Mitt andra akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • arska
    • February 2006
    • 120

    Mitt andra akvarium!

    Har införskaffat oss ett 250 liters kar som vi planerar att starta upp till helgen. Nu till vad som ska va i karet, gumman vill ha ett stim med sorgmanteltetror i karet, jag vill absolut ha i ett par ancistrus, pansarmalar, siameser. Vad rekommenderar ni? (Får lite rabatt hos zooaffären)

    Karet ska få stå tomt och bubbla i ca en vecka med växter innan vi testar med fisk i. Vattentester, vilket ska jag inhandla för att göra de viktigaste testerna med? Något annat jag behöver tänka på, vill inte göra något förhastat.

    (Alltså, fler passande fiskar till de som nämnts.)
    Senast redigerad av arska; 09 May 2006, 20:04.
    Hemsida
    Bilder
  • akan
    • August 2005
    • 629

    #2
    Förstod inte riktigt inlägget. Har ni bestämmt er för fiskarna eller vill ni ha tips på andra fiskar?

    Sedan så är det väl ganska delade åsikter om man ska vänta en vecka. Vissa menar det, medan andra tycker att det endast är en vecka för växterna utan Co2-källa och bakteriekultur. Som ni kanske känner till så behövs fiskar( eller fishless cycling) för att få igång en bakteriekultur.

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      när ja startade upp mitt akvarie för drygt ett år sen tog de 3 dagar.
      grus dag 1.
      växter dag 2 och fiskar dag 3 och funkade helt ok.

      när de gäller vattentester är ph och nitrit dom jag satsar på.
      tänk p att köpa dropptester och inte stickor då dom kan va svåavlästa och visa fel.
      jbl är det bästa märket.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Whizzer
        • May 2005
        • 498

        #4
        jag har aldrig haft längre tålamod än några dagar när jag kommer på nya saker.. o än så länge har det funkat.. det är ju inga direkta superkänsliga ovanliga fiskarter som ni funderar på heller, så det ska nog gå bra
        Whizzer
        http://ninavarblane.blogspot.com

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Tänk på att börja med bara några få fiskar. Den vanligaste orsaken till fiskdöd i nystartade akvarier är att folk börjar med för många fiskar i ett akvarium som saknar den bakteriefloran som är nödvändig för att bryta ner ammoniak och nitrit.

          Välj en tålig art att börja med och skaffa bara några få av den arten. Två dagar innan det är dags för fiskarna att flytta in kan du börja tillsätta bakteriekultur (minskar risken för ammoniak-och nitritspikar). Mata sparsamt under de första veckorna och efter 3 4 veckor kan ni successivt börja utöka antalet fiskar.

          Sorgmanteltetror, ancistrusar, pansarmalar och siamensis funkar bra ihop. Vilka andra fiskar fiskar ni väljer beror myckey på er smak. Ett tips är att titta på lite olika arter och sen skaffa sig lite info om dem så det inte blir fel. Här på zoopet finns det info om en massa olika arter under Akvariefisk - artbeskrivningar.

          Men när ni är inne på sydamerikaner (alla du har nämnt utom siamensis) så kom jag att tänka på bolivianska fjärilsciklider (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=193). Då är fina, snälla och (till skillnad från vanliga fjärilsciklider) ganska tåliga. Ni skulle kunna ha 2 par bolivianer i 250 liter. Jag är själv väldigt sugen på såna.

          Ha inte fler än 10 sorgmantlar. De blir ganska stora och är ganska glupska. Sen kan ni kanske skaffa er ett stim av någon mindre och färgglad tetra-art med annan kroppsform än sorgmantlarna.

          Lycka till!
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • annak366
            • March 2006
            • 173

            #6
            Hej !

            Jag ska åxå starta upp ett kar, visserligen lite mindre 150l, men d tips jag har fått är, och jag håller faktiskt med, att om man e nybörjare hinner man ändra sig en hel del innan man bestämt sig för vilken fiskbesättning man vill ha...

            Mitt bästa tips är att skapa en "universalmiljö", dvs grus 3-5 mm, ca 25 grader, mycket stenar o grottor samt mycket växter och några fria ytor...

            Då kan ni välja mellan massa olika alternativ, det bästa är dock att välja härdiga och relativt lättskötta arter!

            Lycka till !!
            En glad amatör vid namn Anna-Karin...

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av annak366
              Hej !

              Jag ska åxå starta upp ett kar, visserligen lite mindre 150l, men d tips jag har fått är, och jag håller faktiskt med, att om man e nybörjare hinner man ändra sig en hel del innan man bestämt sig för vilken fiskbesättning man vill ha...

              Mitt bästa tips är att skapa en "universalmiljö", dvs grus 3-5 mm, ca 25 grader, mycket stenar o grottor samt mycket växter och några fria ytor...

              Då kan ni välja mellan massa olika alternativ, det bästa är dock att välja härdiga och relativt lättskötta arter!

              Lycka till !!
              Hej Anna! Det stämmer att man hinner upptäcka en del nya arter

              Fast någon universalmiljö finns tyvärr inte. Du nämner t ex grus 3-5 mm. Det finns många vanliga fiskarter som inte trivs med så grovt bottenmaterial, utan bör ha fint grus eller sand. Några exempel är pansarmalar, dvärgciklider, botior, en del barber, siamensis, samt en hel del andra.

              Sen trivs vissa fiskar i ganska strömt vatten medans andra vill ha lugnare vatten.

              Även temperatur och pH kan variera mycket.

              Så man måste vara medveten om att man alltid kommer att vara något begränsad vilken miljö man än skapar i akvariet. Vissa saker som temperatur och antal växter kan man lätt ändra på, medans andra som bottenmaterialet är lite omständligare.

              Så jag tycker faktiskt att man ska utgå ifrån några arter som man tycker mycket om och sen kan man i efterhand och i den mån det är möjligt anpassa miljön till andra nyupptckta kärlekar vid behov.
              Senast redigerad av batski; 10 May 2006, 14:11.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • annak366
                • March 2006
                • 173

                #8
                Låter förnuftigt !!

                Jaa, ang grus, så visst, vissa arter behöver ännu finare sand... Men som sagt, beror ju på vad man vill ha ju.. Min uppfattning efter att läst ett antal böcker o div. inlägg på nätet är att man kan skapa en "universalmiljö", därmed inte sagt att man kan ha alla fiskar ens i den, men d finns mkt att välja mellan...

                Just grad antalet 25, är ju nån sorts mellanting o en massa olika arter ligger nånstans där.. Samma va gäller ph o hårdhet...Man får helt enkelt välja tåliga arter som trivs i olika "skalor"... Men som nybörjare, som jag, tror jag man tar sitt förnuft till fånga o gör d lätt för sig... Alltså att göra som ovan !
                En glad amatör vid namn Anna-Karin...

                Kommentar

                • annak366
                  • March 2006
                  • 173

                  #9
                  En annan sak man måste tänka på är om man vill ha livliga eller lugna arter...Jag gjorde misstaget att införskaffa ett stim leoparddanios... Herre gud vilken röra d blev, dom förstörde för d andra fiskarna o gjorde dom nervösa...

                  Det misstaget gör jag aldrig om, jag är nu endast intresserad av lugna arter !!
                  En glad amatör vid namn Anna-Karin...

                  Kommentar

                  • arska
                    • February 2006
                    • 120

                    #10
                    Tackar för tipsen, ska länka bild sen när den kommit igång.
                    Batski, Bolivianska fjärilscikliden var riktigt fin. Ska kolla om den finns
                    eller om affären kan skaffa fram den.

                    Tackar återigen, återkommer säkerligen med fler frågor framöver.
                    Hemsida
                    Bilder

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av arska
                      Tackar för tipsen, ska länka bild sen när den kommit igång.
                      Batski, Bolivianska fjärilscikliden var riktigt fin. Ska kolla om den finns
                      eller om affären kan skaffa fram den.
                      Var så god De är relativt vanliga i butiker så det borde inte vara några problem. De brukar vara ganska färglösa i butiken, men låt inte det stoppa dig. De färgar ut sen när de kommer till ett inrett akvarium
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • arska
                        • February 2006
                        • 120

                        #12
                        Bild: http://static.flickr.com/44/145090343_f3fa0cd19e_o.jpg
                        Nu äntligen, har kollat upp med zooaffären han fixar in fisken
                        (bolivianska fjärilsciklider) när det blir aktuellt för det.

                        Lite nya växterblir väl det också.
                        Har kollat på firren.com, någon som vet om deras kvalitet och service?
                        Hemsida
                        Bilder

                        Kommentar

                        Arbetssätt...