Tips till en gröngöling :D

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • osterlind
    • May 2006
    • 193

    #16
    om man har 110liter vad ska man ha för pump?

    Kommentar

    • Karon
      • January 2002
      • 3170

      #17
      Ursprungligen postat av osterlind
      om man har 110liter vad ska man ha för pump?
      Eheim 2213 är ett bra val med utvecklingspotential.
      Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #18
        ...fast det finns billiga alternativ till eheim.. typ fluval. Funkar lika bra men halva priset jämfört med eheim!

        Wii: tänk på att inte köpa alla fiskar på en gång, VANLIGT nybörjarfel som leder till att alla fiskar dör.

        Jag föreslår att du söker på "nitrit" i forumet så får du en inblick i hur ett akvarie funkar.


        .. och sen, jag litar inte på säljarna i djuraffären! Många är bara intresserade av att sälja, och sen om fiskar är lämpliga för 100l eller 700l verkar inte spela så stor roll. Det bästa är om du läser på om fisken först (kolla i fiskarkivet här)
        Lena-Maria
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • Wiie
          • May 2006
          • 124

          #19
          Ursprungligen postat av lenis3
          ...fast det finns billiga alternativ till eheim.. typ fluval. Funkar lika bra men halva priset jämfört med eheim!

          Wii: tänk på att inte köpa alla fiskar på en gång, VANLIGT nybörjarfel som leder till att alla fiskar dör.

          Jag föreslår att du söker på "nitrit" i forumet så får du en inblick i hur ett akvarie funkar.


          .. och sen, jag litar inte på säljarna i djuraffären! Många är bara intresserade av att sälja, och sen om fiskar är lämpliga för 100l eller 700l verkar inte spela så stor roll. Det bästa är om du läser på om fisken först (kolla i fiskarkivet här)
          Lena-Maria

          Vilken fisk ska man börja med som kan skita ner lite??

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #20
            Ursprungligen postat av lenis3
            ...fast det finns billiga alternativ till eheim.. typ fluval. Funkar lika bra men halva priset jämfört med eheim!
            stämmer inte riktigt med eheim 2213, den är billigare än jämförbar fluval.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • morphriz
              • October 2005
              • 875

              #21
              Ursprungligen postat av Wiie
              Vilken fisk ska man börja med som kan skita ner lite??
              Sök på lätta fiskar här i zoopet's artregister.. http://www.zoopet.com/fiskar/index.php

              Små fiskar som gillar att vara nära ytan eller i mitten av akvariet skitar nog ner minst. Bottenlevande gräver upp en massa saker. (Jag blir fortfarande förvånad av hur mycket mina guldfiskar lyckas gräva upp.)
              --
              #define QUESTION ((bb) || !(bb))
              - Shakespeare.

              Kommentar

              • CalleAkvarist
                • November 2005
                • 1059

                #22
                Ursprungligen postat av Wiie
                Men man måste ju ha några som "städar lite på botten"
                Fast den mest effektiva städaren är Otocinclus. Liten men duktig! Pröva den ELLER ancistrus om du vill ha en väldigt duktig städare. =)

                Kommentar

                • Lubbe
                  • February 2004
                  • 677

                  #23
                  Ursprungligen postat av CalleAkvarist
                  Fast den mest effektiva städaren är Otocinclus. Liten men duktig! Pröva den ELLER ancistrus om du vill ha en väldigt duktig städare. =)
                  Det beror ju på vad man vill städa Pansarmalar äter ju som sagt matrester medans otocinclus och ancistrus äter alger
                  Ancistrusar är dessutom bättre på att öäta alger än otocinclus, ivf i ett större kar
                  Jag rekomenderar att köpa BÅDE pansarmalar och ancistrus. Då blir man av med BÅDE alger och matrester
                  310 l - Sydamerika
                  200 l - Asien
                  104 l - Asien
                  70 l - Sydamerika

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #24
                    Ursprungligen postat av CalleAkvarist
                    Fast den mest effektiva städaren är Otocinclus. Liten men duktig! Pröva den ELLER ancistrus om du vill ha en väldigt duktig städare. =)
                    Fast otocinclus är även väldigt känsliga. I mitt akvarium bor istället ett litet gäng parotocinclus jumbo (LDA25) också kallade pitbull plecos, som ärter både alger och matrester.

                    Räkor är väldigt duktiga städare annars.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    Arbetssätt...