2005
        • 875

        #4
        Hej!
        Ampullarior, stora snäckor, har vad jag förstått bara har en parasit och den har måldjuret råttor. Äter människor upp en rå infekterad snigel kan vi få hjärnhinneinflammation av att parasiterna dör i vår hjärna. Så koka sniglarna ifall ni vill äta upp dem
        De flesta sniglarna är mycket lätta att odla men kommer det en viltfångad så visst kan den ha parasiter.

        Hursomhelst, sniglar är i de flesta fall en mycket bra rengöringsarbetare i akvarium. Principen är den att ju fler gånger djur "äter" mat desto mindre belastning blir det i akvariet. Flera sniglar äter både fiskbajs och alger. Ampullarierna i mitt guldfiskkar käkar "spagetti" dagligen.

        De små snäckorna, som följer med på växter som ägg, har nog inga parasiter(just för att de kommer från ägg). De är bättre än stora sniglar på att hitta skit under stenar och dekorationer men det blir lätt väldigt många av dem. I det första karet jag fick problem med dem ville jag bara bli av med dem och skaffade dvärgbotior. Jag tänkte att dvärgbotiorna kanske inte skulle käka upp ampullariorna, de gjorde de iofs inte men de stressade dem hela tiden så de dog. De små sniglarna gjorde dvärgbotiorna slut på rätt fort. I mina andra kar har jag upptäckt att räkor, tigersniglar och ampullarion konkurrerar ut de små sniglarna. De finns några och förutsättning för fler men de får aldrig fotfäste.
        Jaja, mina erfarenheter i ämnet...
        mvh Mattias
        --
        #define QUESTION ((bb) || !(bb))
        - Shakespeare.

        Kommentar

        Arbetssätt...