Tips på fisk önskas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nizztos
    • March 2006
    • 86

    Tips på fisk önskas

    Jag har ett nystartat 400l akvarium som jag nu vill ha i lite mer fisk i.

    Har nu:
    19 Neontetra (ca, svårt att räkna dem)
    10 Sorgmanteltetra
    3 Ancistrus
    4-7 Körsbärsräkor. Var 7 från början, har aldrig sett mer än 4 samtidigt, men å andra sidan kan det gå dagar utan att jag ser någon

    Plannerar 6-10 Endlers när jag lyckas hitta några. Verkar inte helt vanliga.

    Önskar tips på ytterligare fisk. Möjligen kanske man skall nöja sig med de sorter man har och enbart skaffa fler av dem. Det hade nog känts frestande om tetrorna stimmade bättre, men eftersom de inte gör det så känner jag inte att jag vinner så mycket på att hålla mig till dem. Eller?
    Rio 400l
    Sällskapsakvarium: Neontetra, Sorgmanteltetra, Ancistrus, Körsbärsräkor, Dvärggurami samt Endlers.
  • supersunk
    • January 2004
    • 351

    #2
    Ojojoj. 19 neontetra på 400liter... Ja, du kan ju utan att vara orolig utöka stimmen till 50 neontetra och nästan lika många sorgmanteltetra.

    Jag tycker annars att det blir snyggt i ett så stort kar att ha någon större art också.

    Men smaken är som baken.
    400: Jordätare (uppstartsfas)
    50: Asien
    25: kampfisk

    Kommentar

    • Nizztos
      • March 2006
      • 86

      #3
      Jodå, större skulle man kunna ha. Möjligen byter jag bestånd så småningom då jag skulle vilja ha scalarer. Valde dock att ha småfisk denna gång.

      Frågan är hur plottrigt det blir med stora mängder tetror. Eftersom de inte stimmar så bra känns det som att det kanske inte blir så bra. Eller har jag fel?
      Rio 400l
      Sällskapsakvarium: Neontetra, Sorgmanteltetra, Ancistrus, Körsbärsräkor, Dvärggurami samt Endlers.

      Kommentar

      • janne dansk
        • June 2004
        • 1740

        #4
        Ursprungligen postat av Nizztos
        Jodå, större skulle man kunna ha. Möjligen byter jag bestånd så småningom då jag skulle vilja ha scalarer. Valde dock att ha småfisk denna gång.

        Frågan är hur plottrigt det blir med stora mängder tetror. Eftersom de inte stimmar så bra känns det som att det kanske inte blir så bra. Eller har jag fel?
        om du vill att tetror skal stimma ,bör du skaffa en sort av rovfisk som kan hota dom ,då stimmar dom riktigt bra .
        om dom känner sig trygga , så behövar dom inte att stimma
        mvh janne
        Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

        Kommentar

        • CalleAkvarist
          • November 2005
          • 1059

          #5
          Ursprungligen postat av janne dansk
          om du vill att tetror skal stimma ,bör du skaffa en sort av rovfisk som kan hota dom ,då stimmar dom riktigt bra .
          om dom känner sig trygga , så behövar dom inte att stimma
          mvh janne
          Ja, men det är väl inte särskilt trevligt mot fiskarna?! Dom blir ju stressade om en annan fisk hotar dom.

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Plocka ut räkorna till ett eget litet artakvarium, och sätt in någon snygg Apistogramma-art(dvärgciklid), tex A.hoignei - min egen favorit. Lägg också gärna till ett litet stim/gäng på 4-6 Scalarer så skall du se att det blir lite mer fart på tetrorna....elakt? Snarare naturligt! Annars kan du ju alltid slå på stort och skaffa några Diskus.

            Lycka till!
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • jonjac
              • December 2005
              • 87

              #7
              Ursprungligen postat av tummen
              Lägg också gärna till ett litet stim/gäng på 4-6 Scalarer så skall du se att det blir lite mer fart på tetrorna....elakt? Snarare naturligt!
              Om det är ett stort akvarium så borde det fungera bra eftersom det finns "utrymme" till att fly. Men har man ett lite mindre akvarium så är det nog rätt stressande om de hela tiden känner sig hotade.

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av tummen
                Plocka ut räkorna till ett eget litet artakvarium, och sätt in någon snygg Apistogramma-art(dvärgciklid), tex A.hoignei - min egen favorit. Lägg också gärna till ett litet stim/gäng på 4-6 Scalarer så skall du se att det blir lite mer fart på tetrorna....elakt? Snarare naturligt! Annars kan du ju alltid slå på stort och skaffa några Diskus.
                Nä inte så naturligt. För i naturen kan stimfiskarna simma ifrån rovfiskarna, men i ett akvarium kan de aldrig komma så långt ifrån dem, utan rovfiskarna är alltid närvarande. Och tänk på att scalarer äter neontetror.

                Diskus hade funkat bra, eller några andra sydamerikanska små ciklider.

                Rödmunstetror stimmar väldigt bra. Och jag tycker faktiskt att mina kardinaltetror stimmar lite bättre sen jag skaffade 10 rödmunnar
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #9
                  ja hade satsat på nåt större.
                  har ett 400l som ja bara hade småfisk i, o ja tyckte inte de såg speciellt bra ut. men som sagt, smaken är som baken
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av andreassofus
                    ja hade satsat på nåt större.
                    har ett 400l som ja bara hade småfisk i, o ja tyckte inte de såg speciellt bra ut. men som sagt, smaken är som baken
                    Större än diskus???
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • andreassofus
                      • November 2005
                      • 5643

                      #11
                      Ursprungligen postat av batski
                      Större än diskus???
                      hehe nej.. ja hade ju smått innan ja bytte till discus
                      Mvh Andreas
                      min zoon
                      msn adress

                      Kommentar

                      Arbetssätt...