Rengöring av sandbotten i ett aktivt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonjac
    • December 2005
    • 87

    Rengöring av sandbotten i ett aktivt akvarium

    Har ett nystartat akvarium med sand (0.8-1.2 mm) som bottenmaterial.

    För grusbotten finns det olika typer av hävertar med en bred ände som man använder för att rena bottengruset med. Det fungerar som så att suget rör omkring gruset inom den breda änden och allt skit följer med vattnet ut medans stenarna faller tillbaka igen.

    Men hur rengör man smidigast sandbotten? Har inte provat med en likadan hävert med bred ände (ännu), men antar att sand är för lätt så det följer med skräp och vatten ut?

    Hur gör ni andra som har sandbotten?

    Hoppas på svar!

    /jonas
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    jag suger upp skiten som ligger på botten och kör alltså inte ner häverten i sanden... funkar om man är försiktig...
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • Opus
      • January 2006
      • 1014

      #3
      Gör som Smurfmats säger. Sanden är så kompakt att skiten lägger sig uppe på sanden. Jag kör med slang utan munstycket och skiten är lättare än sanden, så är du bara försiktig så får du inte med så mycket sand. Tänk på att röra om i sanden med händerna i bland för att bli av med ev. sumpgas som kan bildas i sanden, helst med filtret avstängt
      Vescere bracis meis!

      Kommentar

      • morphriz
        • October 2005
        • 875

        #4
        Jag provar f.n. att inte göra ren min sand alls. I karet har jag guldfiskar, ampullaria sniglar och en, än så länge, filterräka. Jag funderar på att skaffa vatten-gråsuggor med men jag har inte får tag i några.

        Tillsammans, bryter djuren ner skiten och gräver runt i sanden en massa. Jag har väldigt mycket partiklar i vattnet, beronde mest på guldfiskarnas vanor.

        Någon som vet om det finns några sandgrävande djur eller maskar man kan ha i sanden?
        --
        #define QUESTION ((bb) || !(bb))
        - Shakespeare.

        Kommentar

        • Eurydike
          • September 2004
          • 931

          #5
          Jag har iofs en lite grövre sand än du. Men det funkar bra med samma hävert som till grus. Bara man inte kör ner den för långt i sanden utan drar den längs med översta sandlagret mer. Skulle det följa emd lite sand upp är det ju bara att hälla tillbaka den igen.

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            Ursprungligen postat av morphriz
            Någon som vet om det finns några sandgrävande djur eller maskar man kan ha i sanden?
            finns snäckor
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Krax
              • December 2005
              • 1329

              #7
              Ursprungligen postat av morphriz
              Jag provar f.n. att inte göra ren min sand alls. Jag funderar på att skaffa vatten-gråsuggor med men jag har inte får tag i några.Någon som vet om det finns några sandgrävande djur eller maskar man kan ha i sanden?
              Jag gör som du och sanden håller sig ren av gråsuggorna, snäckorna och maskarna (fåborstmaskar tror jag). Du hittar vattengråsuggor i vassbälten och andra växter ute i sjöar som inte alltför näringsfattiga. Eller i smådammar med växter. Köp en leksakshåv. Men de finns kanske inte i norrland (alltså tre fjärdedelar av Sverige). Vet inte så noga.

              Jag har funderat på Sphaerium eller Pisidium som är små grävande klot- och ärtmusslor. Det kunde vara kul att ha. Man hittar dom om man silar sand från en sandstrand i någon stor sjö. Hur ofta man nu gör det?

              Kommentar

              • morphriz
                • October 2005
                • 875

                #8
                Ursprungligen postat av Raven
                finns snäckor
                Just. Malaysiska trumpeter. Det hade jag för ett tag sen men de bodde inte på sandbotten, botiorna gjorde slut på dem.

                Krax: Har du haft några märkbara problem? För aktiva anaeroba zoner eller liknande?
                --
                #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                - Shakespeare.

                Kommentar

                • morphriz
                  • October 2005
                  • 875

                  #9
                  Är det sånna hära du menar, asellus aquaticus?

                  --
                  #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                  - Shakespeare.

                  Kommentar

                  • Krax
                    • December 2005
                    • 1329

                    #10
                    Ja det är såna som på bilderna.

                    Jag har inte haft problem med anaeroba zoner än vad jag vet. Det ser bra ut och jag har lite mask som gräver runt. Jag startade karet med sandbotten i december och det har funkat bra mest. 'Bara' ett utbrott av vitaprickar som dödade alla fiskar. Annars klart vatten, ingen rengöring av glas eller bottnen har behövts. Kör med pmdd och jäser co2. Mycket växter.

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Ursprungligen postat av Krax
                      Ja det är såna som på bilderna.

                      Jag har inte haft problem med anaeroba zoner än vad jag vet. Det ser bra ut och jag har lite mask som gräver runt. Jag startade karet med sandbotten i december och det har funkat bra mest. 'Bara' ett utbrott av vitaprickar som dödade alla fiskar. Annars klart vatten, ingen rengöring av glas eller bottnen har behövts. Kör med pmdd och jäser co2. Mycket växter.
                      Du har inte stora krav som tycker att det funkat bra trots ett utbrott av vitaprick som dödade alla fiskar.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • morphriz
                        • October 2005
                        • 875

                        #12
                        Musslor borde filtera ut parasiten ut vattnet väl? Är nog den enda biologiska lösningen på det problemet
                        --
                        #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                        - Shakespeare.

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          frågan är om musslor skulle göra det, vad jag vet så äter musslor(iallafall dammussla) bara grönt typ plankton men skulle va intressant med ett definitivt svar.

                          nackdelen med iallafall vissa musslor är att dom är rätt aktiva.
                          läste om en som hade dammussla och va tydligen omöjligt att ha planterade växter för musslan kröp runt.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          Arbetssätt...