Rengöring av externt filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • r0l
    • April 2006
    • 41

    Rengöring av externt filter?

    Tröttnade på innerfiltret som följde med mitt akvariestartpaket och skaffade ett TeraTec EX600 (600 liter/timme).

    Nån som har tips på hur ofta ska jag räkna med att rengöra detta filter? Akvariet är på 63 liter.

    Mvh Roger
    Senast redigerad av r0l; 30 April 2006, 16:32.
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Det beror helt och hållet på hur mycket du matar och hur mycket fisk du har i akvariet.

    Jag skulle tro att det kan stå och vara igång i flera år om inget oförutsett händer.

    Men en regel brukar vara oxå att när man märker att det inte längre är någon sprutt i strålen som går in i akvariet från filtret då kan det vara dax att göra rent.
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • janne dansk
      • June 2004
      • 1740

      #3
      ett tips kan vare att sätta en bit filtermatta på in suget så du slippar stora skräppartiklar så klarar sig filtret mycket längre
      mvh janne
      Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

      Kommentar

      • r0l
        • April 2006
        • 41

        #4
        Ursprungligen postat av drd
        Det beror helt och hållet på hur mycket du matar och hur mycket fisk du har i akvariet.
        Det var faktiskt min nästa fråga... Hur tusan vet man vad som är lagom mängd mat? De små liven slutar ju aldrig äta.

        Kommentar

        • Opus
          • January 2006
          • 1014

          #5
          Ursprungligen postat av r0l
          Det var faktiskt min nästa fråga... Hur tusan vet man vad som är lagom mängd mat? De små liven slutar ju aldrig äta.
          Om all mat är borta på 2min, brukar det vara lagom.
          Vescere bracis meis!

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Ursprungligen postat av r0l
            Det var faktiskt min nästa fråga... Hur tusan vet man vad som är lagom mängd mat? De små liven slutar ju aldrig äta.
            Lär dig mer om foder.


            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av janne dansk
              ett tips kan vare att sätta en bit filtermatta på in suget så du slippar stora skräppartiklar så klarar sig filtret mycket längre
              mvh janne
              Ni som har filtermatta på insuget, vad har ni använt för att sätta fast den?
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #8
                Jag skär ett hål/snitt i mitten av filtermatskuben och sticker insugets sista del i den.
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                • gigardt
                  • February 2003
                  • 772

                  #9
                  Gör ett hål i filterbiten du ska ha på den så sitter den,gör hålet till mitten av filtret.Läste någonstans att det var någon som hade blötit filtret och lagt in det i frysen tills det stelnat.Därefter hade han borrat ett hål i filtret.
                  MvH Richard
                  600l Sydamerika(invånare se nedan)
                  7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
                  500l innedamm(Koi)
                  4500l Damm(Koi)
                  125l yngelburk
                  400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

                  Kommentar

                  Arbetssätt...